-
Europaschip Valencia moeilijk te exploiteren in huidige markt
-
‘Maar de toekomst zien we niet somber in’
Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘We kozen voor dit schip, omdat het de grootste maat is waarop je met z’n tweeën kunt varen en waarop het mogelijk is met een matroos te varen als je ouder wordt. Dan moet je die matroos wel kunnen betalen natuurlijk’, vertelt Ria.
Volgens het echtpaar is de exploitatie van het schip in de huidige markt erg moeilijk. Ze zijn net als veel collega’s bezig met overleven. Het belangrijkste is dat er niets kapot gaat. ‘Eind augustus ging er een flexibel tussen de motor en de schroefas kapot. We zijn met een sleepboot in de haven gebracht en lagen een maand stil. Dan gaat je bedrijf hard achteruit. Tot die tijd konden we alles net betalen, maar we hielden niks over voor een potje. In het verleden zei je in die situatie: "Jammer, en we gaan er weer hard tegenaan." Maar dat is veel moeilijker in deze tijd. Je kunt wel als eenling gaan wachten op betere prijzen, maar dat schiet niet op’, legt ze uit.
Daarbij komt dat het erg moeilijk is om aan de toekomstige CCR-eisen te voldoen. Zo beschikt de Valencia over licht getint glas in de stuurhut en dat moet worden vervangen door kleurloos glas. ‘Wij hebben geen last van het getinte glas, maar de CCR blijkbaar wel.’
Willy en Ria zetten ook vraagtekens bij de beoordeling of een motor wel schoon is. ‘Een schone motor verbruikt meer gasolie, dus of dat nu zo milieuvriendelijk is? Dit schip heeft een direct omkeerbare motor. Die draait niet stationair, maar staat stil.’
Samenwerking
De Valencia vaart op de spotmarkt. Volgens Ria nemen de samenwerkingsverbanden momenteel geen nieuwe leden aan. Het echtpaar was destijds positief over het initiatief van European United Barge Owners (EUBO) voor de oprichting van de coöperatie Rent-a-Ship. Maar ze betaalden geen inleggeld, omdat ze eerst meer zekerheid wilden. Ze vroegen hun bank hoe die tegenover Rent-a-Ship stond en kregen te horen dat ze zelf die beslissing moesten nemen. ‘Achteraf gezien was misschien het probleem dat teveel mensen zekerheid wilden en de inlegpremie niet betaalden’, zegt Ria over het mislukken van het plan.
Willy en Ria zijn geen lid meer van een bond, maar zien wel wat in de BBU. ‘We waren lid van het CBRB, maar stopten daarmee om financiële redenen. Er was zoveel overleg waar niks uit kwam. Van de BBU willen we eventueel wel lid worden, als blijkt dat die wat te vertellen hebben.’
Stilliggen lastig
De toekomst van hun scheepstype zien ze, ondanks de nu tegenvallende resultaten, positief in. ‘De zien de toekomst niet somber in. Het is nu een lastige tijd. We vertrouwen erop dat het wel weer opkrabbelt. Er zitten nu ook goede periodes tussen.’
Stilliggen vinden ze eigenlijk mentaal het lastigst. Willy wordt er chagrijnig van en beiden vinden het lastig geen vooruitzicht te hebben, bekennen ze. ‘De onzekerheid die deze tijd met zich meebrengt is het moeilijkst. Je weet niet wanneer je weer werk hebt. Dat beïnvloedt het humeur en denken negatief.’
Het opmerkelijke is, dat vaker stilliggen geen groter sociaal leven met zich meebrengt, vertellen ze. ‘Wij hebben geen huis aan de wal, maar de meeste mensen gaan naar huis. We liggen stil waar we leegkomen en waar plaats is. Daar moet dan maar net iemand aan boord zijn.’
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Valencia. Lengte: 85 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 3,13 meter. Tonnage: 1742. Europanummer: 02316135. Motor: SKL, 1160 pk. Thuishaven: Maasbracht. Bouwjaar: 1972. Eigenaar: VOF Bienenmann-De Ruyter.