Fata Morgana in KNRM-magazine

Teunis Heuvelman vaart met zijn vrouw Margrieta Heuvelman-Van ’t Veer op de 2000-tonner Fata Morgana. Ze zijn onlangs geïnterviewd door de KNRM, omdat ze op het IJsselmeer geholpen hebben een Duits schip boven water te houden. Daarnaast staan ze binnenkort in Op koers van de Rabobank.

Teunis Heuvelman
  • ‘We zijn een Duits schip te hulp gekomen op het IJsselmeer’
  • Eigen filmpjes op YouTube

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

De KNRM wilde een interview, omdat ze het vrij uniek vonden dat er een gewoon schip bij de reddingsactie betrokken was, vertelt Teunis. ‘Dat maakten ze niet vaak mee. Het was begin januari tussen Urk en de Rotterdammer Hoek dat een Duits schip mij te hulp riep, vanwege ingeslagen luiken. We zijn er naartoe gegaan en hebben geholpen. We hebben er zelf ook een hoop waterschade aan over gehouden, omdat de woningdeur was ingeslagen. Die schade krijgen we vergoed.’

Het interview van de Rabobank is minder spectaculair. De volgende Op koers gaat over deelmarkten en de bijdrage van de Fata Morgana gaat over zand en grind. Teunis ziet zich overigens geen mediacarrière beginnen, want hierna is het wel even genoeg geweest, vindt hij.

Schipperskinderen

Teunis en zijn vrouw zijn beiden schipperskinderen. Ze leerden elkaar kennen op het internaat in Krimpen aan den IJssel. Hun drie kinderen bezoeken dat internaat ook. ‘Het was voor ons vanzelfsprekend dat ze naar het internaat in Krimpen gingen. Wij hebben het er allebei goed naar ons zin gehad. Het is altijd afwachten hoe je kinderen het er doen, maar het gaat prima.’

Teunis volgde zijn MBO-opleiding op de Noorderhelling en voer daarna een jaar bij Van der Sluijs op de Rijnstroom. Daarna begon hij als matroos bij zijn vader op de vorige Fata Morgana. Daar stapte hij in 1998 als vennoot in en nam het bedrijf geleidelijk aan over, waarna zijn ouders in 2005 met dat schip stopten. De keuze voor een beunschip was in zijn geval de meest logische. ‘Mijn ouders hadden een beunschip en mijn schoonouders ook. Het was vertrouwd en het voordeel is dat je de weekenden vrij bent.’

Die vrije weekenden brengt het gezin aan boord door, want ze hebben geen huis aan de wal.

Jaar werk

Er wacht nog een goede toekomst voor beunschepen. ‘De woningbouw loopt niet goed, maar het onderhoud en de infrastructuur wel. Ik ben nu voor een jaar aan de Maaswerken bezig. De rivier wordt in het kader van het project "Ruimte voor de Rivier" uitgebaggerd. Ik ben nu bezig tussen Heumen en Cuijk.’

In zijn vaargebied heeft Teunis te maken met de niet uitgevoerde ophoging van het pand van Sambeek naar Weurt in het Maas-Waalkanaal. Hij deed er weleens navraag naar, maar kreeg geen bevredigend antwoord. ‘Het pand zou in 2009 opgezet worden naar 3,50 meter. Het is nu 2012 en het is nog niet gebeurd. Toen ik navraag deed kreeg ik geen duidelijk antwoord. Straks hoeft het ook niet meer. Als de Maaswerken klaar zijn en het zandgat van Cuijk is leeg, dan heeft volgens mij niemand er meer wat aan, behalve degenen die naar Heijen varen.’

Als mogelijke verbetering is zijn vaargebied ziet hij veel in een extra sluis bij Grave, want met name bij laag water loop daar het aantal wachtende schuttingen behoorlijk op. ‘Als het water op de Waal laag staat liggen er soms 16 schuttingen voor Grave, omdat de schepen omvaren. Een extra sluis zou in mijn ogen een oplossing zijn.’

Trouwreportages

Teunis is lid van Koninklijke Schuttevaer. Hij noemt zichzelf ‘betalend lid’. Hij zou misschien wel actiever willen zijn, maar hij vraagt zich af of hij dat gecombineerd krijgt. ‘Het lijkt me leuk om wat voor Schuttevaer te doen, maar ik heb er geen tijd voor.’

In zijn vrije tijd en tussen het varen door houdt Teunis zich bezig met modelbouw. Dat wordt met name door zijn jongste zoon gewaardeerd. ‘Die vindt de door mij gebouwde kranen en schepen hartstikke leuk. De jongste heeft van onze drie kinderen ook het meeste met mijn vak.’

Daarnaast doet hij veel met de computer. Hij maakt er trouwreportages op. Hij filmt zelf en zet het op DVD. Hij maakt ook filmpjes van het varen en plaatst die op zijn YouTube kanaal, teunish. De versneld weergegeven reis van Houten naar Rhenen is zeker het bekijken waard.

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Fata Morgana. Lengte: 86 meter. Breedte: 10,50 meter. Diepgang: 3,50 meter. Tonnage: 2090. Motor: Cummins, 1200 pk. Europanummer: 2332745. Bouwjaar: 2010. Eigenaar: VOF Fata Morgana. Thuishaven: Ouderkerk aan de IJssel.

Fata Morgana in KNRM-magazine | Schuttevaer.nl

Fata Morgana in KNRM-magazine

Teunis Heuvelman vaart met zijn vrouw Margrieta Heuvelman-Van ’t Veer op de 2000-tonner Fata Morgana. Ze zijn onlangs geïnterviewd door de KNRM, omdat ze op het IJsselmeer geholpen hebben een Duits schip boven water te houden. Daarnaast staan ze binnenkort in Op koers van de Rabobank.

Teunis Heuvelman
  • ‘We zijn een Duits schip te hulp gekomen op het IJsselmeer’
  • Eigen filmpjes op YouTube

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

De KNRM wilde een interview, omdat ze het vrij uniek vonden dat er een gewoon schip bij de reddingsactie betrokken was, vertelt Teunis. ‘Dat maakten ze niet vaak mee. Het was begin januari tussen Urk en de Rotterdammer Hoek dat een Duits schip mij te hulp riep, vanwege ingeslagen luiken. We zijn er naartoe gegaan en hebben geholpen. We hebben er zelf ook een hoop waterschade aan over gehouden, omdat de woningdeur was ingeslagen. Die schade krijgen we vergoed.’

Het interview van de Rabobank is minder spectaculair. De volgende Op koers gaat over deelmarkten en de bijdrage van de Fata Morgana gaat over zand en grind. Teunis ziet zich overigens geen mediacarrière beginnen, want hierna is het wel even genoeg geweest, vindt hij.

Schipperskinderen

Teunis en zijn vrouw zijn beiden schipperskinderen. Ze leerden elkaar kennen op het internaat in Krimpen aan den IJssel. Hun drie kinderen bezoeken dat internaat ook. ‘Het was voor ons vanzelfsprekend dat ze naar het internaat in Krimpen gingen. Wij hebben het er allebei goed naar ons zin gehad. Het is altijd afwachten hoe je kinderen het er doen, maar het gaat prima.’

Teunis volgde zijn MBO-opleiding op de Noorderhelling en voer daarna een jaar bij Van der Sluijs op de Rijnstroom. Daarna begon hij als matroos bij zijn vader op de vorige Fata Morgana. Daar stapte hij in 1998 als vennoot in en nam het bedrijf geleidelijk aan over, waarna zijn ouders in 2005 met dat schip stopten. De keuze voor een beunschip was in zijn geval de meest logische. ‘Mijn ouders hadden een beunschip en mijn schoonouders ook. Het was vertrouwd en het voordeel is dat je de weekenden vrij bent.’

Die vrije weekenden brengt het gezin aan boord door, want ze hebben geen huis aan de wal.

Jaar werk

Er wacht nog een goede toekomst voor beunschepen. ‘De woningbouw loopt niet goed, maar het onderhoud en de infrastructuur wel. Ik ben nu voor een jaar aan de Maaswerken bezig. De rivier wordt in het kader van het project "Ruimte voor de Rivier" uitgebaggerd. Ik ben nu bezig tussen Heumen en Cuijk.’

In zijn vaargebied heeft Teunis te maken met de niet uitgevoerde ophoging van het pand van Sambeek naar Weurt in het Maas-Waalkanaal. Hij deed er weleens navraag naar, maar kreeg geen bevredigend antwoord. ‘Het pand zou in 2009 opgezet worden naar 3,50 meter. Het is nu 2012 en het is nog niet gebeurd. Toen ik navraag deed kreeg ik geen duidelijk antwoord. Straks hoeft het ook niet meer. Als de Maaswerken klaar zijn en het zandgat van Cuijk is leeg, dan heeft volgens mij niemand er meer wat aan, behalve degenen die naar Heijen varen.’

Als mogelijke verbetering is zijn vaargebied ziet hij veel in een extra sluis bij Grave, want met name bij laag water loop daar het aantal wachtende schuttingen behoorlijk op. ‘Als het water op de Waal laag staat liggen er soms 16 schuttingen voor Grave, omdat de schepen omvaren. Een extra sluis zou in mijn ogen een oplossing zijn.’

Trouwreportages

Teunis is lid van Koninklijke Schuttevaer. Hij noemt zichzelf ‘betalend lid’. Hij zou misschien wel actiever willen zijn, maar hij vraagt zich af of hij dat gecombineerd krijgt. ‘Het lijkt me leuk om wat voor Schuttevaer te doen, maar ik heb er geen tijd voor.’

In zijn vrije tijd en tussen het varen door houdt Teunis zich bezig met modelbouw. Dat wordt met name door zijn jongste zoon gewaardeerd. ‘Die vindt de door mij gebouwde kranen en schepen hartstikke leuk. De jongste heeft van onze drie kinderen ook het meeste met mijn vak.’

Daarnaast doet hij veel met de computer. Hij maakt er trouwreportages op. Hij filmt zelf en zet het op DVD. Hij maakt ook filmpjes van het varen en plaatst die op zijn YouTube kanaal, teunish. De versneld weergegeven reis van Houten naar Rhenen is zeker het bekijken waard.

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Fata Morgana. Lengte: 86 meter. Breedte: 10,50 meter. Diepgang: 3,50 meter. Tonnage: 2090. Motor: Cummins, 1200 pk. Europanummer: 2332745. Bouwjaar: 2010. Eigenaar: VOF Fata Morgana. Thuishaven: Ouderkerk aan de IJssel.