-
Allart Salacroup waardeert initiatieven om marktsituatie te verbeteren
-
‘Plan Galle moet gekoppeld zijn aan nieuwbouwstop’
Door
Henriette Driesen-Joanknecht
Minder vaaruren maken heeft grote voordelen. Het vermindert het aanbod aan lege scheepsruimte, doordat een reis gemiddeld wat meer tijd in beslag neemt, wat een positief effect heeft op de prijsvorming. Daarnaast geeft het minder stress aan boord. ‘Het leven aan boord is dan voor iedereen beter. Nu maakt alleen hard varen slechte prijzen goed’, concludeert Salacroup.
Hij is niet de enige met ideeën om de situatie in de binnenvaart te verbeteren, erkent hij. Hij waardeert die initiatieven, al is hij het er niet altijd mee eens. ‘Ik ben blij dat mensen als Frank Galle mee durven te denken over de problematiek in de binnenvaart en een oplossing durven te bedenken. Zij zijn wel bereid hun nek voor ons uit te steken. Daar mag wat mij betreft meer waardering voor zijn.’
Op het plan van Galle heeft hij een belangrijke aanmerking. ‘Zijn plan moet gekoppeld zijn aan een nieuwbouwstop. Hij heeft volgens mij weinig zin 10% uit de markt te halen als er nog nieuwbouw kan worden toegevoegd.’
Boer worden
Salacroup is van de wal en wilde aanvankelijk boer worden. ‘Ik heb het Groencollege gedaan en werkte altijd bij een boer. Het is heel erg moeilijk boer te worden als je niet uit een boerenfamilie komt. Mijn ouders woonden aan het water en varen leek me ook een mooi beroep. Je hebt dan ook een vrij gevoel.’
Hij doorliep het BBL aan het STC, deed vakantiewerk op de Valé en werkte daarna op de Helena-Nellie en de Hendrik-Jan. Op de Hendrik-Jan leerde hij de Rijn kennen. Daarna voer hij nog een half jaar bij zijn zwager en begon toen samen met zijn vrouw voor zichzelf op een 80 x 8,20 meter bij het samenwerkingsverband NPRC. ‘We hebben het geluk dat de NPRC over eigen werk beschikt. Maar in deze tijd is de enige zekerheid die je hebt, dat er onzekerheid is.’
Salacroup is dan ook niet erg optimistisch over de toekomst van de Everdina. Het gaat tot nu toe wel goed, maar er is een kans dat het bedrijf wordt meegezogen in de problemen die andere schepen hebben. ‘De gezonde bedrijven gaan steeds meer de afgrond in. In mijn ogen doen de banken hun werk niet goed. Mensen moet hun aflossing betalen. Nu gaan er 135-meterschepen leeg de Donau in. Als wij te duur zijn, komt er een 135-meter voor de deur. Het probleem is dat onze schepen te maken krijgen met nieuwe eisen. Met deze prijzen bouwen wij geen reserve op en als de banken de investeringen die nodig zijn om aan die eisen te voldoen niet willen financieren, houdt het op.’
Eenheid nodig
De trend dat alles in de binnenvaart groen moet, mag wat Salacroup betreft wat harmonieuzer verlopen, want hij vindt het weinig zinvol alles vol te hangen met filters, terwijl aan de andere kant van de wereld wordt gebombardeerd.
Hij hoopt dat er ooit een eenheid in de binnenvaart ontstaat. ‘Dat is echt niet alleen een wens van de oudere schippers. Ik ben nog jong, maar van mij mag er ook meer eenheid ontstaan.’
Hij ziet op het moment weinig eigenlijk positieve kanten aan zijn werk. ‘Voor mij is er op deze manier niks meer aan. De media schrijven over uitbuiting van het personeel in de binnenvaart, maar als je uitrekent voor hoeveel ik in de stuurhut zit, dan is het woord uitbuiting daar meer op zijn plek.’
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Everdina. Lengte: 86 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 3,02 meter. Tonnage: 1632. Europanummer: 02008219. Motor: Caterpillar, 1065 pk. Bouwjaar: 1981. Thuishaven: Krimpen aan den IJssel. Eigenaar: Transalco VOF.