Door
Henriette Driesen-Joanknecht
‘Hier op de Waal peilen twee peilbootjes de hele dag de geul. Als ze ondieptes tegenkomen dan worden die via e-mail naar ons gestuurd. Deze gegevens zetten we via een USB-stick in de computer en dan komen ze in de kaart te staan. Wij zuigen dan de ondieptes op en storten die terug in de diepere punten in de rivier. We mogen het zand niet ergens anders storten vanwege de bodemverzakking. In principe houdt dit werk nooit op’, legt Schoneveld uit. Hij werkt al lang bij deze werkgever en kwam er via zijn stage terecht. Al was hij eerst van plan naar de marine te gaan. ‘Studeren lag me niet zo en voor de marine moest je destijds best veel leren. Ik heb de lagere en middelbare baggerschool gedaan en kwam tijdens mijn tweede stage bij Krul terecht. Het bevalt me hier goed. Anders werkte ik er niet al zeventien jaar. Afgezien van mijn militaire dienst en de tien weken die ik op een ander schip werkte, ben ik nooit weggeweest.’
-
Pieter Schoneveld schipper op de Roland VIII
-
Waal te gevaarlijk om ‘s nachts te baggeren
In de toekomst ziet hij zich dan ook bij Krul blijven. Ondernemer worden was nooit een ambitie. ‘Het trok me nooit, maar ik denk dat het in dit soort werk ook moeilijk is, want je hebt te maken met veel onderhoud en ik denk niet dat je het met één zandzuiger redt. En ik heb het naar mijn zin in dit werk.’
Als werknemer heb je anders met de crisis te maken dan als ondernemer, maar het valt Schoneveld op dat er minder vraag naar zandafname lijkt te zijn. ‘Eigenlijk zou er een groot project in Nederland moeten komen. Dat zou voor de bagger goed zijn, want er is weinig vraag naar zand. Het is in onze tak op het moment in elk geval niet moeilijk om personeel te krijgen.’
Niet in het donker
Met de Roland VIII werkte hij onder meer anderhalf jaar op het IJsselmeer, twee jaar op de Waddenzee, kort in Terneuzen en nu op de Waal. Zo heeft de Roland VIII de schepen geladen die op het IJsselmeer zand voor de rondweg van Kampen kwamen halen. Het leukste aan dit werk is de combinatie tussen varen en baggeren, vindt hij. ‘Je vaart niet alleen van A naar B, maar doet ook nog werkzaamheden. Tijdens het zuigen varen wij langzaam vooruit. Het werken op verschillende locaties is ook een aantrekkelijk punt.’
De Roland VIII vaart van maandag tot en met vrijdag en alleen tijdens daglicht. Aan boord zijn een schipper en een matroos. Met de vorstperiode ging het werk gewoon door, maar als het hoogwater is ligt zij stil. ‘Met hoog water baggeren we niet, omdat de ondieptes er dan zo weer liggen. In het donker mogen wij niet baggeren, omdat het te gevaarlijk is in verband met de overige scheepvaart. Overdag lijkt het soms net goed te gaan. ’s Nachts gaat gewoon niet. Wij varen van ondiepte naar ondiepte.’
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Roland VIII. Lengte: 63 meter. Breedte: 9,25 meter. Diepgang: 3,44 meter. Tonnage: 597. Europanummer: 2509193. Motor: 2x 365 pk GM. Bouwjaar: 1968. Thuishaven: Lauwersoog. Eigenaar: Fa. K. Krul en zonen.