Door
Henriette Driesen-Joanknecht
‘We hadden het middenschip voor de crisis besteld en moesten er anderhalf jaar op wachten. Twee jaar geleden werd het ertussen gezet’, vertellen ze.
In de periode dat het middenschip was besteld werden ze getroffen door persoonlijke tegenslag, want Ria kreeg borstkanker en ze moest een behandeltraject van 1,5 jaar in. ‘Dat had een enorme impact. We hadden een extra matroos nodig, daar voer ik mee en elke week ging de auto eraf en ging ik naar huis. Ria’s ziekte gaf een enorme emotionele belasting. Als je me vooraf had verteld dat het emotioneel zo zwaar zou zijn hadden we het waarschijnlijk niet geloofd’, vertelt Aart.
-
Familie Snoei kiest voor varen zonder personeel
-
Niet gerust op goede afloop fusie binnenvaartorganisaties
Kinderen
Of het verkorten van het schip in de crisis een extra voordeel heeft gebracht weten ze niet, omdat ze geen vergelijkingsmateriaal hebben. ‘We weten niet hoe het was geweest als het schip haar oorspronkelijke afmeting had behouden. We hebben het gedaan, omdat we zonder personeel wilden varen. Dat we geen personeel hoefden te betalen in de crisis kan een voordeel zijn geweest en ons vaargebied is natuurlijk verruimd’, vertellen ze.
Het echtpaar heeft een dochter en een zoon. De dochter is hoofd thuiszorg in Dordrecht en wordt in januari hoofd thuiszorg in Rotterdam en de zoon vaart op de Studium. ‘We hebben het bedrijf al 12 jaar samen met onze zoon. Dat bevalt goed. Onze dochter is een carrièrevrouw. Ze is begonnen als verpleegster en is steeds verder hogerop gekomen. We hebben ook drie levendige kleinzonen.’
Geen ligplaatsen
Ooit begonnen Aart en Ria op het beunschip Jan-S. Daarna kochten ze de verlengde Kempenaar Egbert Sr van Van Dorsten, daarna de 1000-tonner Enya van Potjes en daarna dit schip. Op dit schip varen ze bijna 20 jaar. Ze noemden alle schepen na de Jan-S Ambitie. Hun vaargebied wisselde per schip. Momenteel zijn ze veel op de Rijn te vinden. In hun vaargebied is behalve de geijkte vraag naar voorzieningen langs de Rijn ook behoefte aan ligplaatsen tussen het Gat van de Vissen en Lith. ‘Het is lastig dat daar niks is. We zijn pas vanaf Doornik gekomen toen we naar Gennep moesten en er is daar niks. Op zich zou het mooi zijn als er ligplaatsen in Heusden komen. Er is daar een mooie haven, maar er staat geen water en je kunt er niet vastmaken. Je kunt alleen vastmaken bij de werf en dat is privéterrein.’
Bondenfusie
Het bedrijf is lid van de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB) en Koninklijke Schuttevaer. Hun zoon was Schuttevaer-bestuurslid in Oudekerk. Hij was toentertijd een van de jongste bestuurders. De mogelijke fusie van de binnenvaartorganisaties zien ze met enige bezorgdheid tegemoet. Ze zijn hoofdzakelijk bang dat de kleine ondernemingen zullen worden overschaduwd door de Rijnvaart. ‘Ik ben bang dat er geen aandacht blijft voor de kleinere vaarwegen en dat de Rijnvaart de overhand krijgt. Voor de grote schepen is de fusie goed, maar of het voor de kleine ook goed is zal de tijd moeten uitwijzen.’
Het belangrijkste in hun eigen toekomst is dat ze gezond blijven, vinden ze. De toekomst van hun scheepstype hangt volgens hen af van de markt. ‘Het is moeilijk in te schatten. We verwachten dat ze naar de sloop zal moeten. Als er vraag is, is ze verkoopbaar. We hebben het schip wel vernieuwd, maar een ander moet het ook willen hebben. Daarin zijn we realistisch.’
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Ambitie. Lengte: 86 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 3,06 meter. Tonnage: 1675. Europanummer: 2319014. Motor: Caterpillar, 1380 pk/1014 kW. Bouwjaar: 1964. Thuishaven: Krimpen a/d IJssel. Eigenaar: VOF A. Snoei en Zn.