Nooit meer bloemen verkopen

‘Nee, bloumen verkopen dou ‘k nooit weer. Al geven ze mie viefdoezend euro’s in de week…”. In het kantoor van zijn bedrijf spreekt Henk Ubels van Ubels Offshore VOF in onvervalst Gronings trots over zijn nieuwe boot die in de afbouwfase is bij de Waarschipwerf in de Farmsumerhaven van Delfzijl.

Nooit meer bloemen verkopen

Ubels Offshore laat multi-inzetbare watertaxi bouwen
‘Inspelen op werk aan windmolenparken’

Door Henk Zuur
Net als Ubels is ook zeezeiler en hobbyschilder Tjesse Bijlsma uit Uithuizen enthousiast over de nieuwe multi-inzetbare watertaxi. Ubels, voormalig groothandelaar in bloemen, is niet alleen gespecialiseerd in het brengen en halen van bemanningen op zee, maar zijn bedrijf kan ook reddingsacties uitvoeren.

Windenergie is big business. Alleen al voor de kust van Groningen worden honderden windmolens op zee gebouwd. Voor het bouwen en onderhouden van die windparken is veel transport over water nodig. Ubels Offshore uit het Groningse Bedum ruikt nieuwe kansen en begint een windmolen-watertaxi.

Rubberbootje

Ten behoeve van de dienstverlening buitengaats heeft Ubels, die dit jaar 35 jaar geleden met zijn activiteiten begon, momenteel de beschikking over drie boten: de Searider (1987), Vrijheid I (1994) en Vrijheid II (2011). Boten, die naar eigen inzicht en in eigen beheer werden afgebouwd. Ubels, vader van Greenpeace-activist Mannes Ubels, hecht er waarde aan de historie van zijn bedrijf te vertellen. ‘Vóór mijn militaire dienst heb ik gevaren. Bij Wagenborg op de Balticborg onder de kapiteins Van Dijck en Bakker. Hout en zout, zoals men dit noemde. En op de Sturdy van Klaas Koster uit Kampen.’

Een amfibische opleiding bij de marine werd uiteindelijk doorslaggevend voor Ubels’ maritieme toekomst. Bij V&D kocht hij een rubberbootje, maar nam zich voor zo gauw hij zich dit kon veroorloven, een eigen echte boot te kopen. Dat liet acht jaar op zich wachten, maar eind jaren ‘70 kocht hij in Engeland een RIB. ‘Ik voer hiermee in eerste instantie niet beroepsmatig op de Wadden- en Noordzee’, zegt hij. ‘Ik had een bloemengroothandel en deed het werk met de boot er voor de liefhebberij bij.’

Reddingmaatschappij

De RIB maakte kennelijk indruk bij de Kustwacht want korte tijd later werd deze rijksdienst vaste klant voor te verlenen hand- en spandiensten. Omdat de toenmalige KNZHRM Ubels ook had benaderd, werd in 1982 een tweede RIB aangeschaft. Onder de naam ROF, Reddings Ondersteunings Flottielje, richtten Henk Ubels (met de Searider), Hans Dekker (Orca) en Heine Scholtens (Seahorse) een reddingsstation op in de Eemshaven. Gedurende 10 jaar werden deze particuliere booteigenaren door de KNRM ingezet van Delfzijl of de Eemshaven. ‘Dag en nacht werd er beroep op ons gedaan.’

Toen in 1994 de KNRM-reddingboot Anna Dorothea in de Eemshaven werd gestationeerd, werden de boten van ROF overbodig. Voor Ubels kwam dit als een verrassing. Hij voorzag een goede toekomst bij de reddingmaatschappij en had, geheel op eigen initiatief zo’n 140.000 gulden geïnvesteerd in een nieuwe RIB.

Hij besloot commercieel verder te gaan. De bloemenhandel werd in 1999 overgedaan aan zoon Henk. Henk senior ging als fulltime dienstverlener buitengaats en het bedrijf verwierf door de jaren heen grote naamsbekendheid.

Watertaxi

Ubels Offshore springt in op de bouw van windparken boven de eilanden, waar op relatief korte afstand van de kust honderden windmolenturbines verrijzen. Gezien de veiligheidseisen van de windmolenexploitanten voor wat betreft het vervoer van personen en goederen, besloten vader en zoon Ubels tot de aanschaf van de Vrijheid III. ‘Wie mozzen wel. D’r zat veur Henk junior veur de lange termien aans gain toukomst in…’, verduidelijkt Ubels.

Het casco van de boot werd gebouwd bij Dijkstra in Harlingen – de werf die ook voor Wagenborg Passagiersdiensten drie watertaxi’s bouwde – en de afbouw geschiedt, onder klasse, geheel in eigen beheer en met eigen mankracht bij de Waarschipwerf in Delfzijl.

Binnenkort gaat de Vrijheid III te water. De met twee 500 pk Yanmar hoofdmotoren uitgerust 13,65 meter lange en 4,50 meter brede aluminium boot kan straks ook onder extreme weersomstandigheden met een snelheid van zo’n 37 mijl door het water jagen. De 0,80 meter diep stekende watertaxi biedt, buiten de twee bemanningsleden, accommodatie aan 12 personen.

Nooit meer bloemen verkopen | Schuttevaer.nl

Nooit meer bloemen verkopen

‘Nee, bloumen verkopen dou ‘k nooit weer. Al geven ze mie viefdoezend euro’s in de week…”. In het kantoor van zijn bedrijf spreekt Henk Ubels van Ubels Offshore VOF in onvervalst Gronings trots over zijn nieuwe boot die in de afbouwfase is bij de Waarschipwerf in de Farmsumerhaven van Delfzijl.

Nooit meer bloemen verkopen

Ubels Offshore laat multi-inzetbare watertaxi bouwen
‘Inspelen op werk aan windmolenparken’

Door Henk Zuur
Net als Ubels is ook zeezeiler en hobbyschilder Tjesse Bijlsma uit Uithuizen enthousiast over de nieuwe multi-inzetbare watertaxi. Ubels, voormalig groothandelaar in bloemen, is niet alleen gespecialiseerd in het brengen en halen van bemanningen op zee, maar zijn bedrijf kan ook reddingsacties uitvoeren.

Windenergie is big business. Alleen al voor de kust van Groningen worden honderden windmolens op zee gebouwd. Voor het bouwen en onderhouden van die windparken is veel transport over water nodig. Ubels Offshore uit het Groningse Bedum ruikt nieuwe kansen en begint een windmolen-watertaxi.

Rubberbootje

Ten behoeve van de dienstverlening buitengaats heeft Ubels, die dit jaar 35 jaar geleden met zijn activiteiten begon, momenteel de beschikking over drie boten: de Searider (1987), Vrijheid I (1994) en Vrijheid II (2011). Boten, die naar eigen inzicht en in eigen beheer werden afgebouwd. Ubels, vader van Greenpeace-activist Mannes Ubels, hecht er waarde aan de historie van zijn bedrijf te vertellen. ‘Vóór mijn militaire dienst heb ik gevaren. Bij Wagenborg op de Balticborg onder de kapiteins Van Dijck en Bakker. Hout en zout, zoals men dit noemde. En op de Sturdy van Klaas Koster uit Kampen.’

Een amfibische opleiding bij de marine werd uiteindelijk doorslaggevend voor Ubels’ maritieme toekomst. Bij V&D kocht hij een rubberbootje, maar nam zich voor zo gauw hij zich dit kon veroorloven, een eigen echte boot te kopen. Dat liet acht jaar op zich wachten, maar eind jaren ‘70 kocht hij in Engeland een RIB. ‘Ik voer hiermee in eerste instantie niet beroepsmatig op de Wadden- en Noordzee’, zegt hij. ‘Ik had een bloemengroothandel en deed het werk met de boot er voor de liefhebberij bij.’

Reddingmaatschappij

De RIB maakte kennelijk indruk bij de Kustwacht want korte tijd later werd deze rijksdienst vaste klant voor te verlenen hand- en spandiensten. Omdat de toenmalige KNZHRM Ubels ook had benaderd, werd in 1982 een tweede RIB aangeschaft. Onder de naam ROF, Reddings Ondersteunings Flottielje, richtten Henk Ubels (met de Searider), Hans Dekker (Orca) en Heine Scholtens (Seahorse) een reddingsstation op in de Eemshaven. Gedurende 10 jaar werden deze particuliere booteigenaren door de KNRM ingezet van Delfzijl of de Eemshaven. ‘Dag en nacht werd er beroep op ons gedaan.’

Toen in 1994 de KNRM-reddingboot Anna Dorothea in de Eemshaven werd gestationeerd, werden de boten van ROF overbodig. Voor Ubels kwam dit als een verrassing. Hij voorzag een goede toekomst bij de reddingmaatschappij en had, geheel op eigen initiatief zo’n 140.000 gulden geïnvesteerd in een nieuwe RIB.

Hij besloot commercieel verder te gaan. De bloemenhandel werd in 1999 overgedaan aan zoon Henk. Henk senior ging als fulltime dienstverlener buitengaats en het bedrijf verwierf door de jaren heen grote naamsbekendheid.

Watertaxi

Ubels Offshore springt in op de bouw van windparken boven de eilanden, waar op relatief korte afstand van de kust honderden windmolenturbines verrijzen. Gezien de veiligheidseisen van de windmolenexploitanten voor wat betreft het vervoer van personen en goederen, besloten vader en zoon Ubels tot de aanschaf van de Vrijheid III. ‘Wie mozzen wel. D’r zat veur Henk junior veur de lange termien aans gain toukomst in…’, verduidelijkt Ubels.

Het casco van de boot werd gebouwd bij Dijkstra in Harlingen – de werf die ook voor Wagenborg Passagiersdiensten drie watertaxi’s bouwde – en de afbouw geschiedt, onder klasse, geheel in eigen beheer en met eigen mankracht bij de Waarschipwerf in Delfzijl.

Binnenkort gaat de Vrijheid III te water. De met twee 500 pk Yanmar hoofdmotoren uitgerust 13,65 meter lange en 4,50 meter brede aluminium boot kan straks ook onder extreme weersomstandigheden met een snelheid van zo’n 37 mijl door het water jagen. De 0,80 meter diep stekende watertaxi biedt, buiten de twee bemanningsleden, accommodatie aan 12 personen.