-
Initiatiefnemers onderhandelen met enkele werven
-
Ontwerp moet op alle fronten innovatief zijn
Door W.M. den Heijer
Volgens Kees Taal, werkzaam bij het Landbouw Economisch Instituut (LEI) en secretaris van de initiërende stichting Masterplan Duurzame Visserij (MDV), zit het ontwerpproces nu in de derde fase. Hij is laaiend enthousiast over de kennis die in huis is gehaald en de resultaten die in de ontwerpfase zijn bereikt. Maar het kan hem niet snel genoeg gaan. ‘Wij hebben veel hobbels moeten nemen en je moet je voorstellen dat in deze moeilijke tijden ondernemers niet staan te springen om te investeren in een concept dat totaal nieuw is. Deze pilot moet straks wel perspectief bieden, anders vis je achter net.’
Andere brandstof
Taal meldt dat de stichting MDV momenteel onderhandelt met een paar scheepswerven. ‘We zijn bezig met het bouwbestek en willen alle innovaties uittesten. Over het definitieve ontwerp valt nu nog niet veel te zeggen, maar we nemen alle onderdelen mee van de kotters die de laatste jaren in de vaart zijn gebracht. Het creëren van een goed en ruim werkdek krijgt de volle aandacht. We gaan overigens niet met bestaande methoden aan de gang.
Het ontwerp moet straks op alle fronten innovatief zijn. Dan hebben we het over een nieuwe rompvorm, een andere brandstof, een aangepaste vorm van voortstuwing, een ander vaarprofiel, nieuwe verwerkingsmethoden, noem maar op. We denken bijvoorbeeld aan een dieselelektrische aandrijving, maar dan moet het allemaal wel toepasbaar zijn. LNG als brandstof heeft ook onze belangstelling. We kijken uiteraard goed om ons heen, maar in het geval van LNG hebben we meer ruimte nodig voor opslag en dat betekent dat het ontwerp weer een tikkeltje groter wordt. Het zijn allemaal factoren die goed moeten worden afgewogen. Het basisconcept dient als voorbeeld voor eventuele vervolgopdrachten.’
Goedkoop ontwerp
Hoe groot de belangstelling voor vervolgopdrachten straks zal zijn, valt nu nog moeilijk te voorspellen. Hoewel de kottersector door een diep dal gaat, zijn er altijd nog wel bedrijven in staat om te investeren in een gewaagd ontwerp. Gezien de betrokkenheid van de sector is Taal optimistisch. Met het project is 5,5 miljoen euro gemoeid. ‘Als je dan bedenkt dat een nieuwe boomkorkotter grofweg bijna acht miljoen euro kost, dan zitten we met het nieuwe ontwerp daar ver beneden.’
In de stichting MDV zitten ook de praktijkmensen Hendrik Romkes en Willem Brandts. Auke Hoefnagel is voorzitter. Hoefnagel runt in het dagelijks leven een vestiging van accountantskantoor Flynth en heeft veel kotterbedrijven als klant. Naast ruim 80 sponsors, die voor een paar honderd euro nauw betrokken blijven, zijn er enkele rederijen uit de aanvoersector die geld hebben gestoken in de pilot en volledig participeren in de vorderingen van alle fases. Zij zijn dus mede-investeerders en hebben volgens het stichtingsbestuur straks een stevige vinger in de pap.
Taal signaleert bij visserijbedrijven die financieel bijdragen een enorme drang om bij te blijven. Zij willen graag dat er iets komt waarmee ze de toekomst kunnen veiligstellen. ‘Belangrijk is dat er voortgang is en de sector achter ons staat.’
Geen orders
Overigens beseffen de bestuurders dat er nog een lange weg te gaan is. Recentelijk is een aparte stichting opgericht om het kotterproject aan te sturen, te controleren en te rapporteren. Het schip zelf wordt volgens Taal ondergebracht in een aparte BV. De deelnemende ondernemers in de nog op te richten BV gaan uitmaken wie het innoverende vissersvaartuig gaat bemannen.
Hoewel de sector het nieuws over de kotter met belangstelling volgt zijn er volgens Taal nog geen ondernemers die al concrete belangstelling hebben getoond voor een nieuwbouworder. Dat zou ook prematuur. ‘Dat is ook niet de opzet van het pilotproject. Juist de resultaten van de onderzoeken, de proeven en aangebrachte innovaties moeten leiden tot een concept dat toekomst heeft.’