Tecla echt zeiltrainingsschip

Waar de meeste zeegaande Nederlandse charterschepen op de Oostzee varen, daar heeft de Tecla de rest van de wereld als vaargebied. De passagiers hebben luxe hutten, maar draaien volledig mee als bemanning. ‘Sommige noemen zich sail training ship, wij zijn het echt.’

Tecla echt zeiltrainingsschip

‘Uitdagende en avontuurlijke reizen voor mensen die dat zoeken’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Tecla echt zeiltrainingsschip | Schuttevaer.nl

Tecla echt zeiltrainingsschip

Waar de meeste zeegaande Nederlandse charterschepen op de Oostzee varen, daar heeft de Tecla de rest van de wereld als vaargebied. De passagiers hebben luxe hutten, maar draaien volledig mee als bemanning. ‘Sommige noemen zich sail training ship, wij zijn het echt.’

Tecla echt zeiltrainingsschip
  • ‘Uitdagende en avontuurlijke reizen voor mensen die dat zoeken’
  • Kaap Hoornpassage was ‘fucking eng’

Door Heere Heeresma jr.
Samen met de tall ships Bark Europa en Oosterschelde keerde de Tecla in juni terug van een twee jaar durende wereldreis, waarbij onder meer Kaap Hoorn werd gerond. De aandacht van de pers ging vooral uit naar de indrukwekkende tall ships, hoewel de kaapronding voor de slechts 38 meter lange, als ketch getuigde voormalige haringlogger misschien nog wel spectaculairder was dan voor haar grotere reisgezellen. ‘Fucking eng’, noemt Jet Sluik (1983) de ervaring. ‘Nou, eng niet, wel heel spannend. Het was mijn wacht, half vier ’s nachts. We werden achterna gezeten door twee depressies die leken te gaan uitdiepen naar 968 hectopascal en als die snel komt krijg je héél veel wind. We moesten achter het land zien te komen, maar de druk van die wind was zo immens dat de zeilen eraf moesten. Uiteindelijk hadden we alleen nog een stormkluivertje op en gingen nog met 10,5 knoop. We hadden iets van: wat érg!’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer