Streven naar eigen 80-meterschip

Robin Biemans (21) vaart als stuurman/schipper op de Sanitas. Zijn droom is een eigen schip te hebben, maar hij is ook tevreden met zijn huidige baan. De komende jaren wil hij nog sparen en hij begint alleen aan het ondernemerschap als hij er meer mee kan verdienen dan in loondienst.

Streven naar eigen 80-meterschip
  • Stuurman/schipper Robin Biemans leert veel op Sanitas
  • ‘Mijn baas steunt mij echt in het leren’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘Ik wil natuurlijk wel wat met mijn eigen bedrijf verdienen en er moet ook werk zijn voor het schip’, stelt Robin. ‘Dat is het belangrijkste. Als je geen werk hebt voor jouw schip, dan is het snel afgelopen.’ Als schipperszoon weet hij waarover hij praat. Zijn ouders varen op het containerschip Lurona. Hij weet nog niet of hij dat schip overneemt, want dat hangt af van de markt en de omstandigheden.

Robin was een van de laatsten die in Oudenbosch naar het internaat gingen. Hij deed VMBO-metaal tijdens zijn internaatsperiode en haalde ook zijn lasdiploma. ‘Ik vind leren belangrijk, daarom heb ik tijdens mijn schooltijd zoveel mogelijk gehaald.’

Na het VMBO vertrok hij naar het STC in Rotterdam voor de driejarige MBO-opleiding. Achteraf gezien vindt hij het jammer dat hij niet de vierjarige opleiding heeft gedaan. ‘Nu moet ik mijn ondernemersdiploma alsnog halen. Als ik de vierjarige opleiding had gedaan had ik het al gehad. Verder heb ik alle papieren: Rijnpatent tot Mannheim, radar, marifoon, vaarbewijs Alle Binnenwateren.’

Echt varen

Zijn werk in loondienst bevalt hem in elk geval goed, want het schip is altijd bezig en hij leert er veel. Een groot voordeel is dat dit schip allerlei soorten ladingen vervoert. ‘Mijn ouders zitten al vanaf mijn vijfde in de containers. Hier leer ik met verschillende ladingen omgaan.’

Zijn baas besteedt veel tijd aan de opleiding van zijn personeel. ‘Hij steunt me echt in het leren. Hij betaalt in overleg mijn examens en geeft me de mogelijkheid om te varen. Hier aan boord hebben we geen Tresco. Ik leer dus nog echt varen. Veel van de oud-matrozen van mijn baas hebben intussen een eigen schip.’

Dat hij aan boord van de Sanitas terechtkwam is min of meer toeval, want hij zocht naar een schip dat op de Rijn voer en besprak dat met een vriend. Die had stage gelopen op de Sanitas en vond dat dat ook wat voor Robin was.

Meer walmensen

De binnenvaartonderneming van Robin zou beginnen met een 80-meterschip, want dat is een gemiddelde maat met een groot vaargebied. ‘Daarin was ook nog nieuwbouw, de Mer-Green-schepen. Bovendien kunnen kleinere schepen bijna overal heen. Boven de 80 meter heb je altijd te maken met beperkingen.’

Hij hoop dat zijn vriendin dan wil meevaren. ‘Het lijkt me leuk als zij mee wil, maar ik kan haar niet dwingen. Ze maakt sowieso haar opleiding tot financieel administratief medewerkster af.’

De toekomst voor de binnenvaart ziet er volgens Robin goed uit. ‘Vervoer over water heeft de toekomst. In West-Europa zijn veel rivieren en kanalen en het schip blijft goedkoper dan de vrachtwagen. Ik zie daar zeker toekomst in.’

Ook voor het personeel ziet de toekomst er gunstig uit, maar dan moeten wel meer mensen van de wal voor dit beroep kiezen, stelt hij. ‘Als ik alleen al naar mijn baas kijk, die heeft vijf kinderen die allemaal voor een bestaan aan de wal kiezen. De binnenvaart kan niet zonder mensen van de wal. Het is ook leuk werk. En je kunt van onderaf opklimmen en uitgroeien tot eigen baas. Dat vind ik het mooiste van deze sector.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Sanitas. Lengte: 86 meter. Breedte: 11 meter. Diepgang: 3,22 meter. Tonnage: 2012. Europanummer: 02317636. Motor: 2 x Mercedes, 525 pk. Bouwjaar: 1938. Thuishaven: Ridderkerk. Eigenaar: C. Lingen.

Streven naar eigen 80-meterschip | Schuttevaer.nl

Streven naar eigen 80-meterschip

Robin Biemans (21) vaart als stuurman/schipper op de Sanitas. Zijn droom is een eigen schip te hebben, maar hij is ook tevreden met zijn huidige baan. De komende jaren wil hij nog sparen en hij begint alleen aan het ondernemerschap als hij er meer mee kan verdienen dan in loondienst.

Streven naar eigen 80-meterschip
  • Stuurman/schipper Robin Biemans leert veel op Sanitas
  • ‘Mijn baas steunt mij echt in het leren’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘Ik wil natuurlijk wel wat met mijn eigen bedrijf verdienen en er moet ook werk zijn voor het schip’, stelt Robin. ‘Dat is het belangrijkste. Als je geen werk hebt voor jouw schip, dan is het snel afgelopen.’ Als schipperszoon weet hij waarover hij praat. Zijn ouders varen op het containerschip Lurona. Hij weet nog niet of hij dat schip overneemt, want dat hangt af van de markt en de omstandigheden.

Robin was een van de laatsten die in Oudenbosch naar het internaat gingen. Hij deed VMBO-metaal tijdens zijn internaatsperiode en haalde ook zijn lasdiploma. ‘Ik vind leren belangrijk, daarom heb ik tijdens mijn schooltijd zoveel mogelijk gehaald.’

Na het VMBO vertrok hij naar het STC in Rotterdam voor de driejarige MBO-opleiding. Achteraf gezien vindt hij het jammer dat hij niet de vierjarige opleiding heeft gedaan. ‘Nu moet ik mijn ondernemersdiploma alsnog halen. Als ik de vierjarige opleiding had gedaan had ik het al gehad. Verder heb ik alle papieren: Rijnpatent tot Mannheim, radar, marifoon, vaarbewijs Alle Binnenwateren.’

Echt varen

Zijn werk in loondienst bevalt hem in elk geval goed, want het schip is altijd bezig en hij leert er veel. Een groot voordeel is dat dit schip allerlei soorten ladingen vervoert. ‘Mijn ouders zitten al vanaf mijn vijfde in de containers. Hier leer ik met verschillende ladingen omgaan.’

Zijn baas besteedt veel tijd aan de opleiding van zijn personeel. ‘Hij steunt me echt in het leren. Hij betaalt in overleg mijn examens en geeft me de mogelijkheid om te varen. Hier aan boord hebben we geen Tresco. Ik leer dus nog echt varen. Veel van de oud-matrozen van mijn baas hebben intussen een eigen schip.’

Dat hij aan boord van de Sanitas terechtkwam is min of meer toeval, want hij zocht naar een schip dat op de Rijn voer en besprak dat met een vriend. Die had stage gelopen op de Sanitas en vond dat dat ook wat voor Robin was.

Meer walmensen

De binnenvaartonderneming van Robin zou beginnen met een 80-meterschip, want dat is een gemiddelde maat met een groot vaargebied. ‘Daarin was ook nog nieuwbouw, de Mer-Green-schepen. Bovendien kunnen kleinere schepen bijna overal heen. Boven de 80 meter heb je altijd te maken met beperkingen.’

Hij hoop dat zijn vriendin dan wil meevaren. ‘Het lijkt me leuk als zij mee wil, maar ik kan haar niet dwingen. Ze maakt sowieso haar opleiding tot financieel administratief medewerkster af.’

De toekomst voor de binnenvaart ziet er volgens Robin goed uit. ‘Vervoer over water heeft de toekomst. In West-Europa zijn veel rivieren en kanalen en het schip blijft goedkoper dan de vrachtwagen. Ik zie daar zeker toekomst in.’

Ook voor het personeel ziet de toekomst er gunstig uit, maar dan moeten wel meer mensen van de wal voor dit beroep kiezen, stelt hij. ‘Als ik alleen al naar mijn baas kijk, die heeft vijf kinderen die allemaal voor een bestaan aan de wal kiezen. De binnenvaart kan niet zonder mensen van de wal. Het is ook leuk werk. En je kunt van onderaf opklimmen en uitgroeien tot eigen baas. Dat vind ik het mooiste van deze sector.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Sanitas. Lengte: 86 meter. Breedte: 11 meter. Diepgang: 3,22 meter. Tonnage: 2012. Europanummer: 02317636. Motor: 2 x Mercedes, 525 pk. Bouwjaar: 1938. Thuishaven: Ridderkerk. Eigenaar: C. Lingen.