Door
Henriette Driesen-Joanknecht
Ruijtenberg wilde in de kerstvakantie in Tholen liggen. Op de palen mag je maar 3 x 24 uur liggen, daarna wordt het schip weggestuurd of moet de eigenaar havengeld betalen. Onbegrijpelijk, vindt hij. ‘Het beleid is erop gebaseerd dat de palen niet te lang bezet zijn door hetzelfde schip. Maar als je ervoor gaat betalen, dan zijn die palen toch nog steeds bezet door hetzelfde schip? Ik begreep dat niet, daarom heb ik tijdens de Kerstdagen tussen de Kreekraksluis en de palen in Tholen gependeld. Dat is lekker goed voor het milieu.’
-
‘Tegenwoordig voeren ambtenaren als robots beleid uit’
-
‘Wachttijden Zeeuwse sluizen maken vervoer onbetrouwbaar’
Dat schepen tegen betaling langer in Tholen mogen liggen is een crisismaatregel, want in crisistijd is er meer behoefte aan ligplaatsen. ‘Dat het een crisismaatregel is begrijp ik ook al niet. Omdat het crisis is, mag je tegen betaling blijven liggen. Volgens mij is de essentie van een crisis dat er geen geld is.’
Bekeuringen
Sinds begin 2010 mag RWS bekeuringen geven aan de binnenvaart. Dat zint Ruijtenberg niet, want Rijkswaterstaat heeft zelf zijn zaken ook niet altijd goed op orde. Zo glijd je als het glad is in Weurt bijna met je auto in het water omdat er niet wordt gestrooid op de kade en beantwoorden veel afmeermogelijkheden niet aan de veiligheid die Rijkswaterstaat wel op de schepen eist.
Het nieuwe beleid gaat ten koste van de samenwerking met RWS, verwacht Ruijtenberg. ‘Wij worden nu dus bekeurd door een organisatie die onveilige steigers ter beschikking stelt. Moet je maar eens in Lobith gaan kijken over wat voor steigers je kunt klunen. Het probleem is dat, als je er wat van zegt, er een bordje komt te hangen waarop staat: "Uitkijken glad, meren op eigen risico" of erger nog: "Verboden te meren." Dan heb je niks meer. Rijkswaterstaat lost problemen niet op, maar schuift ze af. Ze praten over veiligheid, maar hun eigen veiligheid is ver te zoeken.’
Vaartijd
Ook de situatie in Zeeland vindt Ruijtenberg zorgwekkend, want daar is volgens hem de schutcapaciteit zo beperkt dat een schip in de dagvaart straks niet meer naar Terneuzen kan varen in een dag. De stagnatie in Zeeland maakt afspraken over laden en lossen zeer onzeker. ‘De Volkerak is overbelast door het scheepsaanbod. Rijkswaterstaat geeft nu al aan dat er in de toekomst wachttijden kunnen ontstaan van drie uur. De Krammersluis gaat dit jaar weer voor een aantal weken met één kolk schutten. Als je dan om 14 uur aankomt en je bent om 22 uur aan de beurt om te schutten, dan is je vaartijd in de dagvaart om en mag je pas om 6 uur weer beginnen. Als je dan toch nog gaat schutten, loop je de kans dat Rijkswaterstaat op de sluis bekeuringen staat te schrijven.’
Robots
Dat er te weinig ligplaatsen zijn is de schuld van de overheid. Die heeft de schaalvergroting gestimuleerd, maar is zelf niet meegegroeid, constateert Ruijtenberg. ‘Door middel van de staatsgarantie is de schaalvergroting gestimuleerd, maar extra ligplaatsen zijn er nauwelijks bijgekomen. Een koppelverband neemt ligplaatsen van meerdere kleinere schepen in beslag. Daar kunnen die koppelverbanden niks aan doen, maar er is vergeten om meer palen te slaan.’
Ruijtenberg heeft, wat betreft Rijkswaterstaat, heimwee naar vroeger. ‘Vroeger was dat een organisatie die met de schipper meedacht en waar je als schipper gehoor vond. Tegenwoordig voeren die ambtenaren als robots beleid uit. Het lijkt wel alsof ze van hun baas alleen nog hun boot uit mogen komen om schippers te pesten.’
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Duplus. Lengte: 85 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 3,26 meter. Europanummer: 02323437. Motor: Deutz, 1200 pk. Bouwjaar: 1962 en 1982. Eigenaar: VOF J.D. Ruijtenberg en H.W. Ruijtenberg-Poker. Thuishaven: Tholen.