‘Nu nog heel veel voor weinig’

Vanaf zijn vijfde jaar was het hem al duidelijk. Hij wilde net als zijn vader kapitein worden op een coaster. En zo gebeurde het ook. Zelfs meer dan dat, want nu runt kapitein Martin van den Burg (45) samen met zijn vrouw Brigitte Toucan Maritime in Heerhugowaard. Een rederij met twee moderne droge-ladingschepen. En als het aan hem ligt, blijft het daar niet bij.

'Nu nog heel veel voor weinig'

‘Zonder Wagenborg en de bank hadden we het niet gered’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Nu nog heel veel voor weinig’ | Schuttevaer.nl

‘Nu nog heel veel voor weinig’

Vanaf zijn vijfde jaar was het hem al duidelijk. Hij wilde net als zijn vader kapitein worden op een coaster. En zo gebeurde het ook. Zelfs meer dan dat, want nu runt kapitein Martin van den Burg (45) samen met zijn vrouw Brigitte Toucan Maritime in Heerhugowaard. Een rederij met twee moderne droge-ladingschepen. En als het aan hem ligt, blijft het daar niet bij.

'Nu nog heel veel voor weinig'
  • ‘Zonder Wagenborg en de bank hadden we het niet gered’
  • ‘Twee schepen en een heel goede ploeg mensen’
  • ‘De wil is er om er een nieuw schip bij te nemen’
  • Wie bij Toucan Maritime leert varen, wil graag blijven

Door Paul Schaap
Martin leerde zijn vrouw kennen in een lunchroom in Alkmaar, waar Brigitte werkte. Hij zag het gelijk, maar zij hield de boot af. ‘Het heeft even geduurd, maar hij is een doorzetter.’
Martin: ‘Ik heb haar wel meteen verteld dat ik een varend beroep heb en dat varen alles voor mij betekent.’
Een relatie betekende voor Martin wel dat hij serieuzer moest gaan leven. Na een eerste vergeefse poging, onder meer door ziekte, haalde hij zijn kapiteinspapieren. ‘Daarna ging ik weer voor dezelfde kapitein-eigenaar werken. Op zekere dag kwam ik terecht bij RAH Management en via hen ging ik op de kruiplijncoaster Hansa Parijs varen. Dat zou zo’n drie jaar duren en ik behandelde het schip alsof het mijn eigendom was.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer