‘Verhouding tussen kosten en opbrengsten groeit scheef’

De driemastklipper Almere van Arnold Kievit zonk in september 2007 naar de bodem van het Markermeer. Een ander zou het wellicht als het einde van zijn carrière beschouwen, maar Kievit zag het als een nieuwe kans. Hij liet de Almere volgens laatste de eisen en naar eigen inzicht herrijzen en gaf haar een nieuwe naam: Novel.

‘Verhouding tussen kosten en opbrengsten groeit scheef'

Charterschipper Arnold Kievit over boekingskantoren, belastingen en BBZ

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Verhouding tussen kosten en opbrengsten groeit scheef’ | Schuttevaer.nl

‘Verhouding tussen kosten en opbrengsten groeit scheef’

De driemastklipper Almere van Arnold Kievit zonk in september 2007 naar de bodem van het Markermeer. Een ander zou het wellicht als het einde van zijn carrière beschouwen, maar Kievit zag het als een nieuwe kans. Hij liet de Almere volgens laatste de eisen en naar eigen inzicht herrijzen en gaf haar een nieuwe naam: Novel.

‘Verhouding tussen kosten en opbrengsten groeit scheef'
  • Charterschipper Arnold Kievit over boekingskantoren, belastingen en BBZ
  • ‘Naupar wilde meer bedden, ik minder’

Door Heere Heeresma jr.
Het was klaarlichte dag en de boei was rood-wit. En van staal. Dat bleek wel uit het drie meter grote gat in de romp, nadat de driemastklipper Almere er tegenaan was gevaren. ‘We waren aan het zeilen en hebben hem over het hoofd gezien’, vertelt schipper-eigenaar Arnold Kievit (1967). Het in 1898 bij Bodewes in Martenshoek gebouwde schip, dat onder meer een kraanschip is geweest en pas in 1998 door Rien Lipke tot charterschip is verbouwd, zonk ter plekke. Maar alle 33 opvarenden werden veilig van boord gehaald. ‘Ik was de enige met natte voeten’, zegt Kievit, die door de politie werd geprezen om zijn kalme optreden bij het ongeluk. Kievit liet de Almere bij Geertman in Zwartsluis herstellen en greep de gelegenheid aan om het schip aan de nieuwste eisen op het gebied van regelgeving te laten voldoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer