‘Zoek maar een ander vak’

Een schipper van een Kempenaar die in de dagvaart met containers pendelt op het traject Rotterdam-Brabantse kanalen, stoort zich mateloos aan een bekeuring die hij half oktober heeft gekregen voor het tijdens zijn rustperiode verhalen van zijn schip bij de terminal in Rotterdam.

''Zoek maar een ander vak''

Vaartijdenwet niet toegesneden op kort werk

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Zoek maar een ander vak’ | Schuttevaer.nl

‘Zoek maar een ander vak’

Een schipper van een Kempenaar die in de dagvaart met containers pendelt op het traject Rotterdam-Brabantse kanalen, stoort zich mateloos aan een bekeuring die hij half oktober heeft gekregen voor het tijdens zijn rustperiode verhalen van zijn schip bij de terminal in Rotterdam.

''Zoek maar een ander vak''
  • Vaartijdenwet niet toegesneden op kort werk
  • Verhalen bij terminal mag niet in rusttijd

Door Marja de Vet
‘Ik moet 600 euro betalen omdat ik om 22.30 uur even ben gaan verhalen om onder de kraan te gaan liggen. Mijn matroos doet daarna het laden en ik ga na 10 minuten weer slapen. Maar nee, ik moet betalen, want ik heb geen acht uur ononderbroken rust gehad. Mijn vracht voor die reis gaat nu bijna helemaal op aan de boete. Dat is natuurlijk helemaal buiten elke proportie. Op mijn commentaar was het antwoord: dan zoek je toch een ander vak. Rijkswaterstaat (RWS) moet kennelijk tegen het eind van het jaar nog even wat geld binnen harken om de begroting rond te krijgen. Ik weet precies hoe het gaat.’
‘Wij gaan niet in op individuele gevallen’, reageert RWS desgevraagd. ‘Dit schip heeft bij een inspectie die wij in samenwerking met andere overheidsdiensten af en toe houden een bestuurlijke boete gekregen. Als de schipper het er niet mee eens is, moet hij een jurist in de arm nemen en in beroep gaan.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer