‘Maximaal 14 uur varen is oplossing’

Allart Salacroup vaart met zijn vrouw, hun drie kinderen en een matroos op het Europaschip Everdina. Hij laat zich in zijn leven leiden door zijn geloof en heeft het idee dat veel problemen in de binnenvaart ontstaan doordat Gods woord niet als leidraad wordt genomen. Allart is pessimistisch gestemd over de toekomst van de binnenvaart als het zo doorgaat. Maximaal 14 uur per dag varen zou in zijn ogen een oplossing kunnen zijn.

‘Maximaal 14 uur varen is oplossing’
  • Allart Salacroup waardeert initiatieven om marktsituatie te verbeteren
  • ‘Plan Galle moet gekoppeld zijn aan nieuwbouwstop’

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Minder vaaruren maken heeft grote voordelen. Het vermindert het aanbod aan lege scheepsruimte, doordat een reis gemiddeld wat meer tijd in beslag neemt, wat een positief effect heeft op de prijsvorming. Daarnaast geeft het minder stress aan boord. ‘Het leven aan boord is dan voor iedereen beter. Nu maakt alleen hard varen slechte prijzen goed’, concludeert Salacroup.

Hij is niet de enige met ideeën om de situatie in de binnenvaart te verbeteren, erkent hij. Hij waardeert die initiatieven, al is hij het er niet altijd mee eens. ‘Ik ben blij dat mensen als Frank Galle mee durven te denken over de problematiek in de binnenvaart en een oplossing durven te bedenken. Zij zijn wel bereid hun nek voor ons uit te steken. Daar mag wat mij betreft meer waardering voor zijn.’

Op het plan van Galle heeft hij een belangrijke aanmerking. ‘Zijn plan moet gekoppeld zijn aan een nieuwbouwstop. Hij heeft volgens mij weinig zin 10% uit de markt te halen als er nog nieuwbouw kan worden toegevoegd.’

Boer worden

Salacroup is van de wal en wilde aanvankelijk boer worden. ‘Ik heb het Groencollege gedaan en werkte altijd bij een boer. Het is heel erg moeilijk boer te worden als je niet uit een boerenfamilie komt. Mijn ouders woonden aan het water en varen leek me ook een mooi beroep. Je hebt dan ook een vrij gevoel.’

Hij doorliep het BBL aan het STC, deed vakantiewerk op de Valé en werkte daarna op de Helena-Nellie en de Hendrik-Jan. Op de Hendrik-Jan leerde hij de Rijn kennen. Daarna voer hij nog een half jaar bij zijn zwager en begon toen samen met zijn vrouw voor zichzelf op een 80 x 8,20 meter bij het samenwerkingsverband NPRC. ‘We hebben het geluk dat de NPRC over eigen werk beschikt. Maar in deze tijd is de enige zekerheid die je hebt, dat er onzekerheid is.’

Salacroup is dan ook niet erg optimistisch over de toekomst van de Everdina. Het gaat tot nu toe wel goed, maar er is een kans dat het bedrijf wordt meegezogen in de problemen die andere schepen hebben. ‘De gezonde bedrijven gaan steeds meer de afgrond in. In mijn ogen doen de banken hun werk niet goed. Mensen moet hun aflossing betalen. Nu gaan er 135-meterschepen leeg de Donau in. Als wij te duur zijn, komt er een 135-meter voor de deur. Het probleem is dat onze schepen te maken krijgen met nieuwe eisen. Met deze prijzen bouwen wij geen reserve op en als de banken de investeringen die nodig zijn om aan die eisen te voldoen niet willen financieren, houdt het op.’

Eenheid nodig

De trend dat alles in de binnenvaart groen moet, mag wat Salacroup betreft wat harmonieuzer verlopen, want hij vindt het weinig zinvol alles vol te hangen met filters, terwijl aan de andere kant van de wereld wordt gebombardeerd.

Hij hoopt dat er ooit een eenheid in de binnenvaart ontstaat. ‘Dat is echt niet alleen een wens van de oudere schippers. Ik ben nog jong, maar van mij mag er ook meer eenheid ontstaan.’

Hij ziet op het moment weinig eigenlijk positieve kanten aan zijn werk. ‘Voor mij is er op deze manier niks meer aan. De media schrijven over uitbuiting van het personeel in de binnenvaart, maar als je uitrekent voor hoeveel ik in de stuurhut zit, dan is het woord uitbuiting daar meer op zijn plek.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Everdina. Lengte: 86 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 3,02 meter. Tonnage: 1632. Europanummer: 02008219. Motor: Caterpillar, 1065 pk. Bouwjaar: 1981. Thuishaven: Krimpen aan den IJssel. Eigenaar: Transalco VOF.

Deel dit artikel

Reacties (44)

  • kortom, iedereen is het weer lekker met elkaar eens en daar is een anoniem internet-forum ook voor

    Geplaatst door: schipper 24 uur op
  • degeene die zo proten hoe we moeten varen. die varen zelf altijd het hardst…das nou zo jammer altijd

    Geplaatst door: knalle maar op
  • Beetje raar.Dat ik je buiten je bloktijd tegen kom.AIS uit of heb je die niet.
    Komt de zondag zeker niet uit…

    Geplaatst door: Ikke op
  • @jessica, wij zijn christelijk met een reformatorische geloofsbeleving. Waarom stelt u deze vraag? Ik ken vele vrouwen/ meiden die net als ons in het leven staan, met of zonder kinderen en deze vrouwen werken bijna allemaal.

    Geplaatst door: Schippersvrouw op
  • Jessica,het antw. op je vraag aan reformatorische vrouwen moet (hoop ik) met ja worden beantw. Mijn vrouw bijv. zou in een een kindercrèche, 5 sterrenrestaurant als chef kok,als lerares, pedagoog, secretaresse, bedrijfsleidster, schoonmaakster raadsvrouw,handelaar,chaufeuse, kapster, muzikant, zangeres, sommelier, etc.etc.aan de slag gaan. ( Spreuken 31 uit de Bijbel =loflied op vrouwen die een baan op de wal hebben..en anderen laten varen…)

    Geplaatst door: Dik op
  • aan schippersvrouw, maar vraag was gericht aan mensen met een reformatorische geloofsbeleving

    Geplaatst door: jessica op
  • Aaaah die goeie ouwe tijd… Dat iedereen op elkaar aant zeieken was over nieuwbouw en vrachtverziekers. Sjongejonge

    Geplaatst door: Wat een gezeik zeg! op
  • Ik geloof er niks van!!!

    Geplaatst door: edgar op
  • @ Jessica. Wij varen zondag niet, en ik tel mee als bemanningslid want we varen samen. Stel we komen ooit aan de wal zal ik zeker gaan werken, had voordat ik vaarde ook een fulltime baan aan de wal.

    Geplaatst door: Schippersvrouw op
  • Goedemiddag,

    @ anoniem: Als het goed is kun je als christen, geloof en zakelijkheid, niet eens gescheiden houden.
    De Bijbel is geen handleiding voor alle levensvragen maar er staat wel in hoe je een relatie met God kunt krijgen en wat het inhoud om die te hebben. En die relatie heeft als het goed is invloed op je hele leven. (vergelijk het gerust met een huwelijk).
    Vanuit de bijbel kunnen we dan bijv leren dat “geldgierigheid’ het begin van alle kwaad is. Maar ook dat een arbeider betaald moet worden naar wat hij gedaan/nodig heeft. Ook dat je niet moet stelen. Als iedereen voor zich dat consequent gaat toepassen op zakelijk gebied zijn we er volgens mij. Wort er ook geen werk meer van elkaar ‘gestolen’

    @niet zo schijnheilig: Als een man zijn vrouw slaat “uit liefde” ga jij dan niet meer in liefde geloven. Of zou het kunnen zijn dat die man helemaal niet snapt wat liefde inhoud.
    Ik zou zeggen : leer wat christen zijn echt inhoud en oordeel dan opnieuw waar deze oorlogen dan echt over gaan.

    Roel: bedankt voor je opsteker. Ik vind het alleen zo jammer dat door wederzijds onbegrip zoveel onnodige vijandschap is.
    Misschien toch wat meer uitkijken naar de toekomende stad:-)

    Geplaatst door: bertje op
  • Ik zou alle schippers die zondaghouder zijn / en wiens vrouw op dit moment meetelt als bemannings /personeels lid aan boord eens willen vragen of hun vrouw als ze aan de wal zouden wonen ook een baan zouden mogen hebben.
    Als het antwoord daarop nee is zou ik graag eens willen weten waarom

    Geplaatst door: jessica op
  • het is beter om als ondernemer te weten wat je doet en hoe je je bedrijf hoort te leiden, dan om zakelijke besluiten te nemen op basis van een geloof.

    Geplaatst door: anoniem op
  • Hallo Bertje,

    Het grappige is dat ze met die vooroordelen, zonder het zelf te weten, bevestigen wat o.a. in dat woord beschreven staat!……Hoezo, niet van deze tijd…;-)

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • @Henk: kunt u mij eens uitleggen waarom ik als een van die “gasten” niet achter een computer mag zitten. Ik heb al een hoop vooroordelen over christenen voorbij horen/zien komen. Maar dit is een nieuwe! Ik zou zeggen: begin eens een gesprek.

    Ik vind het trouwens een leuk verfrissend stukje. Allart heeft er over nagedacht!!

    Geplaatst door: bertje op
  • mischien gebruikt die 135meter dat sprookjesboek ook wel als leidraad!!!en we zitten in n 24uurs economie dus dat gaat niet met 14 uurtjes.beetje hypocriet,als t slecht gaat komt het door de buurman.

    Geplaatst door: edgar op
  • En zo is het maar net, als je met de bijbel in de hand een ander terecht wijst moet je niet opkijken als je daarvoor wordt afgerekend omdat zelf niet volgens die norm handeld

    Geplaatst door: jessica op
  • @anoniem
    Je vraagt wat Gods woord voor een christen betekend als leidraad voor het ondernemerschap / leven.
    De Bijbel hebben wij van God gekregen, daar staan dingen in die wij proberen na te leven / volgen,
    Bijv. eerlijkheid / liefde / geduld /
    Als Christen probeer je dat dus in je ondernemerschap naar voren te laten komen.
    En daarmee moeten wij een voorbeeld zijn voor anderen.
    Dus inderdaad niet al die zaken die je noemt..

    Geplaatst door: Mede christen op
  • @anoniem ditzelfde geldt toch ook voor beneden de 86meter man vrouw bedrijf!? En 135 meter en zwoeger probeer samen allebei jullie wensen er doorheen te krijgen is nog beter

    Geplaatst door: Zomaar iemand op
  • @ Zwoeger,

    Afgelopen jaar van de 65 reizen 35 keer toch dieper gelegen. Ook maar 4 keer afgeladen en ik neem aan dat u daar op doelde, maar wanneer we niet dieper als die 280 konden varen waren de vrachten ook alweer op een wat normalere stand. Naar mijn mening is dit toch een eerlijkere manier.

    Geplaatst door: !35 metertje op
  • @ Zwoeger,

    Afgelopen jaar van de 65 reizen 35 keer toch dieper gelegen. Ook maar 4 keer afgeladen en ik neem aan dat u daar op doelde, maar wanneer we niet dieper als die 280 konden varen waren de vrachten ook alweer op een wat normalere stand. Naar mijn mening is dit toch een eerlijkere manier.

    Geplaatst door: !35 metertje op
  • Beste 135

    Wanneer laat u dieper,komt niet veel voor.
    Partijen of waterstand.
    En u heeft beperkt vaargebied.
    Kaub staat gem. 200 cm per jaar, dus 280 neem te weinig druk weg.
    Ik zelf vind 12 al genoeg dus laten we dat eerst proberen. suc6

    Geplaatst door: Zwoeger op
  • Ik denk dat je met die 14 uur per dag niet de benodigde resultaten haalt. Een maximale diepgang van 280 cm is naar mijn idee veel beter. Wij gaan hier toch zon 1400 ton per reis op achterlaten terwijl de wat “kleinere” schepen hier toch weinig last van hebben omdat deze toch meestal dit als maximale diepgang hebben.

    Geplaatst door: 135 metertje op
  • Theo,voorbeeldig!, maar dat je op grond van je normale bedrijfsvoering het recht denkt te krijgen om een ander te verdenken en op weer grond daarvan hem te waarschuwen, is een waanidee

    Geplaatst door: Dik op
  • Het is ook goed om te geloven, maar dan wel op controleerbare feiten en recente cijfers. Dat is goed ondernemerschap en een stuk minder gedateerd. En schip is en blijft een stuk gereedschap dat je een tactische en doordachte manier moet gebruiken.

    Geplaatst door: Rick op
  • Beste Allart, leuk om hier over jouw kijk op de zaken te lezen. Ook wij geloven dat als Gods woord als leidraad genomen zou worden het er in de binnenvaart (en erbuiten) een heel stuk beter uit zou zien. Onder andere hebzucht en afgunst, wat de grootste boosdoener is in onze bedrijfstak, zou een stuk minder zijn. En inderdaad Theo, diegene die dit belijden hebben een voorbeeldfunctie en mogen daar op aangesproken worden, inclusief onszelf. En Henk, als ondernemer kun je niet anders dan bepaalde zaken geloven, je kunt immers niet je hele bedrijfsvoering van te voren zeker weten. Als je er zelf niet in gelooft is het misschien beter er niet aan te beginnen. Zeker weten zul je immers nooit.

    Allart we wensen jou en je gezin veel geluk.

    Hartelijke groeten vanaf de Lydia

    Geplaatst door: Roel en Lydia Eerkes op
  • helaas ben ik met een vaartijd van 14 uur mijn baan kwijt en met mij vele anderen…en verder, deze man wou boer worden, ook daar zie je dat de kleine (financieel) zwakkeren niet overleven en dat de sterkere ondernemers oververblijven, schaalvergroting noemen ze dat daar geloof ik..

    Geplaatst door: schipper op
  • Moet je ma eens wijz maken als de bevrachter roept zittend in zijn stoel met zijn nette kleertjes .Dat je een goede ondernemer ben als je vaartijd overtreed

    Geplaatst door: kees op
  • Gerrit.
    Er op handhaven! als ik om me heen hoor mm de sukkels zijn aan boord geweest en heb een boete gekregen van zeg maar 300 euri. Dan zegt men dat is veel goedkoper dan een vent aannemen.
    Vrijwel de hele sector is gewoon verziekt.
    Zeg het maar hoe het dan moet? 14 uur per dag zoals het toch wel goeie idee?
    Gr Joep

    Geplaatst door: Joep op
  • @ Dik Aangeenbrug ik vaar B in het vaartijdenboek en op de tachograaf en daarvoor heb ik vanzelfsprekend de juiste mensen aan boord. Dus ik vind dat ik mijn commentaar mag leveren.

    Geplaatst door: theo op
  • We krijgen in de scheepvaart wereld nooit een eenheid.
    Ieder heeft een eigen belang.
    Dus dit probleem is niet makkelijk op te lossen.
    Allemaal veel succes

    Geplaatst door: Peter op
  • Allemaal 14 uur varen en de schepen kleiner ijken 4000 ton wordt 2000 tonner 3000 ton wordt 1500 tonner en ga zo maar door dan hebben we straks ook nog schepen te kort en kunnen we gelijk nog war nieuwbouw orders plaatsen zodat iedereen ervan profiteerd.

    Geplaatst door: Jan S op
  • Theo, met het moment dat je een ander aan zijn analyse wil gaan houden, neem ik aan dat jij alreeds zuiver gedaan heeft wat jij als vaartijd op schrift heeft gesteld,..ik kan dan alleen niet begrijpen dat jij als voorbeeld waar dat zo vanzelfsprekend voor is, niet vertrouwt dat anderen ook voorbeeldig zijn..

    Geplaatst door: Dik Aangeenbrug op
  • mooi verhaal over die vaartijden. ik zie hier een voorbeeldfunctie(en dan niet stiekem die 14 uur van zondag over die andere 6 dagen verdelen)

    Geplaatst door: theo op
  • Een stukje dat de spijker op zijn kop slaat. Ja en idd die vaartijden zijn er niet voor niks. Als we ons er aan houden gaan idd de prijzen omhoog en hebben de schippers partners het ook nog wat langer naar hun zin aan boord. Zo heb je nog eens wal onder je voeten voor ontspanning en kunnen je kids zich ook eens vermaken in speeltuintjes die ze nu alleen maar voorbij varen… En die vaartijden wet is er geloof ik al….maar o wat is het lastig om de eerste te zijn…wij zijn hier zelf ook debet aan..

    Geplaatst door: mama aan boord op
  • Voorts vergat ik te schrijven dat wat de vaartijd betreft Dhr Sallacroup een goed punt heeft.
    Ik ben zeer zeker op dit gebied geen heilig boontje,maar als we allemaal de vaartijd aan zouden houden zo goed als dat kan wat een ligplaats betreft er al een hoop opgelost zou zijn.
    Het zou ook overal gelijk meer dan 50% rustiger zijn met de nachtvaart.
    Van alles wat de hele nacht of A2 vaart heeft meer dan de helft niet genoeg mensen aan boord,wat dat betreft zou men jammer genoeg dus weer meer moeten gaan controleren dan lost zich dat vanzelf op.(gaat jammer genoeg niet anders).

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Hop,er staat een stukje in de krant en gelijk beginnen we weer te katten.
    Net schip trouwens….kwam de mensen gisteren tegen boven randersacker,en ik kom ze vaker tegen hier op de main.
    En het is inderdaad een treurig iets als je al die mensen leeg op ziet komen om voor een habbekrats in hongarije te gaan laden,of toch voor minder als de halve prijs met een veel te kleine partij de main inkomen.
    Blijkbaar willen of kunnen veel collega\’s niet meer rekenen en hebben we daar allerlei werkgroepen of instantie\’s voor nodig die dat voor ons doen.
    Dit zijn allen wel in veel gevallen mensen die op een makkelijke manier aan hun boterham willen komen en de scheepvaart extra geld kosten,in ieder geavl beter van willen worden.
    Als we allen weer eens een eenvoudig rekensommetje uit ons hoofd doen net als vroeger als we een reis aangebden krijgen hebben we niemand nodig om onze zaken te regelen en de boel is weer in orde.
    Zo eenvoudig ligt dat.
    Goeie reis aan allen.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Ga dit verhaal eerst maar eens in Werkendam verkopen.

    Geplaatst door: pietje op
  • Als je ondernemer bent is het niet handig om iets te geloven, maar het zeker te weten.

    Ik begin al die zeurende schippers nu wel zat te worden. ik ben 8 jaar geleden niet voor mezelf begonnen vanwege dit.Zij namen de ‘gok’wel. achteraf niet zo zeuren..

    Geplaatst door: Henk op
  • Diegene die de boel naar de klote hebben geholpen dat waren geen ondernemers. Dat waren Gokkers. Casino voor mensen die dachten snel rijk te kunnen worden.

    Geplaatst door: Stefan op
  • Leuk stukje Allie!!!
    Nu 14uur varen maar dan he!!!

    Geplaatst door: Marius de Jager op
  • Als het aan mij ligt schoppen ze alle zogenaamde ondernemers eruit en laat de schippers dan maar varen. Voorlopig hebben die ondernemertjes de boel naar de k.. geholpen.

    Geplaatst door: andries op
  • Voorlopig vaar ik al een week 0 uren per dag omdat alles te weinig betaald, maar de vracht gaat na een week niet echt omhoog…hoelang moet ik wachten???

    Geplaatst door: Karel op
  • De ondernemers worden hier gescheiden van de schippers. Als je met een schip van dit tonnage je hoofd niet boven water kan houden heb je of een te duur schip of je maakt te weinig gebruik van je mogelijkheden.
    En ja tuurlijk zal het nu even wat minder zijn. Moet niet vergeten dat hij waarschijnlijk nog steeds een prive leven heeft waar menigeen aan de wal alleen maar van kan dromen.

    Geplaatst door: Stefan op
  • De spijker op de kop!

    Geplaatst door: Jan Steenstra op

Reageer

‘Maximaal 14 uur varen is oplossing’ | Schuttevaer.nl

‘Maximaal 14 uur varen is oplossing’

Allart Salacroup vaart met zijn vrouw, hun drie kinderen en een matroos op het Europaschip Everdina. Hij laat zich in zijn leven leiden door zijn geloof en heeft het idee dat veel problemen in de binnenvaart ontstaan doordat Gods woord niet als leidraad wordt genomen. Allart is pessimistisch gestemd over de toekomst van de binnenvaart als het zo doorgaat. Maximaal 14 uur per dag varen zou in zijn ogen een oplossing kunnen zijn.

‘Maximaal 14 uur varen is oplossing’
  • Allart Salacroup waardeert initiatieven om marktsituatie te verbeteren
  • ‘Plan Galle moet gekoppeld zijn aan nieuwbouwstop’

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Minder vaaruren maken heeft grote voordelen. Het vermindert het aanbod aan lege scheepsruimte, doordat een reis gemiddeld wat meer tijd in beslag neemt, wat een positief effect heeft op de prijsvorming. Daarnaast geeft het minder stress aan boord. ‘Het leven aan boord is dan voor iedereen beter. Nu maakt alleen hard varen slechte prijzen goed’, concludeert Salacroup.

Hij is niet de enige met ideeën om de situatie in de binnenvaart te verbeteren, erkent hij. Hij waardeert die initiatieven, al is hij het er niet altijd mee eens. ‘Ik ben blij dat mensen als Frank Galle mee durven te denken over de problematiek in de binnenvaart en een oplossing durven te bedenken. Zij zijn wel bereid hun nek voor ons uit te steken. Daar mag wat mij betreft meer waardering voor zijn.’

Op het plan van Galle heeft hij een belangrijke aanmerking. ‘Zijn plan moet gekoppeld zijn aan een nieuwbouwstop. Hij heeft volgens mij weinig zin 10% uit de markt te halen als er nog nieuwbouw kan worden toegevoegd.’

Boer worden

Salacroup is van de wal en wilde aanvankelijk boer worden. ‘Ik heb het Groencollege gedaan en werkte altijd bij een boer. Het is heel erg moeilijk boer te worden als je niet uit een boerenfamilie komt. Mijn ouders woonden aan het water en varen leek me ook een mooi beroep. Je hebt dan ook een vrij gevoel.’

Hij doorliep het BBL aan het STC, deed vakantiewerk op de Valé en werkte daarna op de Helena-Nellie en de Hendrik-Jan. Op de Hendrik-Jan leerde hij de Rijn kennen. Daarna voer hij nog een half jaar bij zijn zwager en begon toen samen met zijn vrouw voor zichzelf op een 80 x 8,20 meter bij het samenwerkingsverband NPRC. ‘We hebben het geluk dat de NPRC over eigen werk beschikt. Maar in deze tijd is de enige zekerheid die je hebt, dat er onzekerheid is.’

Salacroup is dan ook niet erg optimistisch over de toekomst van de Everdina. Het gaat tot nu toe wel goed, maar er is een kans dat het bedrijf wordt meegezogen in de problemen die andere schepen hebben. ‘De gezonde bedrijven gaan steeds meer de afgrond in. In mijn ogen doen de banken hun werk niet goed. Mensen moet hun aflossing betalen. Nu gaan er 135-meterschepen leeg de Donau in. Als wij te duur zijn, komt er een 135-meter voor de deur. Het probleem is dat onze schepen te maken krijgen met nieuwe eisen. Met deze prijzen bouwen wij geen reserve op en als de banken de investeringen die nodig zijn om aan die eisen te voldoen niet willen financieren, houdt het op.’

Eenheid nodig

De trend dat alles in de binnenvaart groen moet, mag wat Salacroup betreft wat harmonieuzer verlopen, want hij vindt het weinig zinvol alles vol te hangen met filters, terwijl aan de andere kant van de wereld wordt gebombardeerd.

Hij hoopt dat er ooit een eenheid in de binnenvaart ontstaat. ‘Dat is echt niet alleen een wens van de oudere schippers. Ik ben nog jong, maar van mij mag er ook meer eenheid ontstaan.’

Hij ziet op het moment weinig eigenlijk positieve kanten aan zijn werk. ‘Voor mij is er op deze manier niks meer aan. De media schrijven over uitbuiting van het personeel in de binnenvaart, maar als je uitrekent voor hoeveel ik in de stuurhut zit, dan is het woord uitbuiting daar meer op zijn plek.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Everdina. Lengte: 86 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 3,02 meter. Tonnage: 1632. Europanummer: 02008219. Motor: Caterpillar, 1065 pk. Bouwjaar: 1981. Thuishaven: Krimpen aan den IJssel. Eigenaar: Transalco VOF.

Deel dit artikel

Reacties (44)

  • kortom, iedereen is het weer lekker met elkaar eens en daar is een anoniem internet-forum ook voor

    Geplaatst door: schipper 24 uur op
  • degeene die zo proten hoe we moeten varen. die varen zelf altijd het hardst…das nou zo jammer altijd

    Geplaatst door: knalle maar op
  • Beetje raar.Dat ik je buiten je bloktijd tegen kom.AIS uit of heb je die niet.
    Komt de zondag zeker niet uit…

    Geplaatst door: Ikke op
  • @jessica, wij zijn christelijk met een reformatorische geloofsbeleving. Waarom stelt u deze vraag? Ik ken vele vrouwen/ meiden die net als ons in het leven staan, met of zonder kinderen en deze vrouwen werken bijna allemaal.

    Geplaatst door: Schippersvrouw op
  • Jessica,het antw. op je vraag aan reformatorische vrouwen moet (hoop ik) met ja worden beantw. Mijn vrouw bijv. zou in een een kindercrèche, 5 sterrenrestaurant als chef kok,als lerares, pedagoog, secretaresse, bedrijfsleidster, schoonmaakster raadsvrouw,handelaar,chaufeuse, kapster, muzikant, zangeres, sommelier, etc.etc.aan de slag gaan. ( Spreuken 31 uit de Bijbel =loflied op vrouwen die een baan op de wal hebben..en anderen laten varen…)

    Geplaatst door: Dik op
  • aan schippersvrouw, maar vraag was gericht aan mensen met een reformatorische geloofsbeleving

    Geplaatst door: jessica op
  • Aaaah die goeie ouwe tijd… Dat iedereen op elkaar aant zeieken was over nieuwbouw en vrachtverziekers. Sjongejonge

    Geplaatst door: Wat een gezeik zeg! op
  • Ik geloof er niks van!!!

    Geplaatst door: edgar op
  • @ Jessica. Wij varen zondag niet, en ik tel mee als bemanningslid want we varen samen. Stel we komen ooit aan de wal zal ik zeker gaan werken, had voordat ik vaarde ook een fulltime baan aan de wal.

    Geplaatst door: Schippersvrouw op
  • Goedemiddag,

    @ anoniem: Als het goed is kun je als christen, geloof en zakelijkheid, niet eens gescheiden houden.
    De Bijbel is geen handleiding voor alle levensvragen maar er staat wel in hoe je een relatie met God kunt krijgen en wat het inhoud om die te hebben. En die relatie heeft als het goed is invloed op je hele leven. (vergelijk het gerust met een huwelijk).
    Vanuit de bijbel kunnen we dan bijv leren dat “geldgierigheid’ het begin van alle kwaad is. Maar ook dat een arbeider betaald moet worden naar wat hij gedaan/nodig heeft. Ook dat je niet moet stelen. Als iedereen voor zich dat consequent gaat toepassen op zakelijk gebied zijn we er volgens mij. Wort er ook geen werk meer van elkaar ‘gestolen’

    @niet zo schijnheilig: Als een man zijn vrouw slaat “uit liefde” ga jij dan niet meer in liefde geloven. Of zou het kunnen zijn dat die man helemaal niet snapt wat liefde inhoud.
    Ik zou zeggen : leer wat christen zijn echt inhoud en oordeel dan opnieuw waar deze oorlogen dan echt over gaan.

    Roel: bedankt voor je opsteker. Ik vind het alleen zo jammer dat door wederzijds onbegrip zoveel onnodige vijandschap is.
    Misschien toch wat meer uitkijken naar de toekomende stad:-)

    Geplaatst door: bertje op
  • Ik zou alle schippers die zondaghouder zijn / en wiens vrouw op dit moment meetelt als bemannings /personeels lid aan boord eens willen vragen of hun vrouw als ze aan de wal zouden wonen ook een baan zouden mogen hebben.
    Als het antwoord daarop nee is zou ik graag eens willen weten waarom

    Geplaatst door: jessica op
  • het is beter om als ondernemer te weten wat je doet en hoe je je bedrijf hoort te leiden, dan om zakelijke besluiten te nemen op basis van een geloof.

    Geplaatst door: anoniem op
  • Hallo Bertje,

    Het grappige is dat ze met die vooroordelen, zonder het zelf te weten, bevestigen wat o.a. in dat woord beschreven staat!……Hoezo, niet van deze tijd…;-)

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • @Henk: kunt u mij eens uitleggen waarom ik als een van die “gasten” niet achter een computer mag zitten. Ik heb al een hoop vooroordelen over christenen voorbij horen/zien komen. Maar dit is een nieuwe! Ik zou zeggen: begin eens een gesprek.

    Ik vind het trouwens een leuk verfrissend stukje. Allart heeft er over nagedacht!!

    Geplaatst door: bertje op
  • mischien gebruikt die 135meter dat sprookjesboek ook wel als leidraad!!!en we zitten in n 24uurs economie dus dat gaat niet met 14 uurtjes.beetje hypocriet,als t slecht gaat komt het door de buurman.

    Geplaatst door: edgar op
  • En zo is het maar net, als je met de bijbel in de hand een ander terecht wijst moet je niet opkijken als je daarvoor wordt afgerekend omdat zelf niet volgens die norm handeld

    Geplaatst door: jessica op
  • @anoniem
    Je vraagt wat Gods woord voor een christen betekend als leidraad voor het ondernemerschap / leven.
    De Bijbel hebben wij van God gekregen, daar staan dingen in die wij proberen na te leven / volgen,
    Bijv. eerlijkheid / liefde / geduld /
    Als Christen probeer je dat dus in je ondernemerschap naar voren te laten komen.
    En daarmee moeten wij een voorbeeld zijn voor anderen.
    Dus inderdaad niet al die zaken die je noemt..

    Geplaatst door: Mede christen op
  • @anoniem ditzelfde geldt toch ook voor beneden de 86meter man vrouw bedrijf!? En 135 meter en zwoeger probeer samen allebei jullie wensen er doorheen te krijgen is nog beter

    Geplaatst door: Zomaar iemand op
  • @ Zwoeger,

    Afgelopen jaar van de 65 reizen 35 keer toch dieper gelegen. Ook maar 4 keer afgeladen en ik neem aan dat u daar op doelde, maar wanneer we niet dieper als die 280 konden varen waren de vrachten ook alweer op een wat normalere stand. Naar mijn mening is dit toch een eerlijkere manier.

    Geplaatst door: !35 metertje op
  • @ Zwoeger,

    Afgelopen jaar van de 65 reizen 35 keer toch dieper gelegen. Ook maar 4 keer afgeladen en ik neem aan dat u daar op doelde, maar wanneer we niet dieper als die 280 konden varen waren de vrachten ook alweer op een wat normalere stand. Naar mijn mening is dit toch een eerlijkere manier.

    Geplaatst door: !35 metertje op
  • Beste 135

    Wanneer laat u dieper,komt niet veel voor.
    Partijen of waterstand.
    En u heeft beperkt vaargebied.
    Kaub staat gem. 200 cm per jaar, dus 280 neem te weinig druk weg.
    Ik zelf vind 12 al genoeg dus laten we dat eerst proberen. suc6

    Geplaatst door: Zwoeger op
  • Ik denk dat je met die 14 uur per dag niet de benodigde resultaten haalt. Een maximale diepgang van 280 cm is naar mijn idee veel beter. Wij gaan hier toch zon 1400 ton per reis op achterlaten terwijl de wat “kleinere” schepen hier toch weinig last van hebben omdat deze toch meestal dit als maximale diepgang hebben.

    Geplaatst door: 135 metertje op
  • Theo,voorbeeldig!, maar dat je op grond van je normale bedrijfsvoering het recht denkt te krijgen om een ander te verdenken en op weer grond daarvan hem te waarschuwen, is een waanidee

    Geplaatst door: Dik op
  • Het is ook goed om te geloven, maar dan wel op controleerbare feiten en recente cijfers. Dat is goed ondernemerschap en een stuk minder gedateerd. En schip is en blijft een stuk gereedschap dat je een tactische en doordachte manier moet gebruiken.

    Geplaatst door: Rick op
  • Beste Allart, leuk om hier over jouw kijk op de zaken te lezen. Ook wij geloven dat als Gods woord als leidraad genomen zou worden het er in de binnenvaart (en erbuiten) een heel stuk beter uit zou zien. Onder andere hebzucht en afgunst, wat de grootste boosdoener is in onze bedrijfstak, zou een stuk minder zijn. En inderdaad Theo, diegene die dit belijden hebben een voorbeeldfunctie en mogen daar op aangesproken worden, inclusief onszelf. En Henk, als ondernemer kun je niet anders dan bepaalde zaken geloven, je kunt immers niet je hele bedrijfsvoering van te voren zeker weten. Als je er zelf niet in gelooft is het misschien beter er niet aan te beginnen. Zeker weten zul je immers nooit.

    Allart we wensen jou en je gezin veel geluk.

    Hartelijke groeten vanaf de Lydia

    Geplaatst door: Roel en Lydia Eerkes op
  • helaas ben ik met een vaartijd van 14 uur mijn baan kwijt en met mij vele anderen…en verder, deze man wou boer worden, ook daar zie je dat de kleine (financieel) zwakkeren niet overleven en dat de sterkere ondernemers oververblijven, schaalvergroting noemen ze dat daar geloof ik..

    Geplaatst door: schipper op
  • Moet je ma eens wijz maken als de bevrachter roept zittend in zijn stoel met zijn nette kleertjes .Dat je een goede ondernemer ben als je vaartijd overtreed

    Geplaatst door: kees op
  • Gerrit.
    Er op handhaven! als ik om me heen hoor mm de sukkels zijn aan boord geweest en heb een boete gekregen van zeg maar 300 euri. Dan zegt men dat is veel goedkoper dan een vent aannemen.
    Vrijwel de hele sector is gewoon verziekt.
    Zeg het maar hoe het dan moet? 14 uur per dag zoals het toch wel goeie idee?
    Gr Joep

    Geplaatst door: Joep op
  • @ Dik Aangeenbrug ik vaar B in het vaartijdenboek en op de tachograaf en daarvoor heb ik vanzelfsprekend de juiste mensen aan boord. Dus ik vind dat ik mijn commentaar mag leveren.

    Geplaatst door: theo op
  • We krijgen in de scheepvaart wereld nooit een eenheid.
    Ieder heeft een eigen belang.
    Dus dit probleem is niet makkelijk op te lossen.
    Allemaal veel succes

    Geplaatst door: Peter op
  • Allemaal 14 uur varen en de schepen kleiner ijken 4000 ton wordt 2000 tonner 3000 ton wordt 1500 tonner en ga zo maar door dan hebben we straks ook nog schepen te kort en kunnen we gelijk nog war nieuwbouw orders plaatsen zodat iedereen ervan profiteerd.

    Geplaatst door: Jan S op
  • Theo, met het moment dat je een ander aan zijn analyse wil gaan houden, neem ik aan dat jij alreeds zuiver gedaan heeft wat jij als vaartijd op schrift heeft gesteld,..ik kan dan alleen niet begrijpen dat jij als voorbeeld waar dat zo vanzelfsprekend voor is, niet vertrouwt dat anderen ook voorbeeldig zijn..

    Geplaatst door: Dik Aangeenbrug op
  • mooi verhaal over die vaartijden. ik zie hier een voorbeeldfunctie(en dan niet stiekem die 14 uur van zondag over die andere 6 dagen verdelen)

    Geplaatst door: theo op
  • Een stukje dat de spijker op zijn kop slaat. Ja en idd die vaartijden zijn er niet voor niks. Als we ons er aan houden gaan idd de prijzen omhoog en hebben de schippers partners het ook nog wat langer naar hun zin aan boord. Zo heb je nog eens wal onder je voeten voor ontspanning en kunnen je kids zich ook eens vermaken in speeltuintjes die ze nu alleen maar voorbij varen… En die vaartijden wet is er geloof ik al….maar o wat is het lastig om de eerste te zijn…wij zijn hier zelf ook debet aan..

    Geplaatst door: mama aan boord op
  • Voorts vergat ik te schrijven dat wat de vaartijd betreft Dhr Sallacroup een goed punt heeft.
    Ik ben zeer zeker op dit gebied geen heilig boontje,maar als we allemaal de vaartijd aan zouden houden zo goed als dat kan wat een ligplaats betreft er al een hoop opgelost zou zijn.
    Het zou ook overal gelijk meer dan 50% rustiger zijn met de nachtvaart.
    Van alles wat de hele nacht of A2 vaart heeft meer dan de helft niet genoeg mensen aan boord,wat dat betreft zou men jammer genoeg dus weer meer moeten gaan controleren dan lost zich dat vanzelf op.(gaat jammer genoeg niet anders).

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Hop,er staat een stukje in de krant en gelijk beginnen we weer te katten.
    Net schip trouwens….kwam de mensen gisteren tegen boven randersacker,en ik kom ze vaker tegen hier op de main.
    En het is inderdaad een treurig iets als je al die mensen leeg op ziet komen om voor een habbekrats in hongarije te gaan laden,of toch voor minder als de halve prijs met een veel te kleine partij de main inkomen.
    Blijkbaar willen of kunnen veel collega\’s niet meer rekenen en hebben we daar allerlei werkgroepen of instantie\’s voor nodig die dat voor ons doen.
    Dit zijn allen wel in veel gevallen mensen die op een makkelijke manier aan hun boterham willen komen en de scheepvaart extra geld kosten,in ieder geavl beter van willen worden.
    Als we allen weer eens een eenvoudig rekensommetje uit ons hoofd doen net als vroeger als we een reis aangebden krijgen hebben we niemand nodig om onze zaken te regelen en de boel is weer in orde.
    Zo eenvoudig ligt dat.
    Goeie reis aan allen.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Ga dit verhaal eerst maar eens in Werkendam verkopen.

    Geplaatst door: pietje op
  • Als je ondernemer bent is het niet handig om iets te geloven, maar het zeker te weten.

    Ik begin al die zeurende schippers nu wel zat te worden. ik ben 8 jaar geleden niet voor mezelf begonnen vanwege dit.Zij namen de ‘gok’wel. achteraf niet zo zeuren..

    Geplaatst door: Henk op
  • Diegene die de boel naar de klote hebben geholpen dat waren geen ondernemers. Dat waren Gokkers. Casino voor mensen die dachten snel rijk te kunnen worden.

    Geplaatst door: Stefan op
  • Leuk stukje Allie!!!
    Nu 14uur varen maar dan he!!!

    Geplaatst door: Marius de Jager op
  • Als het aan mij ligt schoppen ze alle zogenaamde ondernemers eruit en laat de schippers dan maar varen. Voorlopig hebben die ondernemertjes de boel naar de k.. geholpen.

    Geplaatst door: andries op
  • Voorlopig vaar ik al een week 0 uren per dag omdat alles te weinig betaald, maar de vracht gaat na een week niet echt omhoog…hoelang moet ik wachten???

    Geplaatst door: Karel op
  • De ondernemers worden hier gescheiden van de schippers. Als je met een schip van dit tonnage je hoofd niet boven water kan houden heb je of een te duur schip of je maakt te weinig gebruik van je mogelijkheden.
    En ja tuurlijk zal het nu even wat minder zijn. Moet niet vergeten dat hij waarschijnlijk nog steeds een prive leven heeft waar menigeen aan de wal alleen maar van kan dromen.

    Geplaatst door: Stefan op
  • De spijker op de kop!

    Geplaatst door: Jan Steenstra op

Reageer