-
John Passmann bracht eerst zijn zoon aan de wal groot
-
Crisis goed doorgekomen dankzij baan vriendin
‘Eenmaal aan de wal kwam ik via een uitzendbureau als brugwachter op de Haringvlietbrug terecht. Later ging ik naar de Calandbrug en ook de Spijkenissebrug. Eigenlijk heb ik op alle RWS-bruggen rondom Rotterdam gewerkt. Alleen niet op de Botlekbrug, want die is van de gemeente.’
Passmann keerde terug in de vaart, omdat hij weer eigen baas wilde zijn. Dat zijn zoon intussen groot was speelde natuurlijk mee. Hij exploiteert het schip samen met zijn vriendin, die het varen met werk aan de wal combineert. Hij heeft geen spijt van zijn keuze. ‘Ik had hartstikke leuke collega’s, maar ik wilde na al die jaren aan de wal weer eigen baas zijn. Mijn vriendin combineert het varen met haar werk als SAP-consultant.’
Zwaluw
De baan van zijn vriendin had als voordeel dat Passmann de crisis als jonge ondernemer redelijk goed doorkwam. ‘Ik begon in augustus 2008 en tot begin 2009 ging het goed. Toen ging het vanaf februari ineens heel hard naar beneden. We zijn de tijd doorgekomen door het varen te combineren met haar werk. Daarom varen we bijvoorbeeld veel rondom Brussel. Het is een geluk dat we die mogelijkheid hebben. Ik denk dat het heel krap was geworden, als zij niet had gewerkt.’
Normaal hebben schepen in deze tonnenmaat de naam om moeizaam te worden verkocht. Dat was bij Passmann niet het geval, want zijn schip stond slechts drie dagen te koop. ‘Ik was al een tijdje aan het zoeken naar een schip. Een kennis van mij zag haar op internet bij een makelaar te koop staan. Ze hadden hem op donderdag te koop gezet en op zaterdag hebben we haar gekocht. Ze lag op dat moment in Mannheim. We kwamen vrijdags uit de nachtdienst en zijn gelijk gaan rijden om haar te bekijken.’
Ze kochten de Zwaluw, omdat ze gunstig was geprijsd en goed was uitgerust. ‘Dit schip heeft jonge motoren in vergelijking tot soortgelijke schepen en een oliegesmeerde schroefas.’
Zeilen
De toekomst voor zijn scheepstype ziet er goed uit, verwacht Passmann. Maar dan moet de vrije markt wel de vrije markt worden gelaten. ‘Als ze niet ingrijpen gaat het goed. Dus geen subsidies en geen garanties en geen bemoeienissen. Schepen op de markt brengen met subsidies werkt niet. Normaal kent een vrije markt geen overcapaciteit, omdat er bedrijven failliet gaan. Als er geen werk is, koop je er ook geen.’
Passmann rekent op een groeiend transportvolume in de binnenvaart. ‘Er komt meer vervoer, dus ik denk dat het er in het geheel gunstig uitziet. Ik ben ook niet tegen nieuwbouw, maar er moet wel werk voor zijn’, benadrukt hij.
Het enige nadeel dat hij kan bedenken bij zijn terugkeer in de binnenvaart is, dat hij minder tijd heeft om te skaten en te zeilen. ‘Maar dat ligt ook aan mezelf. Ik neem er de tijd niet voor. Ik skate graag, Wednesday Night Skate in Rotterdam bijvoorbeeld. En zeilen, ik ga altijd de eerste zondag van de maand meezeilen met Peter van den Boom van de Spartivento. We zijn de laatste keer eerste geworden in de Bietentocht.’
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Zwaluw. Lengte: 55 meter. Breedte: 7,06 meter. Diepgang: 2,61 meter, Tonnage: 614. Europanummer: 02314753. Motor: 2x 332pk MTU. Thuishaven: Hellevoetsluis. Bouwjaar: 1959. Eigenaar: John Passmann.