Verzekeraar SON kijkt terug op explosie Charlotte

‘Sommige zaken neem je mee naar huis’, zegt Bert Jansma, directeur bij SON Scheepsverzekeringen in Groningen. ‘En dat geldt bij mij vooral voor de Charlotte.’ De Nederlandse binnenvaarttanker Charlotte explodeerde 25 juli 2004 tijdens het ontgassen op het Rhein-Hernekanaal, waarbij de kapitein om het leven kwam.

Verzekeraar SON kijkt terug op explosie Charlotte

‘Een kei en keiharde beslissing’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Verzekeraar SON kijkt terug op explosie Charlotte | Schuttevaer.nl

Verzekeraar SON kijkt terug op explosie Charlotte

‘Sommige zaken neem je mee naar huis’, zegt Bert Jansma, directeur bij SON Scheepsverzekeringen in Groningen. ‘En dat geldt bij mij vooral voor de Charlotte.’ De Nederlandse binnenvaarttanker Charlotte explodeerde 25 juli 2004 tijdens het ontgassen op het Rhein-Hernekanaal, waarbij de kapitein om het leven kwam.

Verzekeraar SON kijkt terug op explosie Charlotte
  • ‘Een kei en keiharde beslissing’
  • ‘We konden het gewoon niet goed doen’

Door Marja de Vet
SON besloot de schadeclaim af te wijzen, omdat er tal van overtredingen aan boord van de tanker werden geconstateerd. Deze zomer deed de Hoge Raad uitspraak. SON hoeft de schade definitief niet te vergoeden. Voor Jansma reden terug te kijken. ‘Het was niet de meest complexe zaak, maar wel een die je niet in de koude kleren gaat zitten. Het was een nieuw schip, er was een dodelijk slachtoffer en je gaat de schade afwijzen. Dat is nogal wat. Ik ben er negen jaar intensief mee bezig geweest en heb er in de eerste maanden vaak niet van geslapen. Ik werd midden in de nacht gebeld door een Duitse expert van ons, die meldde dat er een zware explosie was geweest aan boord van de tanker Charlotte. Je wilt er dan meteen heen. Maar dat had geen zin, er mocht niemand bij. Een paar dagen later, toen het schip was vrijgegeven ben ik er met de makelaar, de tussenpersoon, naartoe gegaan. De eigenaar was toen ook aan boord. Je denkt dan: wat is hier gebeurd, deze mensen moet ik gewoon helpen, los deze ellende op.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer