Na managementcarrière aan de slag als binnenvaartschipper

Wieger de Vries vaart sinds juni 2012 op de kempenaar Flora. Hij begon ooit op een charterschip, ging aan de wal en werkte als belangenbehartiger bij Hiswa Vereniging en daarna als interimmanager en consultant. Vanuit zijn achtergrond bij Hiswa Vereniging vindt hij het belangrijk dat er meer aandacht is voor de verschillen in vaarstrategie van binnenvaart en pleziervaart.

Na managementcarrière aan de slag als binnenvaartschipper
  • ‘Onderschat niet hoe lastig varen met een jacht kan zijn’
  • ‘Onder 250.000 euro geen krediet te krijgen’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
Het valt hem op dat de nuance in de discussie tussen die partijen vaak ontbreekt als er een ongeluk is gebeurd. ‘Vaak zie je dan de roep om een klein vaarbewijs omhoogkomen. Nu is daar in het verleden een enquête over geweest en het bleek dat degenen die met een jacht de grote vaarwegen bevaren verrassend vaak in het bezit waren van een vaarbewijs of cursussen op de watersportclub hadden gevolg. Dan kun je je afvragen of de invoering van een algemene vaarbewijsplicht verbetering gaat geven. Een ongevalsvrije wereld is een illusie. Ook in de binnenvaart gebeuren ongelukken, terwijl iedereen zijn vakdiploma’s heeft.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Na managementcarrière aan de slag als binnenvaartschipper | Schuttevaer.nl

Na managementcarrière aan de slag als binnenvaartschipper

Wieger de Vries vaart sinds juni 2012 op de kempenaar Flora. Hij begon ooit op een charterschip, ging aan de wal en werkte als belangenbehartiger bij Hiswa Vereniging en daarna als interimmanager en consultant. Vanuit zijn achtergrond bij Hiswa Vereniging vindt hij het belangrijk dat er meer aandacht is voor de verschillen in vaarstrategie van binnenvaart en pleziervaart.

Na managementcarrière aan de slag als binnenvaartschipper
  • ‘Onderschat niet hoe lastig varen met een jacht kan zijn’
  • ‘Onder 250.000 euro geen krediet te krijgen’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
Het valt hem op dat de nuance in de discussie tussen die partijen vaak ontbreekt als er een ongeluk is gebeurd. ‘Vaak zie je dan de roep om een klein vaarbewijs omhoogkomen. Nu is daar in het verleden een enquête over geweest en het bleek dat degenen die met een jacht de grote vaarwegen bevaren verrassend vaak in het bezit waren van een vaarbewijs of cursussen op de watersportclub hadden gevolg. Dan kun je je afvragen of de invoering van een algemene vaarbewijsplicht verbetering gaat geven. Een ongevalsvrije wereld is een illusie. Ook in de binnenvaart gebeuren ongelukken, terwijl iedereen zijn vakdiploma’s heeft.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer