Na drie Vitesses een Vitalis

Dirk en Nel Bouman-Heuvelman varen met hun matroos Wesley Zeeman op de 3000-tonner Vitalis. Ze begonnen op de spits Vagebond en groeiden via drie schepen die Vitesse heetten naar dit schip. Tijdens de nieuwbouwperiode besloten ze hun nieuwste schip een andere naam te geven.

Na drie Vitesses

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Toen wij voor de nieuwbouw aan de wal zaten voeren er drie schepen rond die Vitesse heetten. Het kwam voor dat wij uit bed werden gebeld, omdat we containers moesten laden. Ons telefoonnummer verschilde ook maar een cijfer met een andere Vitesse. Daarom hebben we dit schip een andere naam gegeven’, vertelt Nel.

  • Dirk en Nel Bouman bouwden bedrijf op van spits tot 3000-tonner
  • ‘Kinderen wilden niet van internaat af’

Het echtpaar heeft twee dochters die op het internaat in Krimpen aan de IJssel zitten. De dochters reageerden soms bezorgd toen hun ouders een jaar aan de wal zaten en vroegen meerdere keren of ze nog wel zouden gaan varen, want ze wilden niet van het internaat af, herinnert Nel zich. ‘Het was voor mij heel dubbel. Ik vond dat soms best moeilijk. Maar natuurlijk ben ik blij dat ze het daar goed naar hun zin hebben.’

Nel kwam na de MAVO voor twee jaar bij haar ouders op het beunschip Speranza aan boord en werkte daarna tot haar 23ste aan de wal. Dirk stapte na de LTS bij zijn ouders aan boord. Zijn ouders voeren op de spits Orion. ‘Ik heb na mijn schooltijd altijd gevaren. Ik heb vier bazen gehad.’

Rijn

De Vitalis vaart meestal op de Rijn. Dat bevalt de Boumannen het beste. Het grote voordeel van de Rijn is, dat je goed kunt uitrekenen wanneer je ergens bent, omdat je niet hoeft te wachten op sluizen. In hun vaargebied missen ze, net als de meeste Rijnschippers, voorzieningen om een auto af te zetten. ‘Het is daar hopeloos geregeld met de autoafzetplaatsen. We hebben begrepen, dat de auto er afgezet mag worden op de sluizen van de Boven-Rijn. Maar wij varen meestal tot Mannheim. Zodra je boven Keulen komt, ben je afhankelijk van autoafzetplaatsen die ook voor andere doeleinden worden gebruikt’, constateren ze.

Hoge cijfers

De toekomst van de binnenvaart zien ze positief in. ‘Het blijft een feit dat, als alles over de weg moet, iedereen 24 uur per dag in de file staat. Als iedereen het slecht inzag werd er ook geen tweede Maasvlakte gebouwd’, concluderen ze.

Matroos Wesley is bijna klaar met de BBL-opleiding matroos bij het STC in Rotterdam. Hij is nu bezig met het afronden van die opleiding en is van plan om door te leren voor schipper. ‘Ik heb voor matroos allemaal hoge cijfers gehaald en kan doorgaan voor de schippersopleiding. Ik zie mezelf in de toekomst blijven varen, maar ik weet nog niet op welk schip en of ik ooit voor mezelf wil varen.’

Wesley koos voor de binnenvaart, omdat de opleiding hem beter aanstond dan die van de zeevaart. ‘Ik wilde eerst naar zee, maar daar moest ik een paar jaar lang elke dag naar school. Dat was echt teveel voor mij. In de binnenvaart kon ik kiezen voor werken en leren. Dat bevalt me goed.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Vitalis. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,64 meter. Tonnage: 3225.
Europanummer: 02330760. Motor: Caterpillar, 1700 pk. Bouwjaar: 2008. Thuishaven: Ouderkerk aan de IJssel. Eigenaar: VOF D.P. Bouman.

Na drie Vitesses een Vitalis | Schuttevaer.nl

Na drie Vitesses een Vitalis

Dirk en Nel Bouman-Heuvelman varen met hun matroos Wesley Zeeman op de 3000-tonner Vitalis. Ze begonnen op de spits Vagebond en groeiden via drie schepen die Vitesse heetten naar dit schip. Tijdens de nieuwbouwperiode besloten ze hun nieuwste schip een andere naam te geven.

Na drie Vitesses

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Toen wij voor de nieuwbouw aan de wal zaten voeren er drie schepen rond die Vitesse heetten. Het kwam voor dat wij uit bed werden gebeld, omdat we containers moesten laden. Ons telefoonnummer verschilde ook maar een cijfer met een andere Vitesse. Daarom hebben we dit schip een andere naam gegeven’, vertelt Nel.

  • Dirk en Nel Bouman bouwden bedrijf op van spits tot 3000-tonner
  • ‘Kinderen wilden niet van internaat af’

Het echtpaar heeft twee dochters die op het internaat in Krimpen aan de IJssel zitten. De dochters reageerden soms bezorgd toen hun ouders een jaar aan de wal zaten en vroegen meerdere keren of ze nog wel zouden gaan varen, want ze wilden niet van het internaat af, herinnert Nel zich. ‘Het was voor mij heel dubbel. Ik vond dat soms best moeilijk. Maar natuurlijk ben ik blij dat ze het daar goed naar hun zin hebben.’

Nel kwam na de MAVO voor twee jaar bij haar ouders op het beunschip Speranza aan boord en werkte daarna tot haar 23ste aan de wal. Dirk stapte na de LTS bij zijn ouders aan boord. Zijn ouders voeren op de spits Orion. ‘Ik heb na mijn schooltijd altijd gevaren. Ik heb vier bazen gehad.’

Rijn

De Vitalis vaart meestal op de Rijn. Dat bevalt de Boumannen het beste. Het grote voordeel van de Rijn is, dat je goed kunt uitrekenen wanneer je ergens bent, omdat je niet hoeft te wachten op sluizen. In hun vaargebied missen ze, net als de meeste Rijnschippers, voorzieningen om een auto af te zetten. ‘Het is daar hopeloos geregeld met de autoafzetplaatsen. We hebben begrepen, dat de auto er afgezet mag worden op de sluizen van de Boven-Rijn. Maar wij varen meestal tot Mannheim. Zodra je boven Keulen komt, ben je afhankelijk van autoafzetplaatsen die ook voor andere doeleinden worden gebruikt’, constateren ze.

Hoge cijfers

De toekomst van de binnenvaart zien ze positief in. ‘Het blijft een feit dat, als alles over de weg moet, iedereen 24 uur per dag in de file staat. Als iedereen het slecht inzag werd er ook geen tweede Maasvlakte gebouwd’, concluderen ze.

Matroos Wesley is bijna klaar met de BBL-opleiding matroos bij het STC in Rotterdam. Hij is nu bezig met het afronden van die opleiding en is van plan om door te leren voor schipper. ‘Ik heb voor matroos allemaal hoge cijfers gehaald en kan doorgaan voor de schippersopleiding. Ik zie mezelf in de toekomst blijven varen, maar ik weet nog niet op welk schip en of ik ooit voor mezelf wil varen.’

Wesley koos voor de binnenvaart, omdat de opleiding hem beter aanstond dan die van de zeevaart. ‘Ik wilde eerst naar zee, maar daar moest ik een paar jaar lang elke dag naar school. Dat was echt teveel voor mij. In de binnenvaart kon ik kiezen voor werken en leren. Dat bevalt me goed.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Vitalis. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,64 meter. Tonnage: 3225.
Europanummer: 02330760. Motor: Caterpillar, 1700 pk. Bouwjaar: 2008. Thuishaven: Ouderkerk aan de IJssel. Eigenaar: VOF D.P. Bouman.