-
Martien Barth zou wel een containerschip willen hebben
-
‘Op radar varen is erg gaaf’
Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘Ik ga me na mijn opleiding richten op de boekhoudpapieren, want het is ook weer zo wat om je te richten op een vrouw die die papieren heeft. Ik wil ze zelf graag hebben’, vertelt hij.
De BOL4-opleiding bevat de ondernemerspapieren wel en Martien volgde die opleiding ook. Maar hij stroomde, net als meer dan de helft van zijn klas, na de tweede af naar niveau 3. Hij is er eerlijk over, het ligt ook een beetje aan hemzelf. ‘Vorig jaar op niveau 4 waren we met 28 leerlingen, daarvan zijn er een stuk of 15 naar niveau 3 gegaan en er was al een niveau 3 klas. Meestal is er jaarlijks een 3 en een 4 klas. Het probleem met de boekhoudvakken is, dat als je in het begin niet oplet dan snap je de rest ook niet meer. Ik heb niet goed genoeg opgelet.’
De opleiding aan het Scheepvaart- en Transportcollege (STC) in Rotterdam bevalt hem verder goed. Hij noemt het een prima school en is erg tevreden over de lessen. De algemeen vormende vakken vindt hij, op Duits na, beduidend minder interessant. Maar gelukkig zijn er ook nautische vakken. Vooral de praktische vakken, zoals laden en lossen en navigeren spreken hem aan. ‘We werken op school met een programma en dan krijg je mailtjes in het Duits in het scherm. In die mailtjes staat welke container afvalt. Dat moet je dan kloppend krijgen in je stuwplan. Ook op radar varen is erg gaaf, dan zit je echt in een lessenaar.’
Als kind al
Martien wilde als kind al gaan varen. Het avontuurlijke boeide hem en het laden en lossen vond hij altijd leuk om naar te kijken. Hij groeide zelf op aan de wal, maar maakte via zijn familie kennis met de binnenvaart. ‘Mijn opa had drie duwboten en dit schip is van mijn oom en tante.’
Hij vaart al sinds de oplevering van de Cascade in 2001 geregeld mee, maar liep zijn eerste stage voor zijn opleiding op de Isala. ‘Daar had ik het ook goed naar mijn zin. Ik ben naar veel plaatsen geweest en de Neckar, Rijn en Moezel op geweest.’
Het Rijnpatent is geen onderdeel van de Nederlandse binnenvaartopleiding en Martien wil, als hij met school klaar is, wel op een schip gaan varen dat naar boven vaart.
Het leukste
Hij voorziet een goede toekomst voor jongeren die gaan varen, ondanks de huidige crisis. ‘Nu zijn er voor degenen die willen starten als ondernemer weinig mogelijkheden, maar als de tijd beter wordt is hun toekomst beter. Het blijft heus niet altijd slecht. Ik heb gelukkig nog geen last van dat probleem. Voor degenen die in loondienst willen varen zijn er genoeg mogelijkheden.’
Hij weet nog niet op welke termijn hij de stap naar zelfstandig ondernemer zal maken en welk scheepstype het wordt. ‘Ik wil eerst al mijn papieren hebben. In elk geval wil ik geen tanker. Een beunschip of containerschip lijkt me mooi.’
De Cascade vaart in Nederland en België, maar heeft veel werk van Amsterdam naar Den Haag en bezocht onlangs de Sambre met Martien aan boord. Het leukste aan zijn werk als matroos vindt hij dat elke dag anders is. ‘De afwisseling spreekt me aan. Dan ben je in het ruim bezig, dan vaar je en dan ben je bezig met verven.’
Scheepsgegevens
Motorbeunschip Cascade. Lengte: 70 meter. Breedte: 7,45 meter. Diepgang: 3,25 meter. Tonnage: 1045. Europanummer: 02523258. Motor: MTU, 850 pk. Bouwjaar: 2001. Thuishaven: Ouderkerk a/d IJssel. Eigenaar: M. Heuvelman.