Kapitein nodigt oude leermeester uit

Toen hij aan boord stapte kon Henk van Arnhem zijn emoties even niet in bedwang houden. Hij vond het bijzonder dat de jongen die dik 25 jaar geleden vrijwel dagelijks bij hem aan boord van de Scheveningse havensleepboot Oceaan scharrelde, hem nu had uitgenodigd om een kijkje te nemen op de nieuwe zeesleper Pegasus van de Duitse rederij Harms Offshore GmbH.

Kapitein nodigt oude leermeester uit

Door

W.M. den Heijer

De jongen van toen is de nu 39-jarige kapitein Arjan van Nugteren. Hij was trots als een pauw toen hij vorig jaar zijn oude leermeester een rondleiding kon geven op de Duitse sleper. De Pegasus is niet zo maar een sleepboot. Het met 7000 pk uitgeruste gevaarte heeft een lengte van 62 meter en is geschikt om wereldwijd zware klussen uit te voeren. Sinds vorig jaar juni ligt de zeesleper incidenteel op station te Scheveningen.

Scheveninger Van Nugteren was in zijn jonge jaren dagelijks aan de haven te vinden. Hoewel hij nog niet precies wist wat hij wilde worden, stond vast dat de zee hem niet meer zou loslaten. ‘Zodra ik vrij was van school, liep ik rechtstreeks naar de ligplaats van de sleepboot Oceaan. Henk van Arnhem zal me wel tot vervelens toe ontvangen hebben. Maar ja, ik vond het prachtig. Zo’n kleine sterke boot die grote vriestrawlers naar hun ligplaats dirigeerde. Het duurde niet lang of ik stak mijn handen uit en eigenlijk stond toen wel vast dat ik ooit op een sleepboot het bevel wilde voeren’, zegt Van Nugteren.

  • Als jongen betoverd op sleepboot Oceaan
  • Scheveningen tijdelijke uitvalsbasis voor zeesleper Pegasus

Na de basisschool volgde hij een matrozenopleiding via het Koninklijk Onderwijsfonds voor de Scheepvaart (KOFS) en kwam in 1989 als matroos op de SCH-87. Dat beviel hem niet, waarna hij koos voor een baan bij Boskalis Oosterwijk BV. Daar deed hij aanvankelijk als matroos en later als bootsman ervaring op met oliebestrijding en surveywerk. Tussendoor behaalde hij de nodige diploma’s en certificaten om in 1997 door te stoten naar een sleepbedrijf. En ook daarna volgde hij cursussen om zijn vakbekwaamheid op te vijzelen. In 1999 en in 2000 haalde hij achtereenvolgens het schippersdiploma Alle Binnenwateren en het diploma Stuurman/werktuigkundige Kleine Schepen. Dat laatste diploma (Master 3000 GT) leverde hem de bevoegdheid op om grotere vaartuigen te besturen.

Thuiswedstrijd

Na korte tijd bij enkele sleepvaartbedrijven te hebben gewerkt is Arjan sinds vorig jaar kapitein bij het Duitse offshorebedrijf dat gevestigd is in Hamburg. Harms Offshore heeft verschillende moderne sleepboten in de vaart. ‘Toen mijn baas zei dat ik in Rotterdam op station moest gaan liggen op momenten dat er geen werk beschikbaar is, vroeg ik ‘m of we niet naar Scheveningen konden uitwijken. Als je in Rotterdam aan de Parkkade ligt en je wilt snel naar buiten voor een klus, dan gaat veel tijd verloren. Scheveningen is veel aantrekkelijker. Je bent hier binnen een mum van tijd buitengaats. Ik kreeg dus toestemming om in Scheveningen op station te gaan liggen.

Behalve dat het zakelijk interessant is Scheveningen als uitvalsbasis te gebruiken, is de omgeving van Scheveningen bekend terrein voor Arjan. Zo nu en dan ontvangt hij kennissen die hij vroeger aan de haven tegenkwam of waar hij mee samenwerkte. En soms kan de Pegasus ook Scheveningers assisteren. zoals vorig jaar zomer de vriestrawler SCH-24 Afrika, die met een defecte keerkoppeling kampte. Van Nugteren: ‘Dan is het toch wel leuk om een klus uit te voeren op eigen terrein. Het is net alsof je een thuiswedstrijd met veel publiek speelt.’

Kapitein nodigt oude leermeester uit | Schuttevaer.nl

Kapitein nodigt oude leermeester uit

Toen hij aan boord stapte kon Henk van Arnhem zijn emoties even niet in bedwang houden. Hij vond het bijzonder dat de jongen die dik 25 jaar geleden vrijwel dagelijks bij hem aan boord van de Scheveningse havensleepboot Oceaan scharrelde, hem nu had uitgenodigd om een kijkje te nemen op de nieuwe zeesleper Pegasus van de Duitse rederij Harms Offshore GmbH.

Kapitein nodigt oude leermeester uit

Door

W.M. den Heijer

De jongen van toen is de nu 39-jarige kapitein Arjan van Nugteren. Hij was trots als een pauw toen hij vorig jaar zijn oude leermeester een rondleiding kon geven op de Duitse sleper. De Pegasus is niet zo maar een sleepboot. Het met 7000 pk uitgeruste gevaarte heeft een lengte van 62 meter en is geschikt om wereldwijd zware klussen uit te voeren. Sinds vorig jaar juni ligt de zeesleper incidenteel op station te Scheveningen.

Scheveninger Van Nugteren was in zijn jonge jaren dagelijks aan de haven te vinden. Hoewel hij nog niet precies wist wat hij wilde worden, stond vast dat de zee hem niet meer zou loslaten. ‘Zodra ik vrij was van school, liep ik rechtstreeks naar de ligplaats van de sleepboot Oceaan. Henk van Arnhem zal me wel tot vervelens toe ontvangen hebben. Maar ja, ik vond het prachtig. Zo’n kleine sterke boot die grote vriestrawlers naar hun ligplaats dirigeerde. Het duurde niet lang of ik stak mijn handen uit en eigenlijk stond toen wel vast dat ik ooit op een sleepboot het bevel wilde voeren’, zegt Van Nugteren.

  • Als jongen betoverd op sleepboot Oceaan
  • Scheveningen tijdelijke uitvalsbasis voor zeesleper Pegasus

Na de basisschool volgde hij een matrozenopleiding via het Koninklijk Onderwijsfonds voor de Scheepvaart (KOFS) en kwam in 1989 als matroos op de SCH-87. Dat beviel hem niet, waarna hij koos voor een baan bij Boskalis Oosterwijk BV. Daar deed hij aanvankelijk als matroos en later als bootsman ervaring op met oliebestrijding en surveywerk. Tussendoor behaalde hij de nodige diploma’s en certificaten om in 1997 door te stoten naar een sleepbedrijf. En ook daarna volgde hij cursussen om zijn vakbekwaamheid op te vijzelen. In 1999 en in 2000 haalde hij achtereenvolgens het schippersdiploma Alle Binnenwateren en het diploma Stuurman/werktuigkundige Kleine Schepen. Dat laatste diploma (Master 3000 GT) leverde hem de bevoegdheid op om grotere vaartuigen te besturen.

Thuiswedstrijd

Na korte tijd bij enkele sleepvaartbedrijven te hebben gewerkt is Arjan sinds vorig jaar kapitein bij het Duitse offshorebedrijf dat gevestigd is in Hamburg. Harms Offshore heeft verschillende moderne sleepboten in de vaart. ‘Toen mijn baas zei dat ik in Rotterdam op station moest gaan liggen op momenten dat er geen werk beschikbaar is, vroeg ik ‘m of we niet naar Scheveningen konden uitwijken. Als je in Rotterdam aan de Parkkade ligt en je wilt snel naar buiten voor een klus, dan gaat veel tijd verloren. Scheveningen is veel aantrekkelijker. Je bent hier binnen een mum van tijd buitengaats. Ik kreeg dus toestemming om in Scheveningen op station te gaan liggen.

Behalve dat het zakelijk interessant is Scheveningen als uitvalsbasis te gebruiken, is de omgeving van Scheveningen bekend terrein voor Arjan. Zo nu en dan ontvangt hij kennissen die hij vroeger aan de haven tegenkwam of waar hij mee samenwerkte. En soms kan de Pegasus ook Scheveningers assisteren. zoals vorig jaar zomer de vriestrawler SCH-24 Afrika, die met een defecte keerkoppeling kampte. Van Nugteren: ‘Dan is het toch wel leuk om een klus uit te voeren op eigen terrein. Het is net alsof je een thuiswedstrijd met veel publiek speelt.’