Door
Henriette Driesen-Joanknecht
Jan vindt die zo storend dat stoppen met varen weleens door zijn hoofd speelt. ‘Begrijp me niet verkeerd. Varen vind ik nog steeds hartstikke leuk, maar al die regels. Ik denk weleens als er morgen iemand een goed bod doet, dan stap ik eraf. Ik word moe van alle regels die zijn bedacht door iemand met een stropdas.’
Als voorbeelden noemt hij AIS, de laad/losverklaring en de eisen waaraan de radarapparatuur moet voldoen. AIS grijpt naar het idee van Jan en Adri te ver in in hun privéleven. Ze zijn daarom niet van plan er een aan te schaffen.
De laad/losverklaring is soms lastig aan te komen, terwijl de schipper er wel voor verantwoordelijk wordt gehouden als hij hem niet heeft. ‘Bedrijven willen die niet altijd afgeven, maar je bent wel aansprakelijk. Dat is soms moeilijk om mee om te gaan’, vertelt Adri.
Het type radar op de Adriana wordt per 1 januari verboden. Terwijl het apparaat nog helemaal goed is. ‘Deze radar is nog hartstikke goed. Als ze nu konden aantonen dat met dit soort radars ongelukken gebeuren, dan was het te begrijpen. Maar dat is helemaal niet zo. Ik heb er moeite mee dat ik dingen moet weggooien die nog goed werken. We hebben er nog nooit wat mee gehad. Het is echt nog kwaliteit’, zegt Jan.
Overigens meldt Koninklijke Schuttevaer dat de verouderde radartypen onder de zogenoemde hardheidsclausule van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) vallen en zodoende langer mogen worden gebruikt. ‘Men dient dan wel voor 1 januari 2012 in bezit te zijn van een geldige "verklaring omtrent inbouw en functioneren van radarinstallaties". Deze verklaring wordt afgegeven door een erkende keuringsinstantie.’
Vergrijzing
Het echtpaar begon op een spits, had daarna een Kempenaar en daarna dit schip. Momenteel wordt de 1000-tonner tot de kleine schepen gerekend. Dat was ooit wel anders. ‘Toen wij hierop begonnen was dit een groot schip. Mijn vader heeft altijd op een spits gevaren. Hij vond dit ook een groot schip’, zegt Jan.
-
Jan en Adri Drost zijn nog niet op varen uitgekeken
Ze verwachten dat hun scheepstype op den duur verdwijnt. ‘Er komt niks voor terug. De schepen worden naar het buitenland verkocht of gesloopt. In onze kennissenkring gaat bijna iedereen over een jaar of vijf aan de wal. Er is nauwelijks opvolging in deze maat. Eigenlijk verwachten we dat het man-vrouwbedrijf op den duur gaat verdwijnen en dat de binnenvaart jammer genoeg een mannenwereld wordt.’
Dat zou in elk geval niets zijn voor Jan. Zonder zijn vrouw varen is geen optie. ‘Oh, nee. Wij varen al zo lang samen. Als zij eraf stapt, ga ik ook.’
Caterpillarfan
De Adriana stond twee keer in Horten & Stoten. Dat kwam omdat hij volgens eigen zeggen een Caterpillarfan is en een Mitsubishi liet inbouwen. De schrijver van de serie, Jos Hoffmann, vond dat een goede reden erover te schrijven. In die motorserie bleek later een productiefout te zitten. ‘Die fout kwam bij ons niet naar boven, maar we kregen uit voorzorg toch een nieuwe motor ingebouwd. Jos vond het zo opmerkelijk dat hij er weer over schreef. Ik moet zeggen, we draaien al jaren zonder problemen.’
-
Zonder zijn vrouw varen is voor Jan geen optie
Jan en Adri hebben een zoon en twee dochters. Hun dochters zijn toevallig in Oosterhout geboren. ‘Wij wisten niet dat er een tweeling kwam. In die tijd werd er niet zoveel onderzocht. Ze werden met 34 weken geboren. We hoorden drie uur van tevoren dat het er twee waren. Op dat moment sta je wel even verbaasd te kijken, maar het is erg leuk.’
Op schoot
Hun kleinkind Nienke was op de dag van ons bezoek een paar dagen aan boord, want ze krijgt een broertje of een zusje. ‘We varen straks naar Zwolle, zodat we alles van dichtbij kunnen meemaken en zij weer bij haar moeder is. Het is erg leuk om haar aan boord te hebben. Ze zit op schoot tijdens het varen en ze ziet vanalles.’
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Adriana. Lengte: 77 meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,52 meter. Tonnage: 1060. Europanummer: 02314061. Motor: 02314061. Thuishaven: Zwolle. Bouwjaar: 1957. Eigenaar: VOF Drost-Ooms.