‘Koop wat je betalen kunt’

Johan van Tooren vaart met zijn Hagenaar Gersom in de agribulk. Voor hem staat vast dat de kleine binnenvaart zijn langste tijd heeft gehad. ‘Dat is een stukje ontwikkeling, daar kan niemand iets aan doen. Je moet weten op welk moment je stopt.’ Een gesprek over realistisch financieel beleid.

'Koop wat je betalen kunt'
  • Schipper Van Tooren ergert zich niet meer
  • ‘Als het te gek wordt, knoop ik mij schip vast’

Door Heere Heeresma jr.
Sinds vier jaar vaart Johan van Tooren (1954) op de Hagenaar Gersom (54 x 7,16 meter, 616 ton, 550 pk Volvo Penta). Zijn vorige schip was een luxe motor van 470 ton die dezelfde oudtestamentische naam droeg. Omdat granen en veevoeders steeds vaker in partijen vanaf 500 ton werden aangeboden, besloot hij een groter schip te kopen. Maar hij zag al een einde aan de markt voor het kleine binnenschip komen en daarmee moest in de prijs rekening worden gehouden. Het werd de Hagenaar van een kennis die ging stoppen met varen. ‘Deze schepen zijn heel weinig waard. Daar kun je je financieel geen buil aan vallen’, zegt Van Tooren. ‘Het verschil tussen de oudijzerprijs en de aankoop was niet zo groot. Ik heb die man een beetje meer betaald, omdat hij een compleet schip liet met een daglichtradar en twee generatorsets. Maar dat zijn geen bedragen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Koop wat je betalen kunt’ | Schuttevaer.nl

‘Koop wat je betalen kunt’

Johan van Tooren vaart met zijn Hagenaar Gersom in de agribulk. Voor hem staat vast dat de kleine binnenvaart zijn langste tijd heeft gehad. ‘Dat is een stukje ontwikkeling, daar kan niemand iets aan doen. Je moet weten op welk moment je stopt.’ Een gesprek over realistisch financieel beleid.

'Koop wat je betalen kunt'
  • Schipper Van Tooren ergert zich niet meer
  • ‘Als het te gek wordt, knoop ik mij schip vast’

Door Heere Heeresma jr.
Sinds vier jaar vaart Johan van Tooren (1954) op de Hagenaar Gersom (54 x 7,16 meter, 616 ton, 550 pk Volvo Penta). Zijn vorige schip was een luxe motor van 470 ton die dezelfde oudtestamentische naam droeg. Omdat granen en veevoeders steeds vaker in partijen vanaf 500 ton werden aangeboden, besloot hij een groter schip te kopen. Maar hij zag al een einde aan de markt voor het kleine binnenschip komen en daarmee moest in de prijs rekening worden gehouden. Het werd de Hagenaar van een kennis die ging stoppen met varen. ‘Deze schepen zijn heel weinig waard. Daar kun je je financieel geen buil aan vallen’, zegt Van Tooren. ‘Het verschil tussen de oudijzerprijs en de aankoop was niet zo groot. Ik heb die man een beetje meer betaald, omdat hij een compleet schip liet met een daglichtradar en twee generatorsets. Maar dat zijn geen bedragen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer