Weekend vrij bevalt matroos beter

Tiesum van den Ende is matroos op het beunschip Victorie. Hij volgt de opleiding stuurman-schipper in Harlingen. Voordat hij op het beunschip kwam, werkte hij op een tanker. Het beunschip bevalt hem beter. Dat zit hem niet alleen in het werk, maar ook in de vrije tijd.

Tiesum van den Ende

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Tiesum zit in het eerste jaar van zijn opleiding. Het enige waar hij moeite mee heeft is het plannen van het tijdstip waarop hij zijn schoolopdrachten maakt. ‘De stof is niet moeilijk en ik vind het leuk. Ik ga er vanuit dat het moeilijker wordt als ik verder kom in de opleiding. Het probleem is het plannen. Dat vind ik moeilijk.’

  • Tiesum van den Ende volgt opleiding stuurman-schipper
  • ‘Tankvaart hectischer dan op een beunschip’

De klas bevalt hem goed. ‘Ik heb een leuke klas en we zijn echt een team. Een paar van mijn klasgenoten spreek ik door de week op msn.’
De Victorie is het tweede schip waarop Tiesum werkt. Hiervoor voer hij acht maanden op de tanker Waterpoort. Toen dat schip werd verkocht wilde hij wat anders. ‘Ik mocht op dat schip blijven, maar dan zou ik met alleen maar Duitsers moeten varen. Dat leek me niet zo leuk en ik vind het leuk om alle scheepstypen te proberen, zodat ik weet waar mijn voorkeur ligt. Als ik eerlijk ben bevalt dit me een stuk beter’
De tankvaart en het beunschip zijn een wereld van verschil, constateert Tiesum. ‘De tankvaart heeft veel meer regels en het is er hectischer, doordat er altijd werk is. Dit werk is een stuk rustiger. In het weekend ben ik nu thuis. Op die tanker voer ik drie weken op, drie weken af. Je was een lange tijd weg, maar ook thuis. Dat was niet zo handig. Als ik thuis was waren al mijn vrienden aan het werken of op school en dan zat ik me een beetje thuis te vervelen. Dit systeem bevalt me momenteel beter. In het weekend heb ik mijn vriendin en kan ik uitrusten.’

Hobby

Dat het schip waarop hij nu werkt ouder is dan de nieuwbouw waar hij vandaan kwam is geen probleem. ‘Het maakt mij niet uit dat dit geen nieuwbouw is. Doordat dit schip ouder is, heeft zij meer onderhoud nodig. Eigenlijk vind ik dat leuker, want ik ben graag buiten bezig.’
Later hoopt hij ondernemer te zijn, want het lijkt hem leuk om met zijn eigen schip bezig te zijn. Hij hoopt dat zijn vriendin mee wil varen. ‘Ik wil het liefste een man-vrouwbedrijf hebben, een echt gezinsbedrijf dus. Tenminste als mijn vriendin dat wil. Als ze dat niet wil, zal het wel het weekend thuis worden.’

Tiesum is straks niet alleen voor zijn werk op het water te vinden, maar ook in zijn vrije tijd. Hij wil namelijk een zeilboot kopen. ‘Zeilen is een hobby van me. Vrienden hebben een zeilbootje en ik wil er binnenkort ook een kopen. Geen idee wat het wordt, maar wel een zeilboot. Ik denk dat ik hem naar mijn vriendin noem. Ik ga er niet vanuit dat onze relatie snel uit gaat.’

Niks aan

Voordat hij ging varen volgde hij een andere MBO-opleiding. Toen dat niet de juiste keuze bleek, adviseerde zijn vader hem om te gaan varen. ‘Ik heb een diploma VMBO-K bouw en fijnhout. Daarna ging ik naar het hout- en meubileringscollege in Amsterdam. Ik heb het een jaar gedaan, maar vond er niks aan. Ik wist niet wat ik moest doen en wilde en toen zei mijn vader: "Waarom ga je niet varen?" Hij heeft hetzelfde gehad als ik en is toen begonnen op het cementschip Fiducia. Daarna heeft hij een paar jaar zeevaart gedaan en werkt nu bij het Binnenwater Beheer Amsterdam (BBA). Ik vond het gelijk een goed plan. De schipper van de Fiducia heeft toen de Waterpoort voor mij gevonden en daarna ben ik hier terecht gekomen.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Victorie. Lengte: 67 meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,53 meter. Tonnage: 865. Europanummer: 2205599. Motor: Caterpillar, 630 pk. Bouwjaar: 1955. Thuishaven: Purmerend. Eigenaar: D.A. Smit Scheepvaart.

Weekend vrij bevalt matroos beter | Schuttevaer.nl

Weekend vrij bevalt matroos beter

Tiesum van den Ende is matroos op het beunschip Victorie. Hij volgt de opleiding stuurman-schipper in Harlingen. Voordat hij op het beunschip kwam, werkte hij op een tanker. Het beunschip bevalt hem beter. Dat zit hem niet alleen in het werk, maar ook in de vrije tijd.

Tiesum van den Ende

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Tiesum zit in het eerste jaar van zijn opleiding. Het enige waar hij moeite mee heeft is het plannen van het tijdstip waarop hij zijn schoolopdrachten maakt. ‘De stof is niet moeilijk en ik vind het leuk. Ik ga er vanuit dat het moeilijker wordt als ik verder kom in de opleiding. Het probleem is het plannen. Dat vind ik moeilijk.’

  • Tiesum van den Ende volgt opleiding stuurman-schipper
  • ‘Tankvaart hectischer dan op een beunschip’

De klas bevalt hem goed. ‘Ik heb een leuke klas en we zijn echt een team. Een paar van mijn klasgenoten spreek ik door de week op msn.’
De Victorie is het tweede schip waarop Tiesum werkt. Hiervoor voer hij acht maanden op de tanker Waterpoort. Toen dat schip werd verkocht wilde hij wat anders. ‘Ik mocht op dat schip blijven, maar dan zou ik met alleen maar Duitsers moeten varen. Dat leek me niet zo leuk en ik vind het leuk om alle scheepstypen te proberen, zodat ik weet waar mijn voorkeur ligt. Als ik eerlijk ben bevalt dit me een stuk beter’
De tankvaart en het beunschip zijn een wereld van verschil, constateert Tiesum. ‘De tankvaart heeft veel meer regels en het is er hectischer, doordat er altijd werk is. Dit werk is een stuk rustiger. In het weekend ben ik nu thuis. Op die tanker voer ik drie weken op, drie weken af. Je was een lange tijd weg, maar ook thuis. Dat was niet zo handig. Als ik thuis was waren al mijn vrienden aan het werken of op school en dan zat ik me een beetje thuis te vervelen. Dit systeem bevalt me momenteel beter. In het weekend heb ik mijn vriendin en kan ik uitrusten.’

Hobby

Dat het schip waarop hij nu werkt ouder is dan de nieuwbouw waar hij vandaan kwam is geen probleem. ‘Het maakt mij niet uit dat dit geen nieuwbouw is. Doordat dit schip ouder is, heeft zij meer onderhoud nodig. Eigenlijk vind ik dat leuker, want ik ben graag buiten bezig.’
Later hoopt hij ondernemer te zijn, want het lijkt hem leuk om met zijn eigen schip bezig te zijn. Hij hoopt dat zijn vriendin mee wil varen. ‘Ik wil het liefste een man-vrouwbedrijf hebben, een echt gezinsbedrijf dus. Tenminste als mijn vriendin dat wil. Als ze dat niet wil, zal het wel het weekend thuis worden.’

Tiesum is straks niet alleen voor zijn werk op het water te vinden, maar ook in zijn vrije tijd. Hij wil namelijk een zeilboot kopen. ‘Zeilen is een hobby van me. Vrienden hebben een zeilbootje en ik wil er binnenkort ook een kopen. Geen idee wat het wordt, maar wel een zeilboot. Ik denk dat ik hem naar mijn vriendin noem. Ik ga er niet vanuit dat onze relatie snel uit gaat.’

Niks aan

Voordat hij ging varen volgde hij een andere MBO-opleiding. Toen dat niet de juiste keuze bleek, adviseerde zijn vader hem om te gaan varen. ‘Ik heb een diploma VMBO-K bouw en fijnhout. Daarna ging ik naar het hout- en meubileringscollege in Amsterdam. Ik heb het een jaar gedaan, maar vond er niks aan. Ik wist niet wat ik moest doen en wilde en toen zei mijn vader: "Waarom ga je niet varen?" Hij heeft hetzelfde gehad als ik en is toen begonnen op het cementschip Fiducia. Daarna heeft hij een paar jaar zeevaart gedaan en werkt nu bij het Binnenwater Beheer Amsterdam (BBA). Ik vond het gelijk een goed plan. De schipper van de Fiducia heeft toen de Waterpoort voor mij gevonden en daarna ben ik hier terecht gekomen.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Victorie. Lengte: 67 meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,53 meter. Tonnage: 865. Europanummer: 2205599. Motor: Caterpillar, 630 pk. Bouwjaar: 1955. Thuishaven: Purmerend. Eigenaar: D.A. Smit Scheepvaart.