Door
Henriette Driesen-Joanknecht
Remco voer in verschillende vrijetijdssystemen op verschillende scheepstypen. Zo voer hij in de passagiersvaart in een vier-tweesysteem. Dat bleek in de praktijk erg moeilijk te combineren met zijn gezin.
-
Remco van de Vegte vaart 14/14 op nieuwe tanker Bolero IV
-
‘Internaat geeft teveel stress’
‘De vier weken aan boord waren voor mij nog wel te doen, maar de twee weken thuis waren dan weer te kort om alles te doen wat ik wilde. Voor de kinderen was dat systeem moeilijk, ondervonden we. De eerste twee weken zonder mij gingen nog wel, maar daarna werd het steeds moeilijker voor ze. Ze waren eraan gewend dat ik twee-twee voer.’
Zijn vrouw en kinderen voeren mee op de Inachos en de Rela. Ze vertrokken niet naar de wal omdat ze het varen niet meer leuk vonden, maar ze zagen erg op tegen het georganiseer dat je hebt als de kinderen naar het internaat gaan. ‘Onze kinderen hebben Kleuter aan Boord gevolgd en zijn daarna aan de wal gegaan. Wij vonden een internaat van het begin af aan geen optie. We zagen bij collega’s dat het veel stress met zich meebrengt om de kinderen op vrijdag en zondag op tijd te halen en te brengen.
‘Mijn vrouw vond het wel altijd leuk om mee te varen. Ze wil terugkomen als de kinderen groot zijn. Die zijn nu 10 en 7 jaar. De derde verwachten we als ik naar huis ga.’
Nooit aan wal
Remco vaart in loondienst en heeft geen ambities om voor zichzelf te beginnen. Hij dacht er wel over, maar het lijkt hem niet zo geschikt voor hem. ‘Ik vind het wel rustig zo. Na 14 dagen trek ik de deur aan boord achter me dicht en ga ik naar huis. Dan heb ik alle tijd om aan mijn gezin te besteden. Als ik voor mezelf begin, ben ik nooit meer echt vrij, omdat het schip altijd op de achtergrond speelt. Dat trekt me niet zo.’
Hij is optimistisch over de arbeidsmarktontwikkelingen in de binnenvaart. ‘Goed Nederlands personeel heeft een goede toekomst. Er komen nog steeds schepen bij en naar kwaliteit is altijd vraag.’
Zelf is hij van de wal en koos voor de binnenvaart, nadat hij eind jaren ‘80 meevoer op de Erwin, het schip van zijn oom. Het was het helemaal, vond hij. Na de MAVO volgde de MBO-binnenvaartopleiding op de Noorderhelling. In zijn stagetijd kwam hij bij dit bedrijf terecht. Hij werkte in die tijd op de Relanto en stapte daarna over naar de tankvaart en passagiersvaart. Vervolgens werkte hij zeven jaar op een koppelverband dat naar de Moezel voer. ‘Ik vond het leuk om vanalles wat te doen en te proberen. Ik heb alleen nooit aan de wal gewerkt. Ik heb ook kortstondig op een eetbare-oliëntanker gewerkt. Het afwisselende vaargebied daar vond ik leuk, maar de rest van het werk daar lag me minder.’
Walstroom
De Bolero IV vaart meestal tussen Amsterdam-Rotterdam en Antwerpen (ARA-gebied). Daar zijn de voorzieningen in vergelijking tot de Rijn en de zijrivieren aardig voor elkaar, constateert Remco. Hij ergert zich alleen aan het voornemen om de binnenvaart te verplichten overal walstroom te pakken. ‘Dat is een onmogelijke actie, daaraan moeten ze niet beginnen. Je moet dan in de Geulhaven als je drie, vier breed ligt stroomkabels door de ladingzone trekken. Dat mag helemaal niet. En bij het verhalen moet je alles weer omzetten op boordstroom, de kabels weer opnieuw trekken en weer omschakelen. Dat gaat niet in de praktijk.’
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Bolero IV. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,45 meter. Tonnage: 2972. Europanummer: 02332402. Motor: Caterpillar, 1800 pk. Bouwjaar: 2010. Eigenaar: Tolhuis Shipping BV. Thuishaven: Zwijndrecht.