Door
Henriette Driesen-Joanknecht
Saarbrücken is zijn thuishaven geworden omdat zijn ouders daar vandaan kwamen. Bier heeft zo af en toe het gevoel de enige Europeaan te zijn, omdat hij zelden iemand spreekt die tegen dezelfde problemen aanloopt. ‘Ik functioneer als Nederlander. Ik betaal bijvoorbeeld 380 euro per maand aan de zorgverzekeraar, maar als ik in Nederland naar de dokter ga, dan moet ik maar zien hoe ik mijn geld terugkrijg. Ik had gehoopt dat de eenwording van Europa dat soort dingen eenvoudiger zou maken, maar het is juist ingewikkelder geworden.’
-
‘De burgers zijn helemaal niets opgeschoten met de eenwording’
Een ander probleem is het behalen van het rijbewijs. Dat kan hij alleen in Duitsland, maar hij vaart van Nederland naar Noord-Frankrijk en komt dus niet frequent genoeg in Duitsland om er goed te kunnen lessen. ‘Ik zou graag mijn rijbewijs in Terneuzen halen. Dat ligt op mijn vaarroute. Maar ik mag geen rijbewijs in Nederland halen, omdat ik Duitser ben. Ik moet mijn rijbewijs in Duitsland halen. Dan moet ik eerst uren gaan reizen. Dat gaat toch niet?’
-
Bertrand Bier klust wat af op zijn spits Delta
Hij heeft zijn kijk op Europa drastisch bijgesteld. ‘Ik was altijd een enorme voorstander. Eindelijk zouden de zaken voor mensen als ik eenvoudiger worden. Ik voelde me altijd al een Europeaan. Maar ik heb intussen geleerd dat Europa alleen voordelen biedt voor het grootkapitaal. De burgers zijn er niets mee opgeschoten. Van mij mogen de grenzen weer terug.’
Heimwee
Bier ging als kind in Luxemburg bij de nonnen naar het internaat. Het ging er in zijn tijd anders aantoe dan tegenwoordig en hij had moeite om te wennen. ‘Ik had het zwaar op het internaat. Ik miste mijn ouders en het leven aan boord. Op m’n 13de wilde ik terug naar boord, maar ik moest van mijn ouders op school blijven tot ik 16 was. Toen dacht ik, als ik toch op school moet blijven, dan kan ik er maar beter het beste van maken. Ik ben techniek gaan doen, daaraan heb ik nu nog wat als ik aan mijn schip werk.’
Eenmaal terug op het ouderlijk schip bleken ouders en kind van elkaar vervreemd. ‘In mijn tijd zat je maanden op het internaat. Dus toen ik terugkwam aan boord waren mijn ouders en ik niet meer aan elkaar gewend. Die situatie duurde twee jaar en toen ben ik voor mezelf begonnen.’
Lange lijst
Zijn eerste schip was een dekhutspits. Hij verbouwde er veel aan. ‘Ze was in bijzonder slechte staat, maar ik kon er mezelf op uitleven. Ik heb er veel aan verbouwd.’
In 1989 kocht hij zijn huidige schip. Hij had gezocht naar een schip dat minder bewerkelijk was dan zijn eerste, maar somt nu een lange lijst op van dingen die hij zelf of met hulp heeft vernieuwd. ‘Het ruim is gerenoveerd. Ik heb er raamspanten en een waterschot ingezet. De stalen vloer heb ik er met een maat ingelegd. Op de werf is het vlak vernieuwd. Alles onder de waterlijn deed de werf, boven de waterlijn mocht ik doen. Ik heb een nieuwe motor ingebouwd. De schroefas heb ik ook laten doen, want ik heb geen draaibank. De boeiing voor heb ik samen met een maat gedaan. We hebben een zes meter lang profiel zelf gebogen met een rolwals van mijn maat.’
Aan al dat verbouwen zit een nadeel, constateert hij. Het is moeilijk het schip netjes in de verf te krijgen. ‘Ik neem daar niet genoeg tijd voor.’
Alleen
Bier vaart al 31 jaar alleen. Het is lastig iemand te vinden die met hem wil meevaren. ‘Ik heb weleens een vriendin gehad en een met wie ik wilde trouwen. Maar dat is misgelopen, omdat zij niet aan het leven kon wennen. Nu vind ik het vervelend dat ik alleen ben gebleven.’
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Delta. Lengte: 39 meter. Breedte: 5,11 meter. Diepgang: 2,43 meter. Tonnage: 340. Europanummer: 04306640. Motor: Doosan, 360 pk. Thuishaven: Saarbrücken. Bouwjaar: 1958. Eigenaar: Bier.