‘Het probleem is dat je voor de opleiding die ik doe erg goed moet kunnen leren en dat de examenvragen veel moeilijker zijn dan de lesstof, omdat je examen doet bij een centraal bureau’, vertelt hij. Zij werkgever bevestigt dat de examenvragen inderdaad niet aansluiten bij de dagelijkse praktijk. ‘In mijn ogen moet iedere normale Nederlandse jongen matroos kunnen worden, maar er staan vragen in die ze helemaal niet hoeven te weten. Met kennis vaarwater bijvoorbeeld moet hij slootjes weten waar hij nooit zal varen.’
Wie wil mee?
Jacob heeft als vooropleiding VMBO-metaal en wilde daarna beslist niet meer naar school. ‘Ik werk liever. Ik heb geen zin in school. Daarom koos ik voor de schriftelijke weg. Achteraf had ik beter voor BBL kunnen kiezen. Op school leer je meer. Ik ga nu proberen om mijn papieren in België te halen, daar moet je 17 voor zijn.’
-
Jacob Bernouw gaat proberen zijn papieren in België te halen
Hij durft er nauwelijks aan te denken hoe het moet als hij zijn papieren helemaal niet haalt, want het is zijn wens eigen baas te worden in de binnenlandse vaart op een wat kleiner schip. En het liefst in de zand- en grindvaart. ‘Puur vanwege het feit dat je dan niet naar het buitenland hoeft te varen. Ik hoef niet zo ver weg. Het liefste zou ik een schip van 70-75 meter hebben. Ik wil er graag overheen blijven kijken.’
-
‘Hij moet slootjes leren waar hij nooit zal varen’
Dat Jacob niet zo ver weg wil varen heeft niets met een relatie te maken, want hij is nog zoekende. ‘Ik zoek trouwens nog een leuke vriendin. Ik hoop dat ze wil meevaren, maar het is geen probleem als ze dat niet wil en liever aan de wal blijft. Dat kan ook wel in de krant.’
Grote familie
Hij komt uit een schippersfamilie en heeft zeven grote broers, vier zussen en een broertje. ‘Mijn broertje en ik zijn nakomertjes. Mijn vader had twee huwelijken. Zijn eerste vrouw is overleden.’
Broers van hem varen op de Prinsenland, Scheldestroom, Transiënt en Ariane en een zus vaart op het beunschip Contentus.
Voordat hij bij zijn neef aan boord kwam, werkte hij bij zijn broer op de Ariane en bij zijn vader op de Temporeel. ‘Ik wisselde af met mijn broer. Een maand bij mijn vader en een maand bij hem.’
Hij stapte bij zijn neef aan boord, omdat die vanwege persoonlijke omstandigheden wel iemand erbij kon gebruiken. Wat Jacob hierna gaat doen weet hij nog niet. ‘Ik zou het liefst hierna naar een beunschip gaan in de binnenlandse vaart, maar dat zie ik dan wel. Ik blijf hier zolang als dat ik nodig ben.’
Het leukste aan varen vindt hij de vrijheid. Dat zijn familieleden ook varen speelde mee in zijn beroepskeuze. ‘Het uitzicht is prachtig. Dat mijn vader voer speelde mee. Ik vond het altijd leuk. Ik ben er niet toe gedwongen. Dat je geld verdient met iets wat je leuk vindt, speelde mee in mijn keuze.’
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Isandra. Lengte: 70 meter. Breedte: 7,20 meter. Diepgang; 2,80 meter. Tonnage: 1025. Europanummer: 02316272. Motor: Scania, 2 x 360 pk. Thuishaven: Werkendam. Bouwjaar: 1964. Eigenaar: Kieboom.