22 februari
Een lekker rustig dagje in Amsterdam. Om 6 uur begint het laden, maar omdat de luiken al open lagen hoef ik mijn bed niet uit. Vandaag mag de hele bemanning het rustig aan doen. Morgen verhalen we eerst naar de Suezhaven voor nieuwe stores voor 14 dagen en daarna begint de tweede reis naar Spanje.
26 februari
Ik ben de afgelopen dagen vooral veel op de brug geweest om te studeren en verslagen te maken. We zijn vanavond rond 23 uur aangekomen in La Coruna en worden morgen gelost.
29 februari
We zijn zonder nieuwe vracht uit La Coruna vertrokken richting Nederland. Maar ‘s middags komt er een mailtje; we mogen axan imo 5.1 fertilizer laden in Sluiskil voor Randers in Denemarken. De kapitein had nog wel om een tropisch reisje gevraagd.
We kunnen 1 maart op de laadplaats zijn. In de tussentijd zijn Rinaldi, Samsudin en ik in het ruim bezig de laatste resten kolen weg te poetsen.
1 maart
Het is 8 uur en het zicht is minder dan 70 meter. Vanaf de brug zie je de voormast bijna niet. Gisteren en vandaag hebben we een spiegelgladde zee en geen zuchtje wind.
We arriveren in Terneuzen, waar we afmeren om op de keurmeester te wachten. Helaas vindt hij de tanktop niet schoon genoeg dus die moeten we nog een keertje schoonmaken.
Voor mij zit de eerste maand er alweer bijna op. Ik vind het een erg mooi beroep en het bevalt me heel goed op de Tucana.
2 maart
Een nieuwe keurmeester heeft het ruim schoon verklaard en tegen het einde van de middag varen we naar Suiskil om te gaan laden.
5 maart
Vannacht wachtgelopen van 00.00 tot 06.00 uur, samen met Egbert. Het was een mooie heldere en rustige nacht. Beetje in het donker kijken naar lampjes en knipperlichtjes. Egbert heeft me er uitleg bij gegeven.
6 maart
In het begin van de avond komen we bij de monding van een slootje dat naar Randers voert. Er komt een loods aan boord om ons te assisteren. De loslocatie ligt pal naast een jachthaventje en wat hutjes. Eenmaal aangemeerd komt de agent vertellen dat we de bunkers om 5 uur de volgende ochtend krijgen.
7 maart
De tankwagen is op tijd. Nadat de slang is aangesloten en de pomp gestart kunnen wij de luiken openen. 45 minuten later is de tankwagen leeg en gaat nieuwe zware olie halen. In de tussentijd verhalen wij het schip. Om 6 uur begint het lossen van de kunstmest. Het is maar 2500 ton, maar er wordt over de volle bak afgerekend.
Het lossen gaat moeizaam. De kraan kapt ermee. Er moet een kleiner kraantje worden ingezet tot de grote is gerepareerd. Intussen doen wij onderhoudswerk aan het schip.
We zijn amper leeg of we hebben een nieuwe reis binnen. We gaan woningmodules voor een hotel laden in Paldiski in het noorden van Estland. En we vertrekken meteen.