VOF eindigt niet als relatie stukloopt

Mario Lourenssen en Andrea Herren-Metzger varen op de 1200-tonner Phiansaro. Ze zijn bezig hun Vennootschap Onder Firma (VOF) om te zetten naar een Commanditaire Vennootschap (CV), omdat ze uit elkaar gaan. Ze gaan niet met knallende ruzie uit elkaar en proberen er het beste van te maken. ‘Het is het belangrijkste dat iedereen zo goed mogelijk zijn eigen weg kan gaan. Het heeft geen zin te ruziën. We hebben dit bedrijf samen opgebouwd’, vertellen ze.

Andrea en Mario

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Het omzetten van een VOF naar een CV is nodig, omdat het niet mogelijk is om zomaar uit een VOF te stappen. Want een VOF is een zakelijke overeenkomst. Als je een VOF aangaat met iemand met wie je een relatie hebt, dan eindigt de VOF niet als je de relatie beëindigt.

  • Bemanning Phiansaro neemt ingrijpende beslissing
  • ‘Soms loopt het leven zo’

‘Wij gaan nu naar de notaris om een papier te tekenen dat Mario als enige verantwoordelijk is en dan moeten we bij de Kamer van Koophandel (KvK) de VOF omzetten in een CV en dan is Andrea de stille vennoot’, leggen ze uit.

Voor beiden breekt een moeilijke tijd aan beseffen ze, want ze hebben niks aan de wal. Andrea vertrekt als alles zakelijk is geregeld terug naar Zwitserland om daar een nieuw bestaan op te bouwen.

‘Ik ben Zwitserse. Ik heb iets in onderhuur gevonden, op acht kilometer van Bazel. Ik ga proberen een baan aan de wal te zoeken. Ik heb gesolliciteerd bij het wegrestaurant in Pratteln. Ik spreek Nederlands, Duits, Engels, Frans en een beetje Italiaans. Ik hoop dat mijn talenkennis daar van pas komt. Het zal niet gemakkelijk zijn om aan de bak te komen, want ik ben 46 en voor mij is de sociale afdracht hoger dan voor een jongere. Ik ben bereid om alles aan te pakken. In het uiterste geval zou ik 14/14 gaan varen als stuurman, maar dat is niet mijn eerste keus’, vertelt ze.

In de hoek

Mario gaat proberen met het schip verder te gaan. Ook dat is niet eenvoudig, want de hypotheek moet worden herzien, omdat de bedrijfsvorm is gewijzigd. ‘Het eerste plan is met personeel verder te varen, maar dat is minder eenvoudig dan het lijkt. Momenteel zijn de banken niet toegeeflijk en de hypotheek moet opnieuw worden afgesloten vanwege gewijzigde omstandigheden. Als het niet lukt, ga ik in loondienst varen en gaat het schip de hoek in. Dan mag de bank haar hebben en pak ik mijn spulletjes in een container. Het enige probleem met in loondienst varen is, dat ik twee grote honden heb, waarvan ik houd. Die zou ik graag meenemen.’

Mario ziet zichzelf ondanks alles niet aan de wal gaan werken. ‘Ik vind varen leuk, want je hebt veel vrijheid en een wisselende omgeving. Ik zou niet aan de wal gaan, of het moet vanwege familieomstandigheden noodzakelijk zijn.’

Bowlen en darten

Mario en Andrea hadden meer dan 10 jaar een relatie en voeren vanaf 2001 samen. Sinds september 2004 zijn ze zelfstandig. Ze voeren met de Phiansaro overal heen en zijn tevreden over de voorzieningen in Nederland. Maar in Duitsland kan wel het een en ander verbeteren. ‘In Duitsland is behoefte aan doordachte voorzieningen, in plaats van autosteigers waar onze soort schepen niks aan heeft. Zo mag je op de Moezel wel je auto op de sluizen eraf zetten, maar je mag er niet blijven liggen. Dat is onhandig voor onze exploitatiewijze.’

In hun vrije tijd bowlden ze veel. Ze zijn plan om dat bij gelegenheid te blijven doen. Maar ze kijken ook vooruit naar hoe ze hun tijd straks indelen. Als Andrea aan de wal zit is ze van plan het darten weer op te pakken en een cursus Zweeds te volgen. ‘Mijn zus woont in Zweden en het lijkt me leuk om te leren. Darten deed ik voordat ik voer. Het komt heus wel goed. Het is gewoon een rottijd.’

Mario heeft nog geen vaste vrije tijd, maar hij is niet bang dat hij die niet gevuld krijgt, mocht het niet lukken om zijn schip voort te zetten. ‘Werk is er altijd en voor duimendraaien ben ik het type niet. Ik ga niet thuis zitten. Daarom vind ik dit schip leuk. Je kunt je eigen werktijden bepalen en bent elke dag bezig. Ik ga dan het buiten werken weer oppakken. Dat is er de laatste tijd door omstandigheden bij ingeschoten. Soms loopt het leven zo.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Phiansaro. Lengte: 80 meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,60 meter. Tonnage: 1175. Motor: Bam Deutz 816, 1200 pk. Europanummer: 2327523. Bouwjaar: 1956. Thuishaven: Berghem. Eigenaar: VOF Phiansaro

VOF eindigt niet als relatie stukloopt | Schuttevaer.nl

VOF eindigt niet als relatie stukloopt

Mario Lourenssen en Andrea Herren-Metzger varen op de 1200-tonner Phiansaro. Ze zijn bezig hun Vennootschap Onder Firma (VOF) om te zetten naar een Commanditaire Vennootschap (CV), omdat ze uit elkaar gaan. Ze gaan niet met knallende ruzie uit elkaar en proberen er het beste van te maken. ‘Het is het belangrijkste dat iedereen zo goed mogelijk zijn eigen weg kan gaan. Het heeft geen zin te ruziën. We hebben dit bedrijf samen opgebouwd’, vertellen ze.

Andrea en Mario

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Het omzetten van een VOF naar een CV is nodig, omdat het niet mogelijk is om zomaar uit een VOF te stappen. Want een VOF is een zakelijke overeenkomst. Als je een VOF aangaat met iemand met wie je een relatie hebt, dan eindigt de VOF niet als je de relatie beëindigt.

  • Bemanning Phiansaro neemt ingrijpende beslissing
  • ‘Soms loopt het leven zo’

‘Wij gaan nu naar de notaris om een papier te tekenen dat Mario als enige verantwoordelijk is en dan moeten we bij de Kamer van Koophandel (KvK) de VOF omzetten in een CV en dan is Andrea de stille vennoot’, leggen ze uit.

Voor beiden breekt een moeilijke tijd aan beseffen ze, want ze hebben niks aan de wal. Andrea vertrekt als alles zakelijk is geregeld terug naar Zwitserland om daar een nieuw bestaan op te bouwen.

‘Ik ben Zwitserse. Ik heb iets in onderhuur gevonden, op acht kilometer van Bazel. Ik ga proberen een baan aan de wal te zoeken. Ik heb gesolliciteerd bij het wegrestaurant in Pratteln. Ik spreek Nederlands, Duits, Engels, Frans en een beetje Italiaans. Ik hoop dat mijn talenkennis daar van pas komt. Het zal niet gemakkelijk zijn om aan de bak te komen, want ik ben 46 en voor mij is de sociale afdracht hoger dan voor een jongere. Ik ben bereid om alles aan te pakken. In het uiterste geval zou ik 14/14 gaan varen als stuurman, maar dat is niet mijn eerste keus’, vertelt ze.

In de hoek

Mario gaat proberen met het schip verder te gaan. Ook dat is niet eenvoudig, want de hypotheek moet worden herzien, omdat de bedrijfsvorm is gewijzigd. ‘Het eerste plan is met personeel verder te varen, maar dat is minder eenvoudig dan het lijkt. Momenteel zijn de banken niet toegeeflijk en de hypotheek moet opnieuw worden afgesloten vanwege gewijzigde omstandigheden. Als het niet lukt, ga ik in loondienst varen en gaat het schip de hoek in. Dan mag de bank haar hebben en pak ik mijn spulletjes in een container. Het enige probleem met in loondienst varen is, dat ik twee grote honden heb, waarvan ik houd. Die zou ik graag meenemen.’

Mario ziet zichzelf ondanks alles niet aan de wal gaan werken. ‘Ik vind varen leuk, want je hebt veel vrijheid en een wisselende omgeving. Ik zou niet aan de wal gaan, of het moet vanwege familieomstandigheden noodzakelijk zijn.’

Bowlen en darten

Mario en Andrea hadden meer dan 10 jaar een relatie en voeren vanaf 2001 samen. Sinds september 2004 zijn ze zelfstandig. Ze voeren met de Phiansaro overal heen en zijn tevreden over de voorzieningen in Nederland. Maar in Duitsland kan wel het een en ander verbeteren. ‘In Duitsland is behoefte aan doordachte voorzieningen, in plaats van autosteigers waar onze soort schepen niks aan heeft. Zo mag je op de Moezel wel je auto op de sluizen eraf zetten, maar je mag er niet blijven liggen. Dat is onhandig voor onze exploitatiewijze.’

In hun vrije tijd bowlden ze veel. Ze zijn plan om dat bij gelegenheid te blijven doen. Maar ze kijken ook vooruit naar hoe ze hun tijd straks indelen. Als Andrea aan de wal zit is ze van plan het darten weer op te pakken en een cursus Zweeds te volgen. ‘Mijn zus woont in Zweden en het lijkt me leuk om te leren. Darten deed ik voordat ik voer. Het komt heus wel goed. Het is gewoon een rottijd.’

Mario heeft nog geen vaste vrije tijd, maar hij is niet bang dat hij die niet gevuld krijgt, mocht het niet lukken om zijn schip voort te zetten. ‘Werk is er altijd en voor duimendraaien ben ik het type niet. Ik ga niet thuis zitten. Daarom vind ik dit schip leuk. Je kunt je eigen werktijden bepalen en bent elke dag bezig. Ik ga dan het buiten werken weer oppakken. Dat is er de laatste tijd door omstandigheden bij ingeschoten. Soms loopt het leven zo.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Phiansaro. Lengte: 80 meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,60 meter. Tonnage: 1175. Motor: Bam Deutz 816, 1200 pk. Europanummer: 2327523. Bouwjaar: 1956. Thuishaven: Berghem. Eigenaar: VOF Phiansaro