Schipper Steneker wil geen gezeur over generator

Schipper Geert Steneker van de Renova mag graag in de Oude Houthaven liggen, maar dan moet Haven Amsterdam niet over zijn generator komen zeuren, terwijl de woonschepen met hun walmende houtkachels en allesbranders ongemoeid worden gelaten.

Schipper Steneker wil geen gezeur over generator

‘Houtkachel slechter voor milieu dan generator’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schipper Steneker wil geen gezeur over generator | Schuttevaer.nl

Schipper Steneker wil geen gezeur over generator

Schipper Geert Steneker van de Renova mag graag in de Oude Houthaven liggen, maar dan moet Haven Amsterdam niet over zijn generator komen zeuren, terwijl de woonschepen met hun walmende houtkachels en allesbranders ongemoeid worden gelaten.

Schipper Steneker wil geen gezeur over generator
  • ‘Houtkachel slechter voor milieu dan generator’
  • ‘Met dom lullen scoren jullie wel hoog’

Door Heere Heeresma jr.
Op de luikenkap van de in 1961 als Gebro bij Ruijtenberg in Raamsdonksveer gebouwde Renova (63 x 7,20 meter, 750 ton, 650 pk Volvo Penta D16) hangt Geert Steneker (1964) zijn hengel in het water van de Oude Houthaven in Amsterdam. Vandaag willen ze niet bijten, misschien vinden de vissen het te koud om uit het water te komen. Met dit weer wordt op de woonschepen aan de voormalige binnenvaartsteigers flink gestookt en dat is te ruiken: een scherpe, penetrante lucht bereikt de Renova aan de enige voor de binnenvaart overgebleven steiger. Wat gaat er toch in die houtkachels en allesbranders? ‘Ik zie ze nooit met vuilnis lopen’, zegt Steneker. Hij en zijn vrouw Joke de Haan (1966) liggen graag op deze plek, omdat het de enige is in Amsterdam waar je als binnenschipper nog winkels op loopafstand hebt. Hij vindt het een fijne, rustige plek, al constateert hij dat grotere binnenschepen steeds vaker aan de voor de kleine binnenvaart bedoelde steiger komen liggen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer