Dekatel scheepvaartteam voor gemakkelijker contact

‘Klanten missen het winkelschip’, zegt Erik-Jan Dekker, algemeen directeur van Dekatel uit IJsselmuiden op. Groot groeien heeft nadelen, daarom formeert het telecombedrijf een scheepvaartteam van vijf mensen die de binnenvaart door en door kennen. Twee schipperszonen zijn al vrijgemaakt bij de technische dienst, naar commerciële medewerkers wordt nog gezocht.

Dekatel

De verkoop van mobiele telefoons in de binnenvaart, in 1989 klein begonnen vanuit het bunker/winkelschip van Dekker in Kampen, groeide uit tot een bedrijf met inmiddels 40 medewerkers. ‘Daar zijn we hartstikke trots op’, zegt Erik-Jan Dekker. ‘Zelfs in het crisisjaar 2009 hebben we het aantal nummers met tien procent uit kunnen breiden. Dat is iets om uitermate tevreden mee te zijn.’

  • Goedkoper Europees bellen in de maak

Ooit droomde hij van 100 klanten, nu zijn het er al 9000. Niet alleen in de binnenvaart, maar bijvoorbeeld ook in de zorg en het wegvervoer. ‘Door verbreding van de portfolio zijn we competitiever geworden, en kunnen we kwaliteit en continuïteit op de eerste plaats zetten.’

Bereikbaar

Van schippers kreeg Dekatel signalen dat ze het bedrijf te groot, te onpersoonlijk vonden worden. Sluiting van de vestiging in Dordrecht leek de afstand nog groter te maken. Toch heeft alles centraliseren in IJsselmuiden volgens Dekker praktische voordelen, vooral qua bereikbaarheid. Het nieuwe scheepvaartteam geeft schippers een eigen toegang tot de specialisten in het bedrijf.
Dekatel heeft bovendien gezorgd voor een handig alternatief voor klanten in de regio Drechtsteden, door veelgevraagde artikelen en onderdelen voor spoedgevallen op voorraad te houden bij een koerier in Dordrecht. ‘Als het nodig is kunnen we die snel aan boord laten bezorgen, de klant hoeft daar niet meer voor naar de vestiging te komen, zoals vroeger’, zegt Dekker.
‘Kan het beter, kan het slimmer?’ is volgens Dekker een vraag die bij Dekatel intern telkens weer gesteld wordt. Dat 2600 klanten vorig jaar een aanpassing kregen naar goedkopere data met meer Mb’s noemt hij als een vanzelfsprekend automatisme. Daar werd tot voorkort zelden een ‘feel good mail’ voor rondgestuurd, maar dat gaat veranderen als het aan Erik-Jan Dekker ligt. Zo wil hij klanten ook gaan attenderen op het aflopen van garantietermijnen waarbinnen apparatuur eventueel nog kan worden vernieuwd of gratis gerepareerd. ‘Wij willen de klant het best passende abonnement bieden. We zien onszelf als een rebelse vakman, die er allereerst is voor de communicatie van de klant en pas in laatste instantie voor het netwerk.’

Goedkoper

Zo sloot Dekatel onlangs met Vodafone Duitsland een deal voor goedkoper bellen in 17 Europese landen, inclusief de binnenvaartlanden Zwitserland en Oostenrijk. Het nieuwe Vodafone-abonnement heeft volgens Erik-Jan Dekker als grote voordelen dat onderling bellen in heel Europa gratis wordt, evenals gebeld worden, en dat abonnees gratis naar alle vaste nummers kunnen bellen. Daar zit dan wel een begrenzing (‘cap’) op per land, bijvoorbeeld 10.000 minuten in Duitsland. ‘Knappe schipper die daar aan komt’, zegt Dekker.
Het abonnement, waarvan de details nog verder moeten worden uitgewerkt, gaat rond de 65 euro per maand kosten, verwacht hij. De abonnee krijgt een Duits mobiel nummer, geen kosten voor het verbruik. Het abonnement zal naar verwachting vanaf oktober verkocht gaan worden.  (DvdM)

Dekatel scheepvaartteam voor gemakkelijker contact | Schuttevaer.nl

Dekatel scheepvaartteam voor gemakkelijker contact

‘Klanten missen het winkelschip’, zegt Erik-Jan Dekker, algemeen directeur van Dekatel uit IJsselmuiden op. Groot groeien heeft nadelen, daarom formeert het telecombedrijf een scheepvaartteam van vijf mensen die de binnenvaart door en door kennen. Twee schipperszonen zijn al vrijgemaakt bij de technische dienst, naar commerciële medewerkers wordt nog gezocht.

Dekatel

De verkoop van mobiele telefoons in de binnenvaart, in 1989 klein begonnen vanuit het bunker/winkelschip van Dekker in Kampen, groeide uit tot een bedrijf met inmiddels 40 medewerkers. ‘Daar zijn we hartstikke trots op’, zegt Erik-Jan Dekker. ‘Zelfs in het crisisjaar 2009 hebben we het aantal nummers met tien procent uit kunnen breiden. Dat is iets om uitermate tevreden mee te zijn.’

  • Goedkoper Europees bellen in de maak

Ooit droomde hij van 100 klanten, nu zijn het er al 9000. Niet alleen in de binnenvaart, maar bijvoorbeeld ook in de zorg en het wegvervoer. ‘Door verbreding van de portfolio zijn we competitiever geworden, en kunnen we kwaliteit en continuïteit op de eerste plaats zetten.’

Bereikbaar

Van schippers kreeg Dekatel signalen dat ze het bedrijf te groot, te onpersoonlijk vonden worden. Sluiting van de vestiging in Dordrecht leek de afstand nog groter te maken. Toch heeft alles centraliseren in IJsselmuiden volgens Dekker praktische voordelen, vooral qua bereikbaarheid. Het nieuwe scheepvaartteam geeft schippers een eigen toegang tot de specialisten in het bedrijf.
Dekatel heeft bovendien gezorgd voor een handig alternatief voor klanten in de regio Drechtsteden, door veelgevraagde artikelen en onderdelen voor spoedgevallen op voorraad te houden bij een koerier in Dordrecht. ‘Als het nodig is kunnen we die snel aan boord laten bezorgen, de klant hoeft daar niet meer voor naar de vestiging te komen, zoals vroeger’, zegt Dekker.
‘Kan het beter, kan het slimmer?’ is volgens Dekker een vraag die bij Dekatel intern telkens weer gesteld wordt. Dat 2600 klanten vorig jaar een aanpassing kregen naar goedkopere data met meer Mb’s noemt hij als een vanzelfsprekend automatisme. Daar werd tot voorkort zelden een ‘feel good mail’ voor rondgestuurd, maar dat gaat veranderen als het aan Erik-Jan Dekker ligt. Zo wil hij klanten ook gaan attenderen op het aflopen van garantietermijnen waarbinnen apparatuur eventueel nog kan worden vernieuwd of gratis gerepareerd. ‘Wij willen de klant het best passende abonnement bieden. We zien onszelf als een rebelse vakman, die er allereerst is voor de communicatie van de klant en pas in laatste instantie voor het netwerk.’

Goedkoper

Zo sloot Dekatel onlangs met Vodafone Duitsland een deal voor goedkoper bellen in 17 Europese landen, inclusief de binnenvaartlanden Zwitserland en Oostenrijk. Het nieuwe Vodafone-abonnement heeft volgens Erik-Jan Dekker als grote voordelen dat onderling bellen in heel Europa gratis wordt, evenals gebeld worden, en dat abonnees gratis naar alle vaste nummers kunnen bellen. Daar zit dan wel een begrenzing (‘cap’) op per land, bijvoorbeeld 10.000 minuten in Duitsland. ‘Knappe schipper die daar aan komt’, zegt Dekker.
Het abonnement, waarvan de details nog verder moeten worden uitgewerkt, gaat rond de 65 euro per maand kosten, verwacht hij. De abonnee krijgt een Duits mobiel nummer, geen kosten voor het verbruik. Het abonnement zal naar verwachting vanaf oktober verkocht gaan worden.  (DvdM)