Varensleven verloopt anders dan gedacht

Egbert en Rolina Ymker-Bartelds varen al 30 jaar op de Kempenaar Rolina. Voor de Rolina voeren ze 2,5 jaar op een andere Kempenaar, 4,5 jaar op een kastje en daarvoor als zetschipper. In december zijn ze 39 jaar getrouwd. ‘We blijven varen tot we 65 zijn. Dat hadden we ons anders voorgesteld toen we begonnen, toen dachten we met 60 jaar aan de wal te gaan.’

Varensleven verloopt anders dan gedacht

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Dat lukt nu niet meer. ‘Het schip is niks meer waard. Als we nu aan de wal gaan moeten we ook werk zoeken, dan blijven we liever varen. Gelukkig vinden we het nog steeds leuk, al maakt de regelgeving het minder aantrekkelijk’, vertellen ze.

  • ‘Kempenaar heeft weinig toekomst meer’
  • ‘Duitse walstroom is ideaal systeem’

Er is weinig toekomst voor hun scheepstype verwachten ze. ‘We zouden het graag anders zien, maar we denken dat dit scheepstype uitsterft. De jongeren willen het doorgaans niet meer, op een enkele uitzondering na dan. De meeste schippers in deze scheepsmaat zijn van onze leeftijd en hebben geen opvolger. Dat zien wij om ons heen.’

Kleine wurmpjes

Egbert en Rolina doorliepen beiden alleen de lagere school en gingen direct daarna bij hun ouders aan boord aan het werk. De ouders van Egbert voeren op de Eben Haezer uit Hoogeveen, de ouders van Rolina op de Gruba. ‘Dat was toen gebruikelijk, om zo jong naar boord te gaan. Er was geen leerplichtwet. Ik zat in Zwolle op de schippersschool. Je ging van half negen tot kwart over zes naar school en je deed anderhalf schooljaar in een jaar. Je begon op je achtste en op je twaalfde had je de lagere school doorlopen. Op zaterdag had je in die tijd ook school’, vertelt Egbert.
Dat was wel anders bij hun eigen kinderen, die gingen op hun zesde naar het internaat in Zwolle. Rolina: ‘Ik vond het heel moeilijk om ze op die leeftijd af te staan. Het zijn dan nog van die kleine wurmpjes. Zes jaar is toch twee jaar eerder dan acht jaar. Gelukkig hebben ze er geen trauma’s aan overgehouden. Dat hebben we vaak aan ze gevraagd. Wij hadden beiden erg vaak heimwee, dus gingen we ervan uit dat onze kinderen dat ook zouden hebben. Dat bleek niet zo te zijn. We haalden ze elk weekend op. Onze kinderen bleven hooguit een of twee keer per jaar een weekend over.’

Dagje ouder

Hun zoon heeft zes jaar gevaren, maar werkt tegenwoordig op Verkeerspost Terneuzen. Hun dochter woont in Zwolle en werkt bij Reisbureau Toerkoop. Rolina herinnert zich nog dat ze haar zoon moest opgeven voor het internaat toen hij net was geboren. ‘Dat kun je je nu niet voorstellen, maar toen was er een wachtlijst om op een schippersinternaat te komen.’
De Rolina vaart in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Er is in dat vaargebied niet altijd oog voor schippers die een dagje ouder worden en niet zo intensief meer hoeven te varen. ‘Op veel plaatsen mag je maar een paar dagen liggen, of je moet behoorlijk ver met je boodschappen lopen. Als je in Weurt aan de binnenkant op het remmingwerk ligt, dan is het behoorlijk ver naar de auto. Het zou fijn zijn als ze daar aan de achterkant ook een afgang maken.’

De situatie rondom de walstroom in Nederland verbaast ze soms. Ze hopen dat er wordt gewerkt aan een standaard. ‘Wij varen veel op de Duitse kanalen en daar maak je gebruik van een sleutel. Op die sleutel kun je saldo storten. Met die sleutel kun je een kast openmaken, waarin alle aansluitingen zitten. Het is een ideaal systeem. In Rotterdam werkt het weer anders en daarvoor moeten wij eerst een verloop kopen. We hoorden dat ze in Dordrecht ook naar walstroom toe willen. Wij verwachten dat er in de toekomst vaker gebruik gemaakt moet worden van walstroom. Daarom is het handig als er een standaard komt.’

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Rolina. Lengte: 52 meter. Breedte: 6,50 meter. Diepgang: 2,40 meter. Tonnage: 515 ton.
Europanummer: 02309711. Motor: Scania, 400 pk. Thuishaven: Zwolle. Bouwjaar: 1956. Eigenaar: E. Ymker.

Varensleven verloopt anders dan gedacht | Schuttevaer.nl

Varensleven verloopt anders dan gedacht

Egbert en Rolina Ymker-Bartelds varen al 30 jaar op de Kempenaar Rolina. Voor de Rolina voeren ze 2,5 jaar op een andere Kempenaar, 4,5 jaar op een kastje en daarvoor als zetschipper. In december zijn ze 39 jaar getrouwd. ‘We blijven varen tot we 65 zijn. Dat hadden we ons anders voorgesteld toen we begonnen, toen dachten we met 60 jaar aan de wal te gaan.’

Varensleven verloopt anders dan gedacht

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Dat lukt nu niet meer. ‘Het schip is niks meer waard. Als we nu aan de wal gaan moeten we ook werk zoeken, dan blijven we liever varen. Gelukkig vinden we het nog steeds leuk, al maakt de regelgeving het minder aantrekkelijk’, vertellen ze.

  • ‘Kempenaar heeft weinig toekomst meer’
  • ‘Duitse walstroom is ideaal systeem’

Er is weinig toekomst voor hun scheepstype verwachten ze. ‘We zouden het graag anders zien, maar we denken dat dit scheepstype uitsterft. De jongeren willen het doorgaans niet meer, op een enkele uitzondering na dan. De meeste schippers in deze scheepsmaat zijn van onze leeftijd en hebben geen opvolger. Dat zien wij om ons heen.’

Kleine wurmpjes

Egbert en Rolina doorliepen beiden alleen de lagere school en gingen direct daarna bij hun ouders aan boord aan het werk. De ouders van Egbert voeren op de Eben Haezer uit Hoogeveen, de ouders van Rolina op de Gruba. ‘Dat was toen gebruikelijk, om zo jong naar boord te gaan. Er was geen leerplichtwet. Ik zat in Zwolle op de schippersschool. Je ging van half negen tot kwart over zes naar school en je deed anderhalf schooljaar in een jaar. Je begon op je achtste en op je twaalfde had je de lagere school doorlopen. Op zaterdag had je in die tijd ook school’, vertelt Egbert.
Dat was wel anders bij hun eigen kinderen, die gingen op hun zesde naar het internaat in Zwolle. Rolina: ‘Ik vond het heel moeilijk om ze op die leeftijd af te staan. Het zijn dan nog van die kleine wurmpjes. Zes jaar is toch twee jaar eerder dan acht jaar. Gelukkig hebben ze er geen trauma’s aan overgehouden. Dat hebben we vaak aan ze gevraagd. Wij hadden beiden erg vaak heimwee, dus gingen we ervan uit dat onze kinderen dat ook zouden hebben. Dat bleek niet zo te zijn. We haalden ze elk weekend op. Onze kinderen bleven hooguit een of twee keer per jaar een weekend over.’

Dagje ouder

Hun zoon heeft zes jaar gevaren, maar werkt tegenwoordig op Verkeerspost Terneuzen. Hun dochter woont in Zwolle en werkt bij Reisbureau Toerkoop. Rolina herinnert zich nog dat ze haar zoon moest opgeven voor het internaat toen hij net was geboren. ‘Dat kun je je nu niet voorstellen, maar toen was er een wachtlijst om op een schippersinternaat te komen.’
De Rolina vaart in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Er is in dat vaargebied niet altijd oog voor schippers die een dagje ouder worden en niet zo intensief meer hoeven te varen. ‘Op veel plaatsen mag je maar een paar dagen liggen, of je moet behoorlijk ver met je boodschappen lopen. Als je in Weurt aan de binnenkant op het remmingwerk ligt, dan is het behoorlijk ver naar de auto. Het zou fijn zijn als ze daar aan de achterkant ook een afgang maken.’

De situatie rondom de walstroom in Nederland verbaast ze soms. Ze hopen dat er wordt gewerkt aan een standaard. ‘Wij varen veel op de Duitse kanalen en daar maak je gebruik van een sleutel. Op die sleutel kun je saldo storten. Met die sleutel kun je een kast openmaken, waarin alle aansluitingen zitten. Het is een ideaal systeem. In Rotterdam werkt het weer anders en daarvoor moeten wij eerst een verloop kopen. We hoorden dat ze in Dordrecht ook naar walstroom toe willen. Wij verwachten dat er in de toekomst vaker gebruik gemaakt moet worden van walstroom. Daarom is het handig als er een standaard komt.’

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Rolina. Lengte: 52 meter. Breedte: 6,50 meter. Diepgang: 2,40 meter. Tonnage: 515 ton.
Europanummer: 02309711. Motor: Scania, 400 pk. Thuishaven: Zwolle. Bouwjaar: 1956. Eigenaar: E. Ymker.