‘Bevrachters zijn zo gek als een deur’

Op zijn 16de besloot Willem Stam binnenschipper te worden, omdat hij vond dat er teveel vrachtwagens kwamen. In de 33 jaar die hij nu op zijn spits Stapper vaart zag hij het binnenvaartlandschap veranderen – en zijns inziens niet ten goede. Toch houdt de voormalige ASV-voorzitter nog steeds van het varend bestaan.

‘Bevrachters zijn zo gek als een deur’
  • Willem Stam vurig pleitbezorger van Europees vervoerbeleid
  • ‘Tijdens staking te water om schip tegen te houden’

Door Heere Heeresma jr.
Op de romp van de Stapper (39 x 5,06 meter, 334 ton, 230 pk GM) staat aan de bakboordkant ‘Europees vervoerbeleid noodzaak’ en aan stuurboordzijde ‘Weg met CCR-eisen’. Als het op actievoeren aankomt doet Willem Stam (1958) niets half. Toen hij in 1993 bij Maasbracht aan de blokkade-actie tegen de afschaffing van de schippersbeurzen deelnam, sprong hij voor een schip dat de blokkade probeerde te doorbreken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Bevrachters zijn zo gek als een deur’ | Schuttevaer.nl

‘Bevrachters zijn zo gek als een deur’

Op zijn 16de besloot Willem Stam binnenschipper te worden, omdat hij vond dat er teveel vrachtwagens kwamen. In de 33 jaar die hij nu op zijn spits Stapper vaart zag hij het binnenvaartlandschap veranderen – en zijns inziens niet ten goede. Toch houdt de voormalige ASV-voorzitter nog steeds van het varend bestaan.

‘Bevrachters zijn zo gek als een deur’
  • Willem Stam vurig pleitbezorger van Europees vervoerbeleid
  • ‘Tijdens staking te water om schip tegen te houden’

Door Heere Heeresma jr.
Op de romp van de Stapper (39 x 5,06 meter, 334 ton, 230 pk GM) staat aan de bakboordkant ‘Europees vervoerbeleid noodzaak’ en aan stuurboordzijde ‘Weg met CCR-eisen’. Als het op actievoeren aankomt doet Willem Stam (1958) niets half. Toen hij in 1993 bij Maasbracht aan de blokkade-actie tegen de afschaffing van de schippersbeurzen deelnam, sprong hij voor een schip dat de blokkade probeerde te doorbreken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer