Door Henriette
Driesen-Joanknecht
‘Ik vaar mee in de vakantie, of na reparaties, of als het druk is. Verder heb ik het allemaal overgedragen aan mijn zoon. Ik ben 67 en heb mijn portie wel gehad vanaf mijn 14de’, zegt Dirk.
Vader kijkt anders aan tegen de verschillen tussen loondienst en ondernemer dan zijn zoon. Een voordeel van in loondienst varen is dat je minder verantwoordelijkheid hebt, vindt pa. Daar is zijn zoon het niet mee eens. ‘In loondienst heb je ook de verantwoordelijkheid voor je boeltje’, zegt Kees.
Tot nu toe komen ze de crisis redelijk door, al hebben ze het idee dat het toch niet goed gaat met de binnenvaart. Ze baseren zich daarbij op wat ze bij de werven en toeleveringsbedrijven zien. ‘Je ziet dat de werven leger zijn en er bij reparatiebedrijven minder schepen liggen. Bij machinefabrieken lag het een paar jaar geleden vol. Dat is nu minder. Toen wij het schip een paar jaar geleden lieten keuren, lag de hele helling vol. Laatst lagen we er met zijn tweeën’, vertelt Kees.
Cementvaart
Kees ging niet naar het internaat. Dat is volgens zijn vader gewoon zo gelopen. ‘Mijn vrouw is naar de wal gegaan toen de kinderen naar school moesten. Onze oudste dochter moest als kind veel naar het ziekenhuis en mijn vrouw was om die reden al veel aan de wal. Het internaat was daarom onze keuze niet.’
-
Beunschip Noordendiep toevallig het droomschip van Egas senior
Kees begon op 16-jarige leeftijd bij zijn vader aan boord. Hij haalde zijn matrozendiploma via de schriftelijke weg en zijn vaarbewijs door op zaterdag in Yerseke naar school te gaan. Rijn- en radarpatent haalde hij in Antwerpen. Hij werkte tussendoor een jaar bij een ander op de Gerizim. Hij begon met zijn vader op een cementtanker. Dat was het net niet voor hem. ‘We hebben er de eerste vijf jaar goed mee gevaren. Er was niks mis met het schip, maar het fascineerde me minder dan de zandvaart. Het was het net niet.’
Trouwplannen
De huidige Noordendiep is het droomschip uit de jeugd van Kees. Als kind zei hij al tegen zijn vader, dat hij dat schip wilde hebben. Min of meer toevallig kwam ze in beeld op het moment dat ze het cementschip wilden verkopen. ‘Dit schip was geen bewuste koop met het oog op het verleden, maar het was natuurlijk wel extra leuk. We liepen er gewoon tegenaan toen we anders wilden. Ons vorige schip werd ingenomen en het was eigenlijk binnen een week rond’, vertelt Kees.
Stuurman Francois heeft zijn vaarbewijs net aangevraagd. Hij heeft zijn papieren gehaald via de BBL-opleiding in Vlissingen. Hij heeft commentaar op de kwaliteit van de docenten. ‘De opleiding zelf is wel goed, maar wij hadden geen professionele leraren. We hadden leerkrachten van de zeevaart die niets van de binnenvaart wisten. Ik heb het gelukkig gehaald.’
-
‘In loondienst ben je ook verantwoordelijk voor je boeltje’
Hoe zijn toekomst er uit gaat zien, weet hij nog niet. Hij heeft trouwplannen en overweegt ook voor zichzelf beginnen. ‘Ik heb al drie jaar een relatie. Ik wil misschien een huisje op Walcheren kopen en dan volgend jaar trouwen. En op zich wil ik ook wel voor mezelf beginnen, maar het moet bij mij allemaal nog concreet worden.’
Nieuwbouw
Kees wilde volgens zijn vader altijd nieuwbouwen, maar hij is er momenteel niet zo zeker van of dat een goede beslissing zou zijn. ‘Als de markt zo blijft wil ik op een schip als dit blijven en zie ik nieuwbouw niet zitten. In een drukke tijd doet zij mee met de grote schepen en in een rustige tijd kan ze mee in het kleine werk. Zij kunt ook twee partijen laden. Dit schip is groot onder de kleine en klein onder de grote.’
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Noordendiep. Lengte: 82 meter. Breedte: 8,24 meter. Diepgang: 3,40 meter. Tonnage: 1532. Europanummer: 2006841. Motor: Caterpillar 3508, 1000 pk. Bouwjaar: 1971. Thuishaven: Arnemuiden. Eigenaar: VOF SVB Egas.