Leenmannen tevreden met schip en bestaan

Ad en Christina Leenman-Hovestadt varen op de 1700-tonner Liberte. Ze zijn tevreden over hun schip en hun bestaan en zien zichzelf niet snel naar een ander schip gaan. Wat ze wel voor verbetering vatbaar vinden, is de wet voor het Nederlands en Belgisch liggeld. Die mag wel worden aangepast.

Liberte

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Voor ons schip komt het Duitse liggeld wel uit’, zegt Ad. ‘Wij krijgen dan 792,50 per dag. Voor een groot schip is de Duitse wet minder geschikt, want een schip van 110 x 11,40 meter krijgt maar 230 euro meer dan wij en een klein schip krijgt 180 euro minder. In Nederland krijgen wij 26 cent per ton per dag en een vast bedrag van 49,92 euro. In België krijgen we 27 cent per ton per dag zonder vast bedrag. Het zou beter zijn als er een Europese regeling zou zijn. Daar zijn ze al jaren mee bezig.’

  • Opleiding tot schipper gaat in familie van vader op zoon

Ad ging drie jaar in Vreeswijk naar het internaat en woonde daarna aan de wal, omdat zijn ouders stopten met varen. Toen zijn zes jaar oudere broer schipper wilde worden, wilde zijn vader hem opleiden en begon weer met varen. Nog later gingen zijn ouders samen weer varen om hem op te leiden. Het opleiden van hun kinderen zit bij de Leenmannen in de familie. ‘Mijn vader en zijn broers begonnen bij mijn opa in het bedrijf, net als mijn broer en ik bij onze vader. We hebben het aan onze ouders te danken dat we zijn gestart op een leuk schip.’

Het eerste schip waarop Ad en Christina in 1989 begonnen was het ouderlijke schip, een Fulton van 80 meter bij 8,20 meter. ‘Mijn ouders gingen definitief naar de wal en wij namen het schip over. In 1996 kwam deze.’

Onmisbaar

Het echtpaar verwacht niet ooit nog een ander schip te willen. Christina: ‘Ad is content met het schip. Kennissen zeggen ook dat we er niet meer vanaf gaan. We zijn tevreden. Het is geen probleem om te blijven liggen als er iets is, dat bevalt ons wel.’

  • ‘Liggeldregeling zou Europees moeten zijn’

De toekomst voor hun tonnenmaat zien ze vol vertrouwen tegemoet. Ad verwacht dat er werk voor dit soort schepen blijft. ‘Ik denk dat niet elke ontvanger gelijk 5000 ton wil hebben. Ik verwacht dat er vraag naar kleinere partijen blijft. Wij varen niet op vaarwaters waar alleen ons schip kan komen.’

De toekomst voor de binnenvaart ziet volgens hem ook goed uit, want de sector is onmisbaar. ‘Als de schepen een aantal maanden niet meer kunnen varen zit Europa binnen de kortste keren in de problemen. Het kan niet allemaal per as of spoor. De wegen zitten vol en het spoor heeft geen polder vol met treinen staan. Daarbij zijn er plaatsen waar alleen de binnenvaart kan komen. Zeeschepen op de boeien kunnen niet op een andere manier worden gelost.’

Keuze

Ad is lid van Koninklijke Schuttevaer, inclusief Internationale Afdeling en de CBOB. Hij zat in het bestuur van de Schuttevaerafdeling Hardinxveld. Het bestuurswerk combineren met varen ging hem goed af. ‘De vergaderingen lukten meestal en veel gaat per e-mail. Over het algemeen kwam het uit.’

De ouders van Christina gingen aan de wal toen zij 14 was. Ze vond dat fijn, al had ze het op het internaat goed naar haar zin. Hun kinderen zitten in Werkendam op het internaat. Ze vindt het leuk het internaat waarin zij opgroeide terug te zien. Ze pasten hun vaargebied aan de schoolgaande kinderen aan. ‘We varen in Nederland, België en maximaal tot de Midden-Rijn. Vanwege de kinderen varen we niet te ver weg, tot maximaal 2,5 uur rijden. Het is fijn dat we die keuze hebben.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Liberte. Lengte: 85 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 3,18 meter. Tonnage: 1719 ton. Europanummer: 02318326. Motor: Caterpillar, 1380 pk. Thuishaven: Hardinxveld. Bouwjaar: 1987. Eigenaar: VOF Scheepvaartbedrijf A.W. Leenman.

Leenmannen tevreden met schip en bestaan | Schuttevaer.nl

Leenmannen tevreden met schip en bestaan

Ad en Christina Leenman-Hovestadt varen op de 1700-tonner Liberte. Ze zijn tevreden over hun schip en hun bestaan en zien zichzelf niet snel naar een ander schip gaan. Wat ze wel voor verbetering vatbaar vinden, is de wet voor het Nederlands en Belgisch liggeld. Die mag wel worden aangepast.

Liberte

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Voor ons schip komt het Duitse liggeld wel uit’, zegt Ad. ‘Wij krijgen dan 792,50 per dag. Voor een groot schip is de Duitse wet minder geschikt, want een schip van 110 x 11,40 meter krijgt maar 230 euro meer dan wij en een klein schip krijgt 180 euro minder. In Nederland krijgen wij 26 cent per ton per dag en een vast bedrag van 49,92 euro. In België krijgen we 27 cent per ton per dag zonder vast bedrag. Het zou beter zijn als er een Europese regeling zou zijn. Daar zijn ze al jaren mee bezig.’

  • Opleiding tot schipper gaat in familie van vader op zoon

Ad ging drie jaar in Vreeswijk naar het internaat en woonde daarna aan de wal, omdat zijn ouders stopten met varen. Toen zijn zes jaar oudere broer schipper wilde worden, wilde zijn vader hem opleiden en begon weer met varen. Nog later gingen zijn ouders samen weer varen om hem op te leiden. Het opleiden van hun kinderen zit bij de Leenmannen in de familie. ‘Mijn vader en zijn broers begonnen bij mijn opa in het bedrijf, net als mijn broer en ik bij onze vader. We hebben het aan onze ouders te danken dat we zijn gestart op een leuk schip.’

Het eerste schip waarop Ad en Christina in 1989 begonnen was het ouderlijke schip, een Fulton van 80 meter bij 8,20 meter. ‘Mijn ouders gingen definitief naar de wal en wij namen het schip over. In 1996 kwam deze.’

Onmisbaar

Het echtpaar verwacht niet ooit nog een ander schip te willen. Christina: ‘Ad is content met het schip. Kennissen zeggen ook dat we er niet meer vanaf gaan. We zijn tevreden. Het is geen probleem om te blijven liggen als er iets is, dat bevalt ons wel.’

  • ‘Liggeldregeling zou Europees moeten zijn’

De toekomst voor hun tonnenmaat zien ze vol vertrouwen tegemoet. Ad verwacht dat er werk voor dit soort schepen blijft. ‘Ik denk dat niet elke ontvanger gelijk 5000 ton wil hebben. Ik verwacht dat er vraag naar kleinere partijen blijft. Wij varen niet op vaarwaters waar alleen ons schip kan komen.’

De toekomst voor de binnenvaart ziet volgens hem ook goed uit, want de sector is onmisbaar. ‘Als de schepen een aantal maanden niet meer kunnen varen zit Europa binnen de kortste keren in de problemen. Het kan niet allemaal per as of spoor. De wegen zitten vol en het spoor heeft geen polder vol met treinen staan. Daarbij zijn er plaatsen waar alleen de binnenvaart kan komen. Zeeschepen op de boeien kunnen niet op een andere manier worden gelost.’

Keuze

Ad is lid van Koninklijke Schuttevaer, inclusief Internationale Afdeling en de CBOB. Hij zat in het bestuur van de Schuttevaerafdeling Hardinxveld. Het bestuurswerk combineren met varen ging hem goed af. ‘De vergaderingen lukten meestal en veel gaat per e-mail. Over het algemeen kwam het uit.’

De ouders van Christina gingen aan de wal toen zij 14 was. Ze vond dat fijn, al had ze het op het internaat goed naar haar zin. Hun kinderen zitten in Werkendam op het internaat. Ze vindt het leuk het internaat waarin zij opgroeide terug te zien. Ze pasten hun vaargebied aan de schoolgaande kinderen aan. ‘We varen in Nederland, België en maximaal tot de Midden-Rijn. Vanwege de kinderen varen we niet te ver weg, tot maximaal 2,5 uur rijden. Het is fijn dat we die keuze hebben.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Liberte. Lengte: 85 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 3,18 meter. Tonnage: 1719 ton. Europanummer: 02318326. Motor: Caterpillar, 1380 pk. Thuishaven: Hardinxveld. Bouwjaar: 1987. Eigenaar: VOF Scheepvaartbedrijf A.W. Leenman.