‘Ik vaar zoveel als ik mag’

‘Al die nieuwbouwschepen maken voor de kleine schipper de markt kapot’, zegt schipper Leo den Ouden (43) van het 55-meter beunschip Jo-El. Hij heeft het helemaal gehad met de crisis: ‘Ik vaar zoveel als ik mag, dat is 50 uur in de week. Maar er is iedere keer weer iets dat geld kost. Nu moet ik papieren voor veiligheidsadviseur halen, daarvoor moet ik naar school en dat kost geld. Ook AIS is niet gratis, je krijgt wel subsidie, maar het kost je toch 400 a 500 euro eigen bijdrage. Er valt niet tegenop te varen.’

Leo den Ouden

Door

Tessa Heerschop

Den Ouden is leeg onderweg van Spijk aan de Linge naar Lage Weide in Utrecht. Hij kocht het schip uit 1926 tien jaar geleden. Hij was op vakantie met zijn varende woonschip en kwam in de sluis langszij. ‘Ik hoorde van de schipper dat ze te koop stond, dus ik heb meteen een bod gedaan. Een week later was het schip van mij. Mijn vrouw was daar niet zo blij mee.’

  • Verdriet dreef schipper Leo den Ouden naar het water

Hij voer al eerder als schipper, maar toen hij 15 jaar geleden zijn vrouw ontmoette, beloofde hij haar aan de wal te blijven. Maar na de dood van hun zoontje Jordi, hield hij dat niet meer vol en ging weer varen. ‘Mijn vrouw vindt het niet leuk als ik soms ‘s avonds niet thuiskom. Ik wil wel thuis zijn, want ik ben gek op haar, maar het kan gewoon niet. Ik ben eigenlijk altijd aan het werk.’
Leo kijkt vertederd naar de fotolijstjes in de stuurhut, een foto van zijn dochter van bijna 12 jaar oud, ernaast een lijstje met haar tweelingbroertje Jordi als baby’tje. Hij heeft niet lang geleefd. ‘Ik kon niet omgaan met het verdriet. Ook al had ik mijn vrouw beloofd niet meer te varen, ik moest het water op om zijn dood een plekje te geven.’

Bevrachter

Met zijn bevrachter heeft Leo uitstekend contact en zijn personeel heeft hij hoog in het vaandel. ‘Ik heb nog twee schepen voor mij varen en gelukkig heb ik erg goed personeel, anders red je het gewoon niet. Om de werksfeer te belonen, gaan we na de Kerst samen naar Disneyland Parijs. Ook voor hen is het een zwaar jaar geweest, dus is dit een leuk uitje.’
Den Ouden vaart 10 jaar voor van Oord Transport. ‘We weten van elkaar wat we willen en kunnen elkaar ook de waarheid zeggen. Als mijn bevrachter wil dat ik morgenochtend om 4 uur vaar, dan doe ik dat. Hij moet van me op aan kunnen.’
Bevrachter zijn de lage vrachtprijzen niet aan te rekenen, vindt Den Ouden. Het zijn de schippers die de fout ingaan. ‘Sommigen varen echt onder de kostprijs en verzieken de markt.’ Hij zou het wel een goed idee vinden als bevrachters samen een minimum aanbiedingsprijs zouden afspreken.’

Naar huis

Den Ouden probeert aan het einde van elke dag naar huis te rijden in Deventer. Zijn dochter Elise is gek op zijn schip dat naar haar is vernoem; JO-EL komt van Jordi en Elise. Ze vaart in het weekend vaak mee, maar liever ziet Leo haar niet in de schipperswereld. ‘Varen is een prachtig beroep, maar je verdient er niets mee.’
Toch is hij zelf niet van plan te stoppen. ‘Op het water zie je elke dag iets nieuws. Ieder seizoen is anders. Bij de IJssel zie je roofvogels zoals valken en buizerds, die zie je niet op de snelweg. Bovendien wil ik niet met collega’s werken, dat is alleen maar haat en nijd. Ik hoorde van een vriend dat Jo-El ook  "Ik doe wat ik zelf wil" betekent en dat is precies wat ik doe, anders houd ik het niet vol.

Deel dit artikel

Reacties (27)

  • Leuk nieuwbouw de schuld geven.
    Kun je niet beter de banken de schuld geven.
    Deze houden in mijn ogen de mensen die te hoog gegrepen hebben (nieuw of oud)in leven.
    Ik zou wel eens willen weten hoe het zo zijn als de banken dit niet gedaan zouden hebben?
    Zou er dan een gezondere binnenvaart zijn met normale vrachtprijzen zodat iedereen zijn verplichtingen na kan komen.

    Geplaatst door: martien op
  • wat kan die leo liegen alsof het geschreven staat , o ja het staat geschreven
    dus

    maar maak niet uit er moet staan ik vaar zo veel als mijn ogen het toe laten en de andere ogen ook , de man met de pet en leo jij komt wel van je schulden af anders beun je er gewoon wat bij ben je niet vies van

    gr de belastingdienst

    Geplaatst door: belastingdienst .nl op
  • @ leon, haha ja heb jij aardig gelijk in,hij doet zich heel netjes voor hier,met zijn 3 schepen,terwijl hij er maar 2 heeft! en dan nog altijd zijn grote mond,en niet te vergeten het ste.. en jat….!

    als je begrijpt wat ik bedoel

    Geplaatst door: kevin raaiijmakers op
  • Kortzichtig dat grote schepen de markt, op een vaarwater waarop zij niet kunnen komen, kapot maken.

    Geplaatst door: berend op
  • Zoals in elke sector zal een ieder mee moeten groeien om bij te blijven of ze nu willen of niet dat is de tand des tijds. Te beginnen met een opfriscursus nederlands. Need i say more?

    Geplaatst door: r.hunefeld op
  • Hallo Leo
    Dus de nieuwbouw verziekt alles volgens jou?
    De nnieuwbouw kan niet in Oirschot komen,maar daar ga jij ook voor 50 cent minder heen dan ik terwijl je ook nog kleiner bent.
    En doe je eigen maar niet zo mooi voor want weet je nog wat je laatst nog bij de Quo Vadis hebt geflict.

    Geplaatst door: leon op
  • Al dat gejammer over die nieuwbouw die de markt verziekt heeft. ik word daar zo moe van! is er dan niemand die kan bedenken dat de huidige crisis maar voor maximaal 5 procent te wijten is aan ‘de nieuwbouw’?

    kijk de cijfers er maar op na! in 2008 is er 3,5 % aan tonnen bij gekomen, maar werd er marktaandeel verloren ten opzichte van het spoor en de weg. kortom, om de andere modaliteiten bij te houden werd er zelfd nog niet hard genoeg gebouwd!

    en zijn het ‘de nieuwbouwers’ die er voor zorgden dat er in amerika en later de rest van de wereld banken failliet gingen, waardoor over heel de wereld -even ongenuanceerd- de pleuris uitbrak?

    toegeven dat de nieuwbouw de huidige crisis verergert zal ik wel moeten, zo eerlijk ben ik dan ook wel weer. maar dit is maximaal 1/10 van het probleem.

    Geplaatst door: Anoniem om haat te voorkomen op
  • @mark ik zou zeggen pak is een fiets en rijd een rondje linge we beginnen bij spijk: zandoverslag dan verder naar leerdam: overslag bij de glasfabriek dan gaan we nog even door naar geldermalsen waar nog regelmatig kempenaren komen met constructie en dan heb ik de plezier vaart nog niet eens genoemd

    fijne dag nog

    Geplaatst door: harm op
  • @ Harm,

    Als je niet weet hoe de rivieren en of kanalen heten, zeg dan niks!!

    Want de lingen is namelijk een beekje door de betuwe en lingewaard

    Daar varen nog geen jachtjes op,hooguit roeiboten of kano’s

    Vriendelijke groet

    Geplaatst door: mark op
  • allemaal een GEZOND 2011,in elk opzicht.

    Geplaatst door: kleinschippppppp op
  • beste leo ik heb 1 vraag voor je hoeveel nieuwbouw komt u tegen op de lingen tot aan spijk?

    Geplaatst door: harm op
  • Nieuw denker, Die opmerking over de taal leren van 06-12 2010 11.49 uur is niet van mij. Toevallig dezelfde initialen of gebrek aan fatsoen. Ik ben gepensioneerd en kan
    vanwege mijn vorige werkgever (overheid) niet mijn volledige naam gebruiken.

    Geplaatst door: KD. op
  • Is de eerste KD dezelfde als die van de 2de reaktie ven KD?
    Eerst een respectvol stukje en een welgemeend advies en dan ineens zo’n keiharde neerbuigende opmerking!?

    Je zegt tegen een gehandicapte toch ook niet;”loop eens gewoon joh!”

    Mensen van Leo zijn leeftijd gingen vaak alleen naar de lagere school en vind het dan heel respectloos om dan zulke opmerkingen te plaatsen.
    Alsof ie het expres doet!
    Wat is nu de winst van zulke opmerkingen?

    Geplaatst door: nieuw schip denker op
  • Wat ik wilde zeggen is dit.
    Het is jammer te merken dat de mensen die met hun daden en woorden pretenderen zo bescheiden te zijn ten opzichtte van al die nieuwbouw hoogvliegers nu wel een keihard oordeel hebben over wat een ander heel fout heeft gedaan.
    Zo bescheiden zijn ze dus niet…
    Daarnaast is het beoordenlen van mensen op wat ze doen best gevaarlijk.
    Veel mesne varen 10,20of 30 jaar om een huisje vrij te varen en wat extra en als je dan na jaren eens tot nieuwbouw komt en je vaart op dat schip en door gekte kan je zomaar 3a4 ton extra vangen als je verkoopt dan wordt het lijntje tussen dom en verstandig wel heel dun
    Iedereen doet het tenslotte voor geld of niet soms?
    Tuurlijk ook voor het vak maar als het nooit wat opbracht deden we het allemaal niet meer.
    Jammer genoeg wordt het wel duidelijk dat het alleen de sterke schouders zijn die weelde kunnen dragen maar we zijn er allemaal gevoelig voor.
    Vandaar denk ik ook de felle reakties van meestal de mensen die niet konden door omstandigheden of niet wilden of niet durfden.
    Maar dan is het wel heel makkelijk wijzen.
    Het overgrote meerendeel van de binnenvaart heeft de afgelopen jaren een ander,beter,nieuwer en groter gekocht maar nu heeft de nieuwbouw het gedaan…
    Als je dus van een kempenaar naar een 1500t ging is dat gewoon en bescheiden maar ging je van een 1500t naar een 2500t is dat hoogmoed en grootheids waanzin??
    Ging ja van een 86m van 1,2milj naar een nieuwe 86m van 2,7milj dan is dat redelijk gewoon maar doe je dan een 110m is dat hoogmoed?
    Oordelen is niet makkelijk en lichtvaardig oordeel al snel dom.
    En hoe ierdeen die kommentaar geeft ook roept dat het niet zo is,afgunst op het grote geld lijkt vaak de enige drijfveer en zelden is er enige compassie, en dat terwijl zo zo claimen dat ze het makkelijk hebben… vreemd!

    ps;ik heb geen nieuw schip en heb nooit het geluk gehad ook eens tonnen te vangen door verkoop maar begrijp wel het dunne lijntje tussen wat dan gewoon zou zijn en het verzilveren van een berg geld en wil daarom de nieuwbouw scippers op een paar na dan, niet te hard oordelen.

    Geplaatst door: nieuw schip denker op
  • aan af kortinge zo als kd heb ik niets wees een vlinke man en maak je bekend want ik durf er mee voor uit te komen zo ik denk de regeering en de banken die maken ons kapot als kleine ondrer nemer moet je ge woon doen wat sij zeggen want zij laten liever een uod schip kapot gaan dan een neuw schip en het gaat niet om dat ik ben gaan varen wegens verdriet ik hat tochwel weer gaan varen want dat zit er toch een maal in maar je weet hoe de krant kan zijn het begint over je werk en dan word er gevraagt wie je bent dan vertel je over je levens loop zo hoe je je ijgelijk voelt en dat ik verdriet heb dat ik door een mediese vout van het ziekke huis mijn zoon heb verloren en dat ik gek ben met mijn vrouw die altijd achter mijn beslissige staat met wat ik doe zal ik niet moge zegge wat mag je nog wel zegge in dit zo genaamd vrij land maar ik dee het varen altijd met volle overtuiging en met veel plezier dat word nu een maal moeilijker door de wet geving en de banken die je nodig heb ik snap best wel dat u het ook moeilijk heb met een nieuwbouw schip maar dat is u keus geweest toen u er aan begon maar sleep ons zo als meerdere schepe van onse klasse niet mee met u probleem want wij waren tevrede met wat we hadden en juli niet toen ik begon voor mij zelf naar dat ik altijd dag en nacht klaar ston voor mijn werk gever dacht ik dit kan ik ook wel voor me zelf ik ben toen met de bank gaan prate de rabo zij al gelijk nee koop maar een nieuwbouw de amro nam nog de moeite om de reken machine te nemen ik ben tevrede met wat ik heb als het maar mogelijk blijft ik hoef geen duure keuke of een duure stoel in de reof waar ik geen tijt voor krijg om in te zitte wat een belasting voor deel zeg maar vergeet niet als je in die mooie stoel zit van je kd dat je hem nog wel moet terug betaalen en die oude stoel van mij zonder belasting voor deel zit ook priema en als ik de tijd heb om er in te zitte met mijn borrel in de hand denk ik zo deze stoel is van mij durf u dat ook te zegge kd of wie je ook maar mag zijn.

    gr leo

    Geplaatst door: leo op
  • ik heb er lang overnagedacht, maar 1 goeie oplossing is een nieuwe dijk tussen lelystad en stavoren te maken.Om de nieuwbouw schepen af te laten druipen. Dan zijn ze toch nog ergens nuttig voor.
    berend botje

    Geplaatst door: berend op
  • Meneer nieuw schip denker. Doe nu niet zo zielig, U heeft zelf zo gedacht, zo noemt U zich immer. Er is nog nooit een goede markt voor nieuwbouw geweest. Alleen de bezitsdrang heeft nieuwbouw doen onstaan, ondanks sloppremies en demotivaties bouwden jullie gewoon door. Ook winstwaarschuwingen van uit kantoor binnenvaart werden volledig genegeerd. Dus deze meneer van de JoEl heeft volkomen gelijk, met zijn stelling, nieuwbouw schepen varen alles kapot!

    Geplaatst door: klaas op
  • ik denk dat je beter 1 reis voor bv. €8,50 dan 2 x een reis van €6,50 je hebt tenslotte maar 1x gasolie verbruik en 1x slijtage.

    Geplaatst door: p. op
  • Ja dat klopt maar denk je niet dat het wel heel kort door de bocht is dat mensen met een hypotheek van 4milj vergeten dat ze nog meer lasten hebben dan rente prov gasolie?

    Zaken liggen vaak iets genuanceerder en het is daarom niet verstandig zo genaraliserend te spreken over “ze denken zo” en klaar

    Mensen met kleiner schepen hebben het geluk dat hum markt niet zo onder druk staat (en laat ze er nou blij mee zijn) want anders zou er dezelfde fout gemaakt worden.
    Het mensen op nieuwe schepen zijn tenslotte ook mensen maar in een veel lastiger positie.

    Zeggen ze nee dan hebben ze niets en zeggen ze ja,hebben ze te weinig en zijn ze vrachtverziekers.

    Ze zijn hetzelfde als mensen met kleine schepen want het overgrote merendeel heeft tenslotte toch ook gewoon een klein schip gehad.
    Doe dus aub niet zo neebuigend over mensen met grote schepen,dat is gewoon niet netjes en u insenueert ermee dat u een veel beter persoon bent.
    Omdat u het geluk heeft in een betere markt te zitten?

    Geplaatst door: nieuw schip denker op
  • aan nieuwe schip denker
    dat is je netto vrachtopbrengst, maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook het netto is, volgens mij moet er van die reis nog meer betaald

    Geplaatst door: p. op
  • Je hebt dan wel netto inkomsten volgens mij

    Geplaatst door: nieuw schip denker op
  • Aan nieuwe schip denker,
    goed lezen he !!!
    vracht = bruto
    minus gasolie
    minus provisie
    minus havengeld
    denken heel veel mensen dat is netto en dat is niet waar

    Geplaatst door: p. op
  • P, Leer ons een wat,
    Heb je na gasolie en provisie en havengeld niet je inkomsten?

    Geplaatst door: nieuw schip denker op
  • Ondernemen op basis van de VT wet valt ook niet mee! Ik spreek uit ervaring, ga maar is voor de gein van 6 tot 20 varen en dan kom je er achter dat je de eerste bent die ligt en de laatste die weggaat. Daarnaast wordt je dan ook nog eens uitgelachen door je concurrenten die het normaal vinden om 18-20 uur te varen met A1 bemanning.. En dan ben ik een mietje..

    Geplaatst door: Tsjakaa! op
  • opruimer heeft een nieuwbouw schip dat is wel duidelijk te gefrustreerd ckr?

    Geplaatst door: tankerboy op
  • heel veel schippers rekenen zo: vrachtprijs = bruto
    minus gasolie
    minus provisie
    minus havengeld

    uitkomst = netto

    das niet netto daar moet nog veel meer af, alleen als ze dat rekenen zien ze hun eigen valkuil en die willen ze niet zien dus doen ze net of die niet bestaat

    Geplaatst door: p. op
  • Inderdaad,zowel nieuwbouw vracht als tankvaart hebben heel de markt verziekt.En jan modaal die normaal heeft nagedacht word ook meegesleept in deze ellende.

    Geplaatst door: joop op

Reageer

‘Ik vaar zoveel als ik mag’ | Schuttevaer.nl

‘Ik vaar zoveel als ik mag’

‘Al die nieuwbouwschepen maken voor de kleine schipper de markt kapot’, zegt schipper Leo den Ouden (43) van het 55-meter beunschip Jo-El. Hij heeft het helemaal gehad met de crisis: ‘Ik vaar zoveel als ik mag, dat is 50 uur in de week. Maar er is iedere keer weer iets dat geld kost. Nu moet ik papieren voor veiligheidsadviseur halen, daarvoor moet ik naar school en dat kost geld. Ook AIS is niet gratis, je krijgt wel subsidie, maar het kost je toch 400 a 500 euro eigen bijdrage. Er valt niet tegenop te varen.’

Leo den Ouden

Door

Tessa Heerschop

Den Ouden is leeg onderweg van Spijk aan de Linge naar Lage Weide in Utrecht. Hij kocht het schip uit 1926 tien jaar geleden. Hij was op vakantie met zijn varende woonschip en kwam in de sluis langszij. ‘Ik hoorde van de schipper dat ze te koop stond, dus ik heb meteen een bod gedaan. Een week later was het schip van mij. Mijn vrouw was daar niet zo blij mee.’

  • Verdriet dreef schipper Leo den Ouden naar het water

Hij voer al eerder als schipper, maar toen hij 15 jaar geleden zijn vrouw ontmoette, beloofde hij haar aan de wal te blijven. Maar na de dood van hun zoontje Jordi, hield hij dat niet meer vol en ging weer varen. ‘Mijn vrouw vindt het niet leuk als ik soms ‘s avonds niet thuiskom. Ik wil wel thuis zijn, want ik ben gek op haar, maar het kan gewoon niet. Ik ben eigenlijk altijd aan het werk.’
Leo kijkt vertederd naar de fotolijstjes in de stuurhut, een foto van zijn dochter van bijna 12 jaar oud, ernaast een lijstje met haar tweelingbroertje Jordi als baby’tje. Hij heeft niet lang geleefd. ‘Ik kon niet omgaan met het verdriet. Ook al had ik mijn vrouw beloofd niet meer te varen, ik moest het water op om zijn dood een plekje te geven.’

Bevrachter

Met zijn bevrachter heeft Leo uitstekend contact en zijn personeel heeft hij hoog in het vaandel. ‘Ik heb nog twee schepen voor mij varen en gelukkig heb ik erg goed personeel, anders red je het gewoon niet. Om de werksfeer te belonen, gaan we na de Kerst samen naar Disneyland Parijs. Ook voor hen is het een zwaar jaar geweest, dus is dit een leuk uitje.’
Den Ouden vaart 10 jaar voor van Oord Transport. ‘We weten van elkaar wat we willen en kunnen elkaar ook de waarheid zeggen. Als mijn bevrachter wil dat ik morgenochtend om 4 uur vaar, dan doe ik dat. Hij moet van me op aan kunnen.’
Bevrachter zijn de lage vrachtprijzen niet aan te rekenen, vindt Den Ouden. Het zijn de schippers die de fout ingaan. ‘Sommigen varen echt onder de kostprijs en verzieken de markt.’ Hij zou het wel een goed idee vinden als bevrachters samen een minimum aanbiedingsprijs zouden afspreken.’

Naar huis

Den Ouden probeert aan het einde van elke dag naar huis te rijden in Deventer. Zijn dochter Elise is gek op zijn schip dat naar haar is vernoem; JO-EL komt van Jordi en Elise. Ze vaart in het weekend vaak mee, maar liever ziet Leo haar niet in de schipperswereld. ‘Varen is een prachtig beroep, maar je verdient er niets mee.’
Toch is hij zelf niet van plan te stoppen. ‘Op het water zie je elke dag iets nieuws. Ieder seizoen is anders. Bij de IJssel zie je roofvogels zoals valken en buizerds, die zie je niet op de snelweg. Bovendien wil ik niet met collega’s werken, dat is alleen maar haat en nijd. Ik hoorde van een vriend dat Jo-El ook  "Ik doe wat ik zelf wil" betekent en dat is precies wat ik doe, anders houd ik het niet vol.

Deel dit artikel

Reacties (27)

  • Leuk nieuwbouw de schuld geven.
    Kun je niet beter de banken de schuld geven.
    Deze houden in mijn ogen de mensen die te hoog gegrepen hebben (nieuw of oud)in leven.
    Ik zou wel eens willen weten hoe het zo zijn als de banken dit niet gedaan zouden hebben?
    Zou er dan een gezondere binnenvaart zijn met normale vrachtprijzen zodat iedereen zijn verplichtingen na kan komen.

    Geplaatst door: martien op
  • wat kan die leo liegen alsof het geschreven staat , o ja het staat geschreven
    dus

    maar maak niet uit er moet staan ik vaar zo veel als mijn ogen het toe laten en de andere ogen ook , de man met de pet en leo jij komt wel van je schulden af anders beun je er gewoon wat bij ben je niet vies van

    gr de belastingdienst

    Geplaatst door: belastingdienst .nl op
  • @ leon, haha ja heb jij aardig gelijk in,hij doet zich heel netjes voor hier,met zijn 3 schepen,terwijl hij er maar 2 heeft! en dan nog altijd zijn grote mond,en niet te vergeten het ste.. en jat….!

    als je begrijpt wat ik bedoel

    Geplaatst door: kevin raaiijmakers op
  • Kortzichtig dat grote schepen de markt, op een vaarwater waarop zij niet kunnen komen, kapot maken.

    Geplaatst door: berend op
  • Zoals in elke sector zal een ieder mee moeten groeien om bij te blijven of ze nu willen of niet dat is de tand des tijds. Te beginnen met een opfriscursus nederlands. Need i say more?

    Geplaatst door: r.hunefeld op
  • Hallo Leo
    Dus de nieuwbouw verziekt alles volgens jou?
    De nnieuwbouw kan niet in Oirschot komen,maar daar ga jij ook voor 50 cent minder heen dan ik terwijl je ook nog kleiner bent.
    En doe je eigen maar niet zo mooi voor want weet je nog wat je laatst nog bij de Quo Vadis hebt geflict.

    Geplaatst door: leon op
  • Al dat gejammer over die nieuwbouw die de markt verziekt heeft. ik word daar zo moe van! is er dan niemand die kan bedenken dat de huidige crisis maar voor maximaal 5 procent te wijten is aan ‘de nieuwbouw’?

    kijk de cijfers er maar op na! in 2008 is er 3,5 % aan tonnen bij gekomen, maar werd er marktaandeel verloren ten opzichte van het spoor en de weg. kortom, om de andere modaliteiten bij te houden werd er zelfd nog niet hard genoeg gebouwd!

    en zijn het ‘de nieuwbouwers’ die er voor zorgden dat er in amerika en later de rest van de wereld banken failliet gingen, waardoor over heel de wereld -even ongenuanceerd- de pleuris uitbrak?

    toegeven dat de nieuwbouw de huidige crisis verergert zal ik wel moeten, zo eerlijk ben ik dan ook wel weer. maar dit is maximaal 1/10 van het probleem.

    Geplaatst door: Anoniem om haat te voorkomen op
  • @mark ik zou zeggen pak is een fiets en rijd een rondje linge we beginnen bij spijk: zandoverslag dan verder naar leerdam: overslag bij de glasfabriek dan gaan we nog even door naar geldermalsen waar nog regelmatig kempenaren komen met constructie en dan heb ik de plezier vaart nog niet eens genoemd

    fijne dag nog

    Geplaatst door: harm op
  • @ Harm,

    Als je niet weet hoe de rivieren en of kanalen heten, zeg dan niks!!

    Want de lingen is namelijk een beekje door de betuwe en lingewaard

    Daar varen nog geen jachtjes op,hooguit roeiboten of kano’s

    Vriendelijke groet

    Geplaatst door: mark op
  • allemaal een GEZOND 2011,in elk opzicht.

    Geplaatst door: kleinschippppppp op
  • beste leo ik heb 1 vraag voor je hoeveel nieuwbouw komt u tegen op de lingen tot aan spijk?

    Geplaatst door: harm op
  • Nieuw denker, Die opmerking over de taal leren van 06-12 2010 11.49 uur is niet van mij. Toevallig dezelfde initialen of gebrek aan fatsoen. Ik ben gepensioneerd en kan
    vanwege mijn vorige werkgever (overheid) niet mijn volledige naam gebruiken.

    Geplaatst door: KD. op
  • Is de eerste KD dezelfde als die van de 2de reaktie ven KD?
    Eerst een respectvol stukje en een welgemeend advies en dan ineens zo’n keiharde neerbuigende opmerking!?

    Je zegt tegen een gehandicapte toch ook niet;”loop eens gewoon joh!”

    Mensen van Leo zijn leeftijd gingen vaak alleen naar de lagere school en vind het dan heel respectloos om dan zulke opmerkingen te plaatsen.
    Alsof ie het expres doet!
    Wat is nu de winst van zulke opmerkingen?

    Geplaatst door: nieuw schip denker op
  • Wat ik wilde zeggen is dit.
    Het is jammer te merken dat de mensen die met hun daden en woorden pretenderen zo bescheiden te zijn ten opzichtte van al die nieuwbouw hoogvliegers nu wel een keihard oordeel hebben over wat een ander heel fout heeft gedaan.
    Zo bescheiden zijn ze dus niet…
    Daarnaast is het beoordenlen van mensen op wat ze doen best gevaarlijk.
    Veel mesne varen 10,20of 30 jaar om een huisje vrij te varen en wat extra en als je dan na jaren eens tot nieuwbouw komt en je vaart op dat schip en door gekte kan je zomaar 3a4 ton extra vangen als je verkoopt dan wordt het lijntje tussen dom en verstandig wel heel dun
    Iedereen doet het tenslotte voor geld of niet soms?
    Tuurlijk ook voor het vak maar als het nooit wat opbracht deden we het allemaal niet meer.
    Jammer genoeg wordt het wel duidelijk dat het alleen de sterke schouders zijn die weelde kunnen dragen maar we zijn er allemaal gevoelig voor.
    Vandaar denk ik ook de felle reakties van meestal de mensen die niet konden door omstandigheden of niet wilden of niet durfden.
    Maar dan is het wel heel makkelijk wijzen.
    Het overgrote meerendeel van de binnenvaart heeft de afgelopen jaren een ander,beter,nieuwer en groter gekocht maar nu heeft de nieuwbouw het gedaan…
    Als je dus van een kempenaar naar een 1500t ging is dat gewoon en bescheiden maar ging je van een 1500t naar een 2500t is dat hoogmoed en grootheids waanzin??
    Ging ja van een 86m van 1,2milj naar een nieuwe 86m van 2,7milj dan is dat redelijk gewoon maar doe je dan een 110m is dat hoogmoed?
    Oordelen is niet makkelijk en lichtvaardig oordeel al snel dom.
    En hoe ierdeen die kommentaar geeft ook roept dat het niet zo is,afgunst op het grote geld lijkt vaak de enige drijfveer en zelden is er enige compassie, en dat terwijl zo zo claimen dat ze het makkelijk hebben… vreemd!

    ps;ik heb geen nieuw schip en heb nooit het geluk gehad ook eens tonnen te vangen door verkoop maar begrijp wel het dunne lijntje tussen wat dan gewoon zou zijn en het verzilveren van een berg geld en wil daarom de nieuwbouw scippers op een paar na dan, niet te hard oordelen.

    Geplaatst door: nieuw schip denker op
  • aan af kortinge zo als kd heb ik niets wees een vlinke man en maak je bekend want ik durf er mee voor uit te komen zo ik denk de regeering en de banken die maken ons kapot als kleine ondrer nemer moet je ge woon doen wat sij zeggen want zij laten liever een uod schip kapot gaan dan een neuw schip en het gaat niet om dat ik ben gaan varen wegens verdriet ik hat tochwel weer gaan varen want dat zit er toch een maal in maar je weet hoe de krant kan zijn het begint over je werk en dan word er gevraagt wie je bent dan vertel je over je levens loop zo hoe je je ijgelijk voelt en dat ik verdriet heb dat ik door een mediese vout van het ziekke huis mijn zoon heb verloren en dat ik gek ben met mijn vrouw die altijd achter mijn beslissige staat met wat ik doe zal ik niet moge zegge wat mag je nog wel zegge in dit zo genaamd vrij land maar ik dee het varen altijd met volle overtuiging en met veel plezier dat word nu een maal moeilijker door de wet geving en de banken die je nodig heb ik snap best wel dat u het ook moeilijk heb met een nieuwbouw schip maar dat is u keus geweest toen u er aan begon maar sleep ons zo als meerdere schepe van onse klasse niet mee met u probleem want wij waren tevrede met wat we hadden en juli niet toen ik begon voor mij zelf naar dat ik altijd dag en nacht klaar ston voor mijn werk gever dacht ik dit kan ik ook wel voor me zelf ik ben toen met de bank gaan prate de rabo zij al gelijk nee koop maar een nieuwbouw de amro nam nog de moeite om de reken machine te nemen ik ben tevrede met wat ik heb als het maar mogelijk blijft ik hoef geen duure keuke of een duure stoel in de reof waar ik geen tijt voor krijg om in te zitte wat een belasting voor deel zeg maar vergeet niet als je in die mooie stoel zit van je kd dat je hem nog wel moet terug betaalen en die oude stoel van mij zonder belasting voor deel zit ook priema en als ik de tijd heb om er in te zitte met mijn borrel in de hand denk ik zo deze stoel is van mij durf u dat ook te zegge kd of wie je ook maar mag zijn.

    gr leo

    Geplaatst door: leo op
  • ik heb er lang overnagedacht, maar 1 goeie oplossing is een nieuwe dijk tussen lelystad en stavoren te maken.Om de nieuwbouw schepen af te laten druipen. Dan zijn ze toch nog ergens nuttig voor.
    berend botje

    Geplaatst door: berend op
  • Meneer nieuw schip denker. Doe nu niet zo zielig, U heeft zelf zo gedacht, zo noemt U zich immer. Er is nog nooit een goede markt voor nieuwbouw geweest. Alleen de bezitsdrang heeft nieuwbouw doen onstaan, ondanks sloppremies en demotivaties bouwden jullie gewoon door. Ook winstwaarschuwingen van uit kantoor binnenvaart werden volledig genegeerd. Dus deze meneer van de JoEl heeft volkomen gelijk, met zijn stelling, nieuwbouw schepen varen alles kapot!

    Geplaatst door: klaas op
  • ik denk dat je beter 1 reis voor bv. €8,50 dan 2 x een reis van €6,50 je hebt tenslotte maar 1x gasolie verbruik en 1x slijtage.

    Geplaatst door: p. op
  • Ja dat klopt maar denk je niet dat het wel heel kort door de bocht is dat mensen met een hypotheek van 4milj vergeten dat ze nog meer lasten hebben dan rente prov gasolie?

    Zaken liggen vaak iets genuanceerder en het is daarom niet verstandig zo genaraliserend te spreken over “ze denken zo” en klaar

    Mensen met kleiner schepen hebben het geluk dat hum markt niet zo onder druk staat (en laat ze er nou blij mee zijn) want anders zou er dezelfde fout gemaakt worden.
    Het mensen op nieuwe schepen zijn tenslotte ook mensen maar in een veel lastiger positie.

    Zeggen ze nee dan hebben ze niets en zeggen ze ja,hebben ze te weinig en zijn ze vrachtverziekers.

    Ze zijn hetzelfde als mensen met kleine schepen want het overgrote merendeel heeft tenslotte toch ook gewoon een klein schip gehad.
    Doe dus aub niet zo neebuigend over mensen met grote schepen,dat is gewoon niet netjes en u insenueert ermee dat u een veel beter persoon bent.
    Omdat u het geluk heeft in een betere markt te zitten?

    Geplaatst door: nieuw schip denker op
  • aan nieuwe schip denker
    dat is je netto vrachtopbrengst, maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook het netto is, volgens mij moet er van die reis nog meer betaald

    Geplaatst door: p. op
  • Je hebt dan wel netto inkomsten volgens mij

    Geplaatst door: nieuw schip denker op
  • Aan nieuwe schip denker,
    goed lezen he !!!
    vracht = bruto
    minus gasolie
    minus provisie
    minus havengeld
    denken heel veel mensen dat is netto en dat is niet waar

    Geplaatst door: p. op
  • P, Leer ons een wat,
    Heb je na gasolie en provisie en havengeld niet je inkomsten?

    Geplaatst door: nieuw schip denker op
  • Ondernemen op basis van de VT wet valt ook niet mee! Ik spreek uit ervaring, ga maar is voor de gein van 6 tot 20 varen en dan kom je er achter dat je de eerste bent die ligt en de laatste die weggaat. Daarnaast wordt je dan ook nog eens uitgelachen door je concurrenten die het normaal vinden om 18-20 uur te varen met A1 bemanning.. En dan ben ik een mietje..

    Geplaatst door: Tsjakaa! op
  • opruimer heeft een nieuwbouw schip dat is wel duidelijk te gefrustreerd ckr?

    Geplaatst door: tankerboy op
  • heel veel schippers rekenen zo: vrachtprijs = bruto
    minus gasolie
    minus provisie
    minus havengeld

    uitkomst = netto

    das niet netto daar moet nog veel meer af, alleen als ze dat rekenen zien ze hun eigen valkuil en die willen ze niet zien dus doen ze net of die niet bestaat

    Geplaatst door: p. op
  • Inderdaad,zowel nieuwbouw vracht als tankvaart hebben heel de markt verziekt.En jan modaal die normaal heeft nagedacht word ook meegesleept in deze ellende.

    Geplaatst door: joop op

Reageer