Twee ‘overall-kapiteins’ op één schip

‘Toen ik voor het eerst aan boord kwam van een coaster wist ik nauwelijks wat een fender was, laat staan hoe ik hem moest vastknopen.’ Baltazar Dos Santos – roepnaam Pedro – kan er nu aan boord van de Kliftrans hartelijk om lachen. Als hij (38 jaar) dit vertelt is hij nog chief mate, stuurman dus. Kapitein en mede-eigenaar van de royale 3000-tonner (dwt) Watse T. Kamstra (31) zit erbij en grinnikt mee. Hoe anders is zijn achtergrond.

Twee 'overall-kapiteins' op één schip

‘Ik wist niet eens hoe je een fender moest vastknopen’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Twee ‘overall-kapiteins’ op één schip | Schuttevaer.nl

Twee ‘overall-kapiteins’ op één schip

‘Toen ik voor het eerst aan boord kwam van een coaster wist ik nauwelijks wat een fender was, laat staan hoe ik hem moest vastknopen.’ Baltazar Dos Santos – roepnaam Pedro – kan er nu aan boord van de Kliftrans hartelijk om lachen. Als hij (38 jaar) dit vertelt is hij nog chief mate, stuurman dus. Kapitein en mede-eigenaar van de royale 3000-tonner (dwt) Watse T. Kamstra (31) zit erbij en grinnikt mee. Hoe anders is zijn achtergrond.

Twee 'overall-kapiteins' op één schip
  • ‘Ik wist niet eens hoe je een fender moest vastknopen’
  • ‘Shortsea biedt het beste van twee werelden’

Door Johan Salverda
Inmiddels – we schrijven zomer 2013 – is Pedro ook kapitein. Letterlijk van ‘voor de mast’ is hij in de praktijk via de rangen opgeklommen. Dat heeft een aantal jaren gekost. Na zijn ontboezeming over de fenders zijn we nu ruim een jaar verder. Pedro moet trouwens zijn eerste reis als kapitein nog maken. Na jaren samen te hebben gevaren, gaan hij en Kamstra elkaar aflossen. Dat is althans de bedoeling. Ofschoon van verschillende achtergrond, hebben beide officieren één ding gemeen: het zijn zogenaamde ‘overall-kapiteins’. Niet te beroerd ook de handen uit de mouwen te steken als het om onderhoud en reparatie gaat. Ze trekken dan wel even een overall aan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer