Sociale kant van varen vraagt om keuzes

Anno en Gea Buurma-Beikes varen op de 800-tonner Energie. Ze zien er een uitdaging in hun schip aan alle eisen te laten voldoen en vinden het belangrijk dat de sociale kant van de binnenvaart blijft bestaan. Daarom proberen ze voor daarin zoveel mogelijk de juiste keuzes te maken.

Sociale kant van varen vraagt om keuzes

‘Schippersvak omvat veel meer dan alleen varen’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Sociale kant van varen vraagt om keuzes | Schuttevaer.nl

Sociale kant van varen vraagt om keuzes

Anno en Gea Buurma-Beikes varen op de 800-tonner Energie. Ze zien er een uitdaging in hun schip aan alle eisen te laten voldoen en vinden het belangrijk dat de sociale kant van de binnenvaart blijft bestaan. Daarom proberen ze voor daarin zoveel mogelijk de juiste keuzes te maken.

Sociale kant van varen vraagt om keuzes
  • ‘Schippersvak omvat veel meer dan alleen varen’
  • ‘Op den duur verdwijnt het privégedeelte van boord’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘Wij vinden het jammer dat de mens in de binnenvaart steeds meer naar de achtergrond verdwijnt. Wij veranderden bijvoorbeeld in 2010 van bank en toen vroegen ze hoe wij ons bedrijf zagen. Wij antwoordden dat je ook een sociale bedrijfsvoering kunt voeren. Daarom proberen we zo goed mogelijk uit te gaan van ons sociale inzicht en dat ook voor onszelf te toetsen’, vertellen ze. Zo zorgen ze ervoor voldoende tijd over te houden voor familiebezoek en voor andere uitstapjes. Wie vaart die komt nog eens ergens. Dan is het wel jammer als je het schip niet verlaat om de omgeving te verkennen. De Energie blijft er zo nu en dan wel voor liggen. Dat hoeft niet ten koste te gaan van de dienstverlening aan de verlader, maar is een kwestie van kiezen en plannen.
Ze vinden het jammer dat het beroep van binnenvaartschipper niet altijd de waardering krijgt die het zou moeten hebben. ‘Het wordt vaak nogal smal bekeken, maar je hebt als schipper met zoveel aspecten te maken. Hoe zit het schip in elkaar? Dan heb je het stukje transporteren, de connecties met de bevrachter, de economische bedrijfsvoering. Je kunt je interesseren voor de omgeving waarin je vaart’, noemen ze op.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer