Stressjaren eisen hun tol

Corné de Vree vaart met zijn vriend en stuurman Kevin van der Pol op de Bonito. De Bonito is zijn derde schip. Hij kwam met haar in de vaart in de tijd dat de markt volledig instortte. Hij bespeurt nu tekenen van pril herstel, maar hij vindt het wel zorgwekkend dat de mensen intussen aan het eind van hun latijn lijken te zijn.

Stressjaren eisen hun tol

‘De mensen kunnen niet meer, is mijn indruk’ 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Stressjaren eisen hun tol | Schuttevaer.nl

Stressjaren eisen hun tol

Corné de Vree vaart met zijn vriend en stuurman Kevin van der Pol op de Bonito. De Bonito is zijn derde schip. Hij kwam met haar in de vaart in de tijd dat de markt volledig instortte. Hij bespeurt nu tekenen van pril herstel, maar hij vindt het wel zorgwekkend dat de mensen intussen aan het eind van hun latijn lijken te zijn.

Stressjaren eisen hun tol
  • ‘De mensen kunnen niet meer, is mijn indruk’ 

Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘Je merkt bij veel mensen dat de klap nu pas komt, omdat ze jarenlang zo hard hebben gevaren en stress hebben gehad, zodat nauwelijks tijd over bleef voor een privéleven. Als je elkaar alleen op de trap van de stuurhut tegenkomt, is dat niet bevorderlijk voor een relatie. Nu trekt de markt aan, maar de mensen kunnen niet meer, is mijn indruk.’
Ondanks dat prille herstel vindt hij het belangrijk dat de binnenvaart in de toekomst uit gaat van gemeenschappelijke belangen in plaats van concurrentie. Hij verwacht dat de vrachtvaart in de toekomst meer op de tankvaart gaat lijken. ‘Ik verwacht dat schepen zich aansluiten bij een huisbevrachter en dat je dus clubs met particulieren krijgt die voor een huisbevrachter varen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer