Tweede zeilschip voor Fairtransport Shipping

De Stichting Atlantis Zeilende Handelsvaart brengt een tweede zeilschip voor vrachtvervoer in de vaart. Na de succesvolle inzet van de schoenerbrik Tres Hombres wordt nu geïnvesteerd een de kitsgetuigde Noorse kotter Nordlys IV, die al enige tijd in Museumhaven Willemsoord in Den Helder ligt afgemeerd.

Tweede zeilschip voor Fairtransport Shipping

Uitgifte aandelen en restauratie van start

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Tweede zeilschip voor Fairtransport Shipping | Schuttevaer.nl

Tweede zeilschip voor Fairtransport Shipping

De Stichting Atlantis Zeilende Handelsvaart brengt een tweede zeilschip voor vrachtvervoer in de vaart. Na de succesvolle inzet van de schoenerbrik Tres Hombres wordt nu geïnvesteerd een de kitsgetuigde Noorse kotter Nordlys IV, die al enige tijd in Museumhaven Willemsoord in Den Helder ligt afgemeerd.

Tweede zeilschip voor Fairtransport Shipping
  • Uitgifte aandelen en restauratie van start

Door Paul Schaap
De oprichters van de Stichting Atlantis Zeilende Handelsvaart waren al een tijdje op zoek naar nog een zeilend vrachtschip. Zeker nu de eerste min of meer een reguliere dienst onderhoudt tussen Nederland en het Caribisch Gebied. En na een moeilijk begin wordt het ladingaanbod van Fair Trade-producten ook steeds groter. Jorne Langelaan, naast Arjen van der Veen en Andreas Lackner, één van de ‘tres hombres’ (Spaans voor drie mannen) die het herintroduceren van de zeilende vrachtvaart als hun ideaal zien, zegt hierover: ‘De Tres Hombres is vorig jaar oktober aan haar vijfde reis naar het Caribisch Gebied begonnen. In mei wordt het schip weer in Den Helder terugverwacht. Geladen met streekproducten, waaronder chocolade uit Granada en rum uit de Dominicaanse Republiek. Wij zijn er best trots op dat dit schip in enkele jaren tijd zo vaak zonder problemen de Atlantische oversteek heeft gemaakt. Naast het vervoer van lading nemen wij ook passagiers en trainees mee om rendabel te kunnen varen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer