Het zesde binnenvaartschip

Sietse de Boer vaart samen met zijn vrouw op de Kempenaar Niky. Het is zijn zesde schip. Eerder bezat hij achtereenvolgens twee vrachtschepen, twee duwboten en een kraanschip. Elk schip en het daarbij behorende werk had zijn leuke en minder leuke kanten.

Het zesde binnenvaartschip

‘Voorzieningen verslechteren op Zuid-Willemsvaart’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Het zesde binnenvaartschip | Schuttevaer.nl

Het zesde binnenvaartschip

Sietse de Boer vaart samen met zijn vrouw op de Kempenaar Niky. Het is zijn zesde schip. Eerder bezat hij achtereenvolgens twee vrachtschepen, twee duwboten en een kraanschip. Elk schip en het daarbij behorende werk had zijn leuke en minder leuke kanten.

Het zesde binnenvaartschip
  • ‘Voorzieningen verslechteren op Zuid-Willemsvaart’
  • ‘Afwachten wat gevolgen kanaalverruiming zijn’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘Ik zat 25 jaar in de duwvaart, had toen vier jaar een kraanschip en daarna kwam dit schip. In de duwvaart en op het kraanschip voer mijn vrouw niet mee. In die tijd had ze een damesmodezaak in de grote maten in Maasbracht. Nu vaart ze weer met me mee. Dat heeft ook zijn leuke kanten. Op zich vond ik het kraanschip het leukste, denk ik. Dat vond ik een ontzettend mooi schip en ik had er een leuk leven op.’
Met de Kempenaar vervoert hij nu veevoer naar binnenlandse bestemmingen. In dat vaargebied is behoefte aan autosteigers en ligplaatsen waar je fatsoenlijk van boord af kunt. ‘Wij mogen ’s nachts niet varen, maar dan moeten er wel voorzieningen zijn om dat mogelijk te maken’, stelt hij. Hij is daarom bezorgd over de ontwikkelingen op de Zuid-Willemsvaart naar Veghel. De nieuwe palen die daar zijn geslagen hebben geen afloop naar de wal en de autosteiger is verdwenen. ‘Wij gaan meestal elk weekeinde naar huis. Het is de bedoeling dat wij dan de auto op de sluis eraf zetten. Maar hoe krijg je je auto dan op de ligplaats als je niet alleen mag varen?’
Hoe het er voor zijn scheepstype uit zal zien als het kanaal naar Veghel geschikt is voor de grote scheepvaart, weet hij niet. ‘Het is afwachten hoe de schaalvergroting uitpakt. Normaal lossen hier 3000 schepen per jaar. Het zit er dik in dat dat grotere worden. Ik heb geen idee wat dat met de prijzen doet.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer