Interstream doopt Greenstream

Het voor Interstream Barging (ISB) gebouwde mts Greenstream (110 x 11,40 meter, 2900 ton) is 15 maart bij Peters Shipyard in Kampen gedoopt. Ze is de eerste van twee volledig op LNG varende binnenvaarttankers. Algemeen directeur Peter Voser van Shell, die beide schepen chartert, en Dick Benschop, president-directeur van Shell Nederland en vice-president Gas Market Development bij Shell, woonden de tewaterlating bij.

Interstream doopt Greenstream
  • Peters Shipyard levert eerste volledig op LNG varende tanker op
  • Shell ziet ‘schitterende toekomst’ voor LNG

FOTO 1

De futuristische Greenstream na de doop aan de kade bij Peters in Kampen. (Foto Shell)

Door

Hans Heynen

‘Wij vinden het fantastisch dit eerste volledig door LNG aangedreven binnenvaartschip in bedrijf te zien’, stelde Benschop bij de doop. ‘Innovatie, een gemeenschappelijke visie en betrokkenheid hebben deze door LNG voortgestuwde binnenvaartschepen tot een realiteit gemaakt. Shell voorziet een schitterende toekomst voor LNG als brandstof in de kust- en binnenvaart. Het helpt onze klanten om aan de strenge emissienormen te voldoen, zoals die ook op de Rijn gaan gelden.’

De Greensteam gaat vanaf april voor Shell op de Rijn varen. ‘Het schip is zo goed als klaar en zal in Rotterdam worden voorzien van LNG. Dan kan het zonder tussentijds te bunkeren heen en weer varen naar Bazel’, zegt woordvoerder Wim van der Wiel van Shell. ‘Tot de LNG Gate Terminal in Rotterdam geschikt is voor het bunkeren van schepen voeren we het LNG per tankwagen aan.’

De Greenstream gaat voor Shell lichte producten als benzine, diesel en huisbrandolie vervoeren. Het olieconcern ziet de LNG-tankers als onderdeel van een nieuwe Europese industrie rond LNG als scheepsbrandstof. ‘De recente overname van het Noorse LNG-bedrijf Gasnor toont het vertrouwen dat Shell in de toekomst van deze sector heeft’, aldus Van der Wiel. De Greenstream tankers hebben een gas-elektrische aandrijving. Op het achterdek staan vier 300 kW Scania gasgeneratoren in twee containervormige ‘Peters Powerpacks’. Daar bevinden zich ook de halfverzonken cryogene LNG-opslagtanks. De volledig op LNG draaiende motoren stoten nagenoeg geen roet uit. De uitstoot van stikstofoxide (NOx) ligt 80% lager dan bij een dieselmotor zonder katalysator. De CO2-uitstoot is ruim 20% lager.

Interstream Barging

Ook Interstream Barging ziet goede kansen voor het nieuwe scheepstype. Of en hoeveel schepen van dit type er in de toekomst nog worden gebouwd wilde Interstream Barging deze week nog niet zeggen. Dat wordt tijdens een presentatie van het schip op 10 april in Rotterdam bekendgemaakt. Directeur Pieter Peeters ziet de Greenstream Tankers als een aanvulling op het huidige scheepsaanbod van Interstream Barging. ‘Ik verwacht niet dat straks de halve vloot op LNG vaart en het idee van de Green Deal om al in 2015 50 op LNG varende binnenschepen te hebben is waarschijnlijk te ambitieus. Het opstarten van projecten is niet eenvoudig in deze tijd en de aanpassing van regelgeving kost ook tijd. Wel zet deze ambitie druk op de wetgever om de regelgeving sneller te veranderen.’

 

Interstream doopt Greenstream | Schuttevaer.nl

Interstream doopt Greenstream

Het voor Interstream Barging (ISB) gebouwde mts Greenstream (110 x 11,40 meter, 2900 ton) is 15 maart bij Peters Shipyard in Kampen gedoopt. Ze is de eerste van twee volledig op LNG varende binnenvaarttankers. Algemeen directeur Peter Voser van Shell, die beide schepen chartert, en Dick Benschop, president-directeur van Shell Nederland en vice-president Gas Market Development bij Shell, woonden de tewaterlating bij.

Interstream doopt Greenstream
  • Peters Shipyard levert eerste volledig op LNG varende tanker op
  • Shell ziet ‘schitterende toekomst’ voor LNG

FOTO 1

De futuristische Greenstream na de doop aan de kade bij Peters in Kampen. (Foto Shell)

Door

Hans Heynen

‘Wij vinden het fantastisch dit eerste volledig door LNG aangedreven binnenvaartschip in bedrijf te zien’, stelde Benschop bij de doop. ‘Innovatie, een gemeenschappelijke visie en betrokkenheid hebben deze door LNG voortgestuwde binnenvaartschepen tot een realiteit gemaakt. Shell voorziet een schitterende toekomst voor LNG als brandstof in de kust- en binnenvaart. Het helpt onze klanten om aan de strenge emissienormen te voldoen, zoals die ook op de Rijn gaan gelden.’

De Greensteam gaat vanaf april voor Shell op de Rijn varen. ‘Het schip is zo goed als klaar en zal in Rotterdam worden voorzien van LNG. Dan kan het zonder tussentijds te bunkeren heen en weer varen naar Bazel’, zegt woordvoerder Wim van der Wiel van Shell. ‘Tot de LNG Gate Terminal in Rotterdam geschikt is voor het bunkeren van schepen voeren we het LNG per tankwagen aan.’

De Greenstream gaat voor Shell lichte producten als benzine, diesel en huisbrandolie vervoeren. Het olieconcern ziet de LNG-tankers als onderdeel van een nieuwe Europese industrie rond LNG als scheepsbrandstof. ‘De recente overname van het Noorse LNG-bedrijf Gasnor toont het vertrouwen dat Shell in de toekomst van deze sector heeft’, aldus Van der Wiel. De Greenstream tankers hebben een gas-elektrische aandrijving. Op het achterdek staan vier 300 kW Scania gasgeneratoren in twee containervormige ‘Peters Powerpacks’. Daar bevinden zich ook de halfverzonken cryogene LNG-opslagtanks. De volledig op LNG draaiende motoren stoten nagenoeg geen roet uit. De uitstoot van stikstofoxide (NOx) ligt 80% lager dan bij een dieselmotor zonder katalysator. De CO2-uitstoot is ruim 20% lager.

Interstream Barging

Ook Interstream Barging ziet goede kansen voor het nieuwe scheepstype. Of en hoeveel schepen van dit type er in de toekomst nog worden gebouwd wilde Interstream Barging deze week nog niet zeggen. Dat wordt tijdens een presentatie van het schip op 10 april in Rotterdam bekendgemaakt. Directeur Pieter Peeters ziet de Greenstream Tankers als een aanvulling op het huidige scheepsaanbod van Interstream Barging. ‘Ik verwacht niet dat straks de halve vloot op LNG vaart en het idee van de Green Deal om al in 2015 50 op LNG varende binnenschepen te hebben is waarschijnlijk te ambitieus. Het opstarten van projecten is niet eenvoudig in deze tijd en de aanpassing van regelgeving kost ook tijd. Wel zet deze ambitie druk op de wetgever om de regelgeving sneller te veranderen.’