Kapitein blijft alleen achter op kettingschip Tirador

Er liggen momenteel 11 schepen in de haven van Rotterdam aan de ketting. Het verschijnsel wordt actueler en er zullen wel meer schepen aan de ketting gaan, aldus het Havenbedrijf Rotterdam (HbR). Vaak krijgen de internationale vakbond ITF en zeemanswelzijnsorganisatie Casco in Rotterdam met deze schepen te maken. Casco heeft onder meer vanaf augustus dit jaar met hulp van de Voedselbank gezorgd voor de bemanning van de Duitse coaster Tirador in Rotterdam. Deze 88,95 meter lange kruiplijncoaster werd 21 juli door de bank aan de ketting gelegd en afgemeerd in de Merwehaven. Van de vijf bemanningsleden nu alleen nog de Duitse kapitein aan boord.

Kettingschip Tirador

De Tirador (1997), gebouwd in Harlingen, is eigendom van MsTirador Häse KG.

Volgens Nico Sannes van Casco heeft een Noorse rederij nu belangstelling voor het schip, om het in te zetten in de offshore op de Noordzee. Daarmee zou dan een eind komen aan veel ‘gedoe’ en werk van de Casco-vrijwilligers en de internationale vakbond ITF. Sannes: ‘Behalve de kapitein waren aan boord een  machinist uit de Oekraïne, een zeeman uit Cabo Verde en twee uit de Filipijnen. De laatsten waren in dienst van een Filipijns uitzendbureau in Duitsland. Het schip vervoerde jaren lang Chinaklei vanuit Engeland naar Duitsland.

‘In juli liep het contract daartoe af en de verlader bood geen nieuw contract aan. Hierdoor ontstonden financiële problemen bij de Duitse rederij en door de speciale bouw van het schip, half tankschip en half droge lading, kon geen nieuwe lading worden aangetrokken.

‘Begin augustus raakten proviand en drinkwater op en werd een beroep gedaan op de scheepsbezoekers van Casco. Met medewerking van de Voedselbank in Rotterdam en wat inkoop bij een supermarkt werd dit probleem opgelost. Niet alleen voor het eerste moment, maar ook in de volgende maanden moesten onze scheepsbezoekers de proviand voor het schip regelen.’

Garantiefonds

‘Eind september ontsloeg de rederij de machinist en de zeeman uit Cabo Verde.

Het contract bij het uitzendbureau van de twee Filipijnse bemanningsleden werd opgezegd. Dit uitzendbureau probeerde de twee onder te brengen op een ander schip en toen dat niet doorging, trok het de handen af van deze twee zeelieden. Ze kregen geen gage meer, maar ook geen thuisreisticket.

‘Op verzoek van deze twee zeelieden werd de ITF, de internationale zeeliedenvakbond, ingeschakeld. Die nam contact op met de Duitse zeeliedenbond Ver.Di. Het werd touwtrekken met het uitzendbureau om de gages en thuisreistickets. Toen het er naar uit ging zien dat die er niet zouden komen, deed Casco begin november een beroep gedaan op het Garantiefonds voor Zeevarenden. Dit fonds was in principe bereid de tickets te betalen.

‘Maar intussen was Ver.Di. er in geslaagd het uitzendbureau zodanig onder druk te zetten dat dit de uitreistickets ging verzorgen. Op zaterdag 12 november zijn de Filipijnse zeelieden naar huis vertrokken. De ITF heeft hun gageclaim overgenomen.’ (LR)

Kapitein blijft alleen achter op kettingschip Tirador | Schuttevaer.nl

Kapitein blijft alleen achter op kettingschip Tirador

Er liggen momenteel 11 schepen in de haven van Rotterdam aan de ketting. Het verschijnsel wordt actueler en er zullen wel meer schepen aan de ketting gaan, aldus het Havenbedrijf Rotterdam (HbR). Vaak krijgen de internationale vakbond ITF en zeemanswelzijnsorganisatie Casco in Rotterdam met deze schepen te maken. Casco heeft onder meer vanaf augustus dit jaar met hulp van de Voedselbank gezorgd voor de bemanning van de Duitse coaster Tirador in Rotterdam. Deze 88,95 meter lange kruiplijncoaster werd 21 juli door de bank aan de ketting gelegd en afgemeerd in de Merwehaven. Van de vijf bemanningsleden nu alleen nog de Duitse kapitein aan boord.

Kettingschip Tirador

De Tirador (1997), gebouwd in Harlingen, is eigendom van MsTirador Häse KG.

Volgens Nico Sannes van Casco heeft een Noorse rederij nu belangstelling voor het schip, om het in te zetten in de offshore op de Noordzee. Daarmee zou dan een eind komen aan veel ‘gedoe’ en werk van de Casco-vrijwilligers en de internationale vakbond ITF. Sannes: ‘Behalve de kapitein waren aan boord een  machinist uit de Oekraïne, een zeeman uit Cabo Verde en twee uit de Filipijnen. De laatsten waren in dienst van een Filipijns uitzendbureau in Duitsland. Het schip vervoerde jaren lang Chinaklei vanuit Engeland naar Duitsland.

‘In juli liep het contract daartoe af en de verlader bood geen nieuw contract aan. Hierdoor ontstonden financiële problemen bij de Duitse rederij en door de speciale bouw van het schip, half tankschip en half droge lading, kon geen nieuwe lading worden aangetrokken.

‘Begin augustus raakten proviand en drinkwater op en werd een beroep gedaan op de scheepsbezoekers van Casco. Met medewerking van de Voedselbank in Rotterdam en wat inkoop bij een supermarkt werd dit probleem opgelost. Niet alleen voor het eerste moment, maar ook in de volgende maanden moesten onze scheepsbezoekers de proviand voor het schip regelen.’

Garantiefonds

‘Eind september ontsloeg de rederij de machinist en de zeeman uit Cabo Verde.

Het contract bij het uitzendbureau van de twee Filipijnse bemanningsleden werd opgezegd. Dit uitzendbureau probeerde de twee onder te brengen op een ander schip en toen dat niet doorging, trok het de handen af van deze twee zeelieden. Ze kregen geen gage meer, maar ook geen thuisreisticket.

‘Op verzoek van deze twee zeelieden werd de ITF, de internationale zeeliedenvakbond, ingeschakeld. Die nam contact op met de Duitse zeeliedenbond Ver.Di. Het werd touwtrekken met het uitzendbureau om de gages en thuisreistickets. Toen het er naar uit ging zien dat die er niet zouden komen, deed Casco begin november een beroep gedaan op het Garantiefonds voor Zeevarenden. Dit fonds was in principe bereid de tickets te betalen.

‘Maar intussen was Ver.Di. er in geslaagd het uitzendbureau zodanig onder druk te zetten dat dit de uitreistickets ging verzorgen. Op zaterdag 12 november zijn de Filipijnse zeelieden naar huis vertrokken. De ITF heeft hun gageclaim overgenomen.’ (LR)