‘Droogvallen mag niet ontbreken’

Leo Hamers begon als bevoorrader van de chartervaart. Na een omweg als supermarktchef en eigenaar van een croissanterie, kocht hij op zijn 50ste de tweemast klipperaak Alberdina. ‘Voor het geld moet je het niet doen. Maar het is wel een vrij leven zo.’

'Droogvallen mag niet ontbreken'

Klipperaak Alberdina wil het ‘net even anders’ doen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Droogvallen mag niet ontbreken’ | Schuttevaer.nl

‘Droogvallen mag niet ontbreken’

Leo Hamers begon als bevoorrader van de chartervaart. Na een omweg als supermarktchef en eigenaar van een croissanterie, kocht hij op zijn 50ste de tweemast klipperaak Alberdina. ‘Voor het geld moet je het niet doen. Maar het is wel een vrij leven zo.’

'Droogvallen mag niet ontbreken'
  • Klipperaak Alberdina wil het ‘net even anders’ doen
  • ‘Die croissanterie had ik niet moeten doen’

Door Heere Heeresma jr.
De wisseldag is de wasdag in de chartervaart. Tussen het wisselen van groepen passagiers heeft Leo Hamers (1955) een paar uur om schoon schip te maken en de was te draaien. Hamers vaart met de Alberdina vanuit Enkhuizen op het IJsselmeer, de Waddenzee en de Friese Meren. De Alberdina ligt in de binnenhaven en Hamers is heel tevreden met Enkhuizen als thuishaven. De kritiek van sommige charterschippers dat riviercruiseschepen steeds meer steigerruimte in beslag nemen, deelt hij niet. ‘Het speelt hier niet’, zegt Hamers. ‘De Gependam is groot zat. En vaak liggen ze achterin, niet aan de dam zelf.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer