Opleiding is belangrijk voor schippers

Gerard en Jeannet Verschoor-Nobel varen met hun zoon Adriaan op de 3000-tonner Fiducia. Gerard stapte na de havo bij zijn ouders aan boord. Zijn hoger dan gemiddelde vooropleiding levert hem nog steeds een voordeel op. Verschoor constateert dat het belangrijk is dat binnenvaartschippers tegenwoordig goed zijn opgeleid.

Familie Verschoor op de Fiducia

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Tegenwoordig heb je in de binnenvaart een goede opleiding nodig. De financiële belangen worden steeds groter. Je moet het kunnen overzien. In wezen is schipper een gemakkelijk beroep, maar het is beter als je meer hebt geleerd. Dan kun je situaties doorzien. Niet van: "De bank vindt het goed, dus het zal wel kunnen"’, vertelt hij.

  • ‘Financiële belangen worden steeds groter, je moet situaties kunnen doorzien’
  • ‘Maximumsnelheid Rotterdam zorgt voor hele gekke situaties’

In de schooltijd van Verschoor was het min of meer gebruikelijk dat schipperskinderen hun ouders opvolgden. Hijzelf deed dat ook en heeft tot nu toe geen spijt van zijn beroepskeuze. Hij vindt het werk nog steeds leuk.

‘Mijn vader zei: "Ga maar leren, want met een hamer slaan kan ik je zelf ook wel leren." Toch was het bij ons vanzelfsprekend, dat je je ouders opvolgde en dat ik dus naar boord ging. Het varen beviel en bevalt me nog steeds, een slechte keuze is het achteraf gezien niet geweest. Het varen heeft ons geen windeieren gelegd’, vertelt hij.

Eerste schip

Samen met zijn broer Thijs is hij in 1985 als schipper begonnen op het ouderlijk schip, de Theodora van 676 ton. De broers voeren er ongeveer twee jaar samen op. Toen trouwde Gerard en kocht hij in familieverband een 1000-tonner, waarop hij samen met Jeannet ging varen. Het werd de eerste Fiducia. Acht jaar later werd de eerste nieuwe Fiducia gebouwd. Op dat schip voeren ze 10 jaar. In 2006 werd het huidige schip besteld. De tijd tussen het bestellen en de afbouw in 2008 overbrugden ze op een kleiner schip, de Fiducia van 700 ton.

Hij voorziet een goede toekomst voor de binnenvaart. ‘Als je bedenkt dat dit voor de binnenvaart de ergste crisis is geweest en dat we nu alweer verdienen. Dit jaar maken we gewoon weer winst. De binnenvaart is een schone vervoerstak en heeft de potentie om nog sterk in ladingvolume te groeien. Op het water is nog volop ruimte.’

Teveel regels

Het enige wat Verschoor soms dwars zit is, dat de sector met steeds meer regels te maken krijgt. Als voorbeelden noemt hij de Vaartijdenwet, gasolieheffing en de beoogde maximum vaarsnelheid in Rotterdam. ‘Dat zit me soms dwars. In mijn ogen moet de Vaartijdenwet aan de eisen van de tijd worden aangepast. De wet is veel te star en zou flexibeler moeten zijn. De gasolieheffing klopt niet. Wij geven geen vuile olie af, want we hebben een gesloten systeem. Toch betaal je heffing naar de gasolie die je bunkert. Ook de maximumsnelheid in Rotterdam zorgt voor hele gekke situaties als dat doorgaat. Het is een snelheid die over land wordt gemeten. Dat gaat daar niet met eb, vloed en wind.’

Bestuurslid

Verschoor is lid van de CBOB en Koninklijke Schuttevaer. Hij was negen jaar bestuurslid van Schuttevaer-afdeling Hardinxveld. Het was moeilijk om de werkzaamheden voor de vereniging te combineren met het varen, herinnert hij zich. ‘Zeker als je zo vaart als wij. Zonder invallers is het niet te doen. Toch is het me negen jaar gelukt. Toen was de periode om en was een ander aan de beurt.’

Zoon Adriaan heeft een afgeronde MBO-werktuigbouwopleiding en kwam daarna naar boord.  Hij wilde eerst voor zichzelf afwegen of de nadelen van het varen afwogen tegen de voordelen.

‘Ik heb MBO-werktuigbouw gedaan, zodat ik wat achter de hand had als er wat gebeurde. Ik wist heel lang niet zeker of ik wilde varen. Ik vond het een nadeel, dat ik dan door de week nergens meer heen kon. Het bestaan aan de wal was wel relaxed. Ik was elke dag om 17 uur klaar en werkte tijdens mijn stage in een leuke ploeg. Toch zag ik het mezelf niet mijn hele leven doen.’

Papieren halen

Hij volgt nu de schriftelijke opleiding voor schipper en wil binnenvaartondernemer worden. De lesstof gaat hem goed af, al is het veel werk. ‘Het niveau is niet het probleem. De stof is eigenlijk vrij gemakkelijk, maar het is veel. De hoeveelheid is het enige waar ik soms tegenaan loop. Ik wil eerst mijn papieren halen en later een schip dat een beetje van mezelf is. Ik heb de intentie om het bedrijf later voort te zetten.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Fiducia. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,40 meter. Diepgang: 3,60 meter. Tonnage: 3262. Motor: Caterpillar, 1800 pk. Europanummer: 02330534. Bouwjaar: 2008. Thuishaven: Hardinxveld. Eigenaar: Verschoor-Nobel VOF.

Opleiding is belangrijk voor schippers | Schuttevaer.nl

Opleiding is belangrijk voor schippers

Gerard en Jeannet Verschoor-Nobel varen met hun zoon Adriaan op de 3000-tonner Fiducia. Gerard stapte na de havo bij zijn ouders aan boord. Zijn hoger dan gemiddelde vooropleiding levert hem nog steeds een voordeel op. Verschoor constateert dat het belangrijk is dat binnenvaartschippers tegenwoordig goed zijn opgeleid.

Familie Verschoor op de Fiducia

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Tegenwoordig heb je in de binnenvaart een goede opleiding nodig. De financiële belangen worden steeds groter. Je moet het kunnen overzien. In wezen is schipper een gemakkelijk beroep, maar het is beter als je meer hebt geleerd. Dan kun je situaties doorzien. Niet van: "De bank vindt het goed, dus het zal wel kunnen"’, vertelt hij.

  • ‘Financiële belangen worden steeds groter, je moet situaties kunnen doorzien’
  • ‘Maximumsnelheid Rotterdam zorgt voor hele gekke situaties’

In de schooltijd van Verschoor was het min of meer gebruikelijk dat schipperskinderen hun ouders opvolgden. Hijzelf deed dat ook en heeft tot nu toe geen spijt van zijn beroepskeuze. Hij vindt het werk nog steeds leuk.

‘Mijn vader zei: "Ga maar leren, want met een hamer slaan kan ik je zelf ook wel leren." Toch was het bij ons vanzelfsprekend, dat je je ouders opvolgde en dat ik dus naar boord ging. Het varen beviel en bevalt me nog steeds, een slechte keuze is het achteraf gezien niet geweest. Het varen heeft ons geen windeieren gelegd’, vertelt hij.

Eerste schip

Samen met zijn broer Thijs is hij in 1985 als schipper begonnen op het ouderlijk schip, de Theodora van 676 ton. De broers voeren er ongeveer twee jaar samen op. Toen trouwde Gerard en kocht hij in familieverband een 1000-tonner, waarop hij samen met Jeannet ging varen. Het werd de eerste Fiducia. Acht jaar later werd de eerste nieuwe Fiducia gebouwd. Op dat schip voeren ze 10 jaar. In 2006 werd het huidige schip besteld. De tijd tussen het bestellen en de afbouw in 2008 overbrugden ze op een kleiner schip, de Fiducia van 700 ton.

Hij voorziet een goede toekomst voor de binnenvaart. ‘Als je bedenkt dat dit voor de binnenvaart de ergste crisis is geweest en dat we nu alweer verdienen. Dit jaar maken we gewoon weer winst. De binnenvaart is een schone vervoerstak en heeft de potentie om nog sterk in ladingvolume te groeien. Op het water is nog volop ruimte.’

Teveel regels

Het enige wat Verschoor soms dwars zit is, dat de sector met steeds meer regels te maken krijgt. Als voorbeelden noemt hij de Vaartijdenwet, gasolieheffing en de beoogde maximum vaarsnelheid in Rotterdam. ‘Dat zit me soms dwars. In mijn ogen moet de Vaartijdenwet aan de eisen van de tijd worden aangepast. De wet is veel te star en zou flexibeler moeten zijn. De gasolieheffing klopt niet. Wij geven geen vuile olie af, want we hebben een gesloten systeem. Toch betaal je heffing naar de gasolie die je bunkert. Ook de maximumsnelheid in Rotterdam zorgt voor hele gekke situaties als dat doorgaat. Het is een snelheid die over land wordt gemeten. Dat gaat daar niet met eb, vloed en wind.’

Bestuurslid

Verschoor is lid van de CBOB en Koninklijke Schuttevaer. Hij was negen jaar bestuurslid van Schuttevaer-afdeling Hardinxveld. Het was moeilijk om de werkzaamheden voor de vereniging te combineren met het varen, herinnert hij zich. ‘Zeker als je zo vaart als wij. Zonder invallers is het niet te doen. Toch is het me negen jaar gelukt. Toen was de periode om en was een ander aan de beurt.’

Zoon Adriaan heeft een afgeronde MBO-werktuigbouwopleiding en kwam daarna naar boord.  Hij wilde eerst voor zichzelf afwegen of de nadelen van het varen afwogen tegen de voordelen.

‘Ik heb MBO-werktuigbouw gedaan, zodat ik wat achter de hand had als er wat gebeurde. Ik wist heel lang niet zeker of ik wilde varen. Ik vond het een nadeel, dat ik dan door de week nergens meer heen kon. Het bestaan aan de wal was wel relaxed. Ik was elke dag om 17 uur klaar en werkte tijdens mijn stage in een leuke ploeg. Toch zag ik het mezelf niet mijn hele leven doen.’

Papieren halen

Hij volgt nu de schriftelijke opleiding voor schipper en wil binnenvaartondernemer worden. De lesstof gaat hem goed af, al is het veel werk. ‘Het niveau is niet het probleem. De stof is eigenlijk vrij gemakkelijk, maar het is veel. De hoeveelheid is het enige waar ik soms tegenaan loop. Ik wil eerst mijn papieren halen en later een schip dat een beetje van mezelf is. Ik heb de intentie om het bedrijf later voort te zetten.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Fiducia. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,40 meter. Diepgang: 3,60 meter. Tonnage: 3262. Motor: Caterpillar, 1800 pk. Europanummer: 02330534. Bouwjaar: 2008. Thuishaven: Hardinxveld. Eigenaar: Verschoor-Nobel VOF.