Door
Heere Heeresma jr.
Naar aanleiding van een artikel in NRC Weekblad (‘Zuipschuiten versus meerkoeten’) waarin de Amsterdamse wethouder voor waterwegen Carolien Gehrels (PvdA) zei zich niet te kunnen voorstellen dat de pleziervaart aan banden wordt gelegd en dat de regels op het water volgens haar voldoende worden gehandhaafd, schreef De Hooge, al 23 jaar rondvaartschipper in Amsterdam, een ingezonden brief naar NRC Weekblad, waarin zij de noodklok luidt over de situatie op de Amsterdamse grachten.
-
Rondvaartschipper Margriet de Hooge hekelt handhavingsbeleid
-
‘De dame is een beetje in de war’
De brief is tot dusver niet geplaatst, maar een kopie ervan kwam bij Weekblad Schuttevaer terecht.
Chaos
‘De beroepsvaart ondervindt veel hinder van de toegenomen pleziervaart’, schrijft De Hooge. ‘Op mooie zomerdagen en -avonden is het een chaos in de grachten. Links en rechts worden we ingehaald door de kleine bootjes die zich meestal niets aantrekken van de vaarregels en de maximumsnelheid van 7,5 kilometer. Bij het passeren van bruggen en sluizen ontstaan steeds vaker gevaarlijke situaties.’
De Hooge beschrijft de situatie rond Sail als ‘complete anarchie’. ‘Passeren van de Sint Antoniesluis en de Haarlemmersluis was eigenlijk onmogelijk. Eén groot infarct dat elke Saildag duurde. Van handhaving was geen sprake. De waterpolitie en de Dienst Binnenwaterbeheer Amsterdam (BBA) waren op het IJ en het is een wonder dat het in de grachten weer bij materiële schade is gebleven.’
Volgens De Hooge is het niet alleen op Koninginnedag en met de Gayparade en Sail ‘een gekkenhuis in de grachten’. ‘Op iedere lente- en zomerdag en -avond is de toestand onhoudbaar en van handhaving is niet of nauwelijks sprake.’
Russisch roulette
Op haar varende woonschip, de luxe motor Onderneming, geeft De Hooge enige voorbeelden uit de praktijk. ‘Zo gauw het zonnetje doorkomt, komen uit alle hoeken en gaten bootjes tevoorschijn met mensen die lol willen hebben. Op sommige wordt ook erg veel alcohol geconsumeerd. En de vaarregels, daar zijn ze absoluut niet mee bezig. De rondvaartschippers moeten overal op anticiperen, omdat ze niet in de gaten hebben waar ze mee bezig zijn. Ik zie ook veel gevaarlijke dingen. Bootjes die volaan uit zijgrachtjes komen, zodat je er net wel of net niet voor kunt stoppen. Het is voor die bootjes net Russisch roulette, zoals die door de grachten scheuren. Bij bochten, bruggen en kruisingen is het steeds weer afwachten wat we tegenkomen.’
Zeer gevaarlijk noemt De Hooge het gedrag van pleziervaarders die hun benen overboord laten hangen. Bij een aanvaring met een rondvaartboot is hierdoor enkele jaren geleden ernstig letsel ontstaan. Meestal blijft een aanvaring beperkt tot lakschade. ‘Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat het nog zo goed gaat.’
Behalve met gevaarlijke situaties, worden rondvaartschippers steeds vaker geconfronteerd met agressie door pleziervaarders. ‘Met Sail moesten we in een complete chaos door de Haarlemmersluis varen en voordat ik er doorheen was, hadden ze al een glas wijn naar me gegooid.’
Waterpolitie
De Hooge vertelt dat de handhaving door BBA en waterpolitie op de grachten nihil is. ‘Op mooie dagen zie je ’s morgens wel een BBA-bootje varen, maar zo gauw het druk wordt zijn ze er niet meer. En via de marifoon zijn ze totaal onbereikbaar, op welk kanaal ook. Ze reageren niet of nauwelijks.’
Als we de waterpolitie in Amsterdam voor commentaar bellen, krijgen we na enig wachten een telefonist bij de KLPD-centrale in Driebergen aan de lijn, die ons doorverbindt met Frederik Kalf, operationeel chef unit IJmond. Dat De Hooge weinig merkt van handhaving, is volgens hem een gevoelskwestie. En voor die onbereikbaarheid heeft hij een eenvoudige verklaring. ‘We varen niet met onze boten in de grachten, dus dan zit je op andere blokkanalen. Ik denk dat de dame een beetje in de war is.’
Kalf adviseert de waterpolitie per telefoon te bereiken. ‘Dan krijg je iemand in Amsterdam. Of je wordt doorgeschakeld naar Driebergen en dan krijg je een boot.’
‘Je kunt toch niet gaan bellen als je een rondvaartboot moet besturen?’, reageert De Hooge.
Ambulance
Volgens BBA liggen er zo’n 15.000 pleziervaartuigen in Amsterdam. De Hooge heeft er niet alleen last van als ze varen, ook aangemeerd zorgen ze voor overlast. ‘De wallekant ligt helemaal vol met bootjes. Als iemand een ambulance nodig heeft, kunnen we nergens aan de kant. Maar ja, die kleine bootjes brengen natuurlijk geld op via de ligplaatsvergunningen. Ik vind het heel zorgelijk dat de wethouder in NRC zegt dat zij niet denkt dat er iets gaat veranderen. Dan vraag ik me af of zij wel weet welke gevaarlijke situaties zich voordoen.’