Veranderende rol RWS wekt ergernis

Jaring Ruijtenberg vaart met zijn vrouw Ria op de 1800-tonner Duplus. De laatste tijd ergert hij zich steeds meer aan het beleid van Rijkswaterstaat (RWS). Volgens Ruijtenberg is van de ooit met de schipper meedenkende organisatie niet veel meer over. Als voorbeelden noemt hij de situatie in Tholen, de sluiscapaciteit in Zeeland en het proces-verbaalbeleid.

Duplus

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Ruijtenberg wilde in de kerstvakantie in Tholen liggen. Op de palen mag je maar 3 x 24 uur liggen, daarna wordt het schip weggestuurd of moet de eigenaar havengeld betalen. Onbegrijpelijk, vindt hij. ‘Het beleid is erop gebaseerd dat de palen niet te lang bezet zijn door hetzelfde schip. Maar als je ervoor gaat betalen, dan zijn die palen toch nog steeds bezet door hetzelfde schip? Ik begreep dat niet, daarom heb ik tijdens de Kerstdagen tussen de Kreekraksluis en de palen in Tholen gependeld. Dat is lekker goed voor het milieu.’

  • ‘Tegenwoordig voeren ambtenaren als robots beleid uit’
  • ‘Wachttijden Zeeuwse sluizen maken vervoer onbetrouwbaar’

Dat schepen tegen betaling langer in Tholen mogen liggen is een crisismaatregel, want in crisistijd is er meer behoefte aan ligplaatsen. ‘Dat het een crisismaatregel is begrijp ik ook al niet. Omdat het crisis is, mag je tegen betaling blijven liggen. Volgens mij is de essentie van een crisis dat er geen geld is.’

Bekeuringen

Sinds begin 2010 mag RWS bekeuringen geven aan de binnenvaart. Dat zint Ruijtenberg niet, want Rijkswaterstaat heeft zelf zijn zaken ook niet altijd goed op orde. Zo glijd je als het glad is in Weurt bijna met je auto in het water omdat er niet wordt gestrooid op de kade en beantwoorden veel afmeermogelijkheden niet aan de veiligheid die Rijkswaterstaat wel op de schepen eist.

Het nieuwe beleid gaat ten koste van de samenwerking met RWS, verwacht Ruijtenberg. ‘Wij worden nu dus bekeurd door een organisatie die onveilige steigers ter beschikking stelt. Moet je maar eens in Lobith gaan kijken over wat voor steigers je kunt klunen. Het probleem is dat, als je er wat van zegt, er een bordje komt te hangen waarop staat: "Uitkijken glad, meren op eigen risico" of erger nog: "Verboden te meren." Dan heb je niks meer. Rijkswaterstaat lost problemen niet op, maar schuift ze af. Ze praten over veiligheid, maar hun eigen veiligheid is ver te zoeken.’

Vaartijd

Ook de situatie in Zeeland vindt Ruijtenberg zorgwekkend, want daar is volgens hem de schutcapaciteit zo beperkt dat een schip in de dagvaart straks niet meer naar Terneuzen kan varen in een dag. De stagnatie in Zeeland maakt afspraken over laden en lossen zeer onzeker. ‘De Volkerak is overbelast door het scheepsaanbod. Rijkswaterstaat geeft nu al aan dat er in de toekomst wachttijden kunnen ontstaan van drie uur. De Krammersluis gaat dit jaar weer voor een aantal weken met één kolk schutten. Als je dan om 14 uur aankomt en je bent om 22 uur aan de beurt om te schutten, dan is je vaartijd in de dagvaart om en mag je pas om 6 uur weer beginnen. Als je dan toch nog gaat schutten, loop je de kans dat Rijkswaterstaat op de sluis bekeuringen staat te schrijven.’

Robots

Dat er te weinig ligplaatsen zijn is de schuld van de overheid. Die heeft de schaalvergroting gestimuleerd, maar is zelf niet meegegroeid, constateert Ruijtenberg. ‘Door middel van de staatsgarantie is de schaalvergroting gestimuleerd, maar extra ligplaatsen zijn er nauwelijks bijgekomen. Een koppelverband neemt ligplaatsen van meerdere kleinere schepen in beslag. Daar kunnen die koppelverbanden niks aan doen, maar er is vergeten om meer palen te slaan.’

Ruijtenberg heeft, wat betreft Rijkswaterstaat, heimwee naar vroeger. ‘Vroeger was dat een organisatie die met de schipper meedacht en waar je als schipper gehoor vond. Tegenwoordig voeren die ambtenaren als robots beleid uit. Het lijkt wel alsof ze van hun baas alleen nog hun boot uit mogen komen om schippers te pesten.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Duplus. Lengte: 85 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 3,26 meter. Europanummer: 02323437. Motor: Deutz, 1200 pk. Bouwjaar: 1962 en 1982. Eigenaar: VOF J.D. Ruijtenberg en H.W. Ruijtenberg-Poker. Thuishaven: Tholen.

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • Beste Joep,

    Dit is nog maar het begin.
    Ik heb een kijkje gehad in de behelsde toekomst van het Rijk, wat de binnenvaart betreft.
    De ondernemer zal gekneed worden tot volgzame slaaf, dus trek je plan als je die mogelijkheid hebt.

    Geplaatst door: Tom op
  • Wat een gejammer allemaal. Als je gewoon aan alle voorschriften voldoet, alles in orde hebt en de zaak niet bedonderd zal er niks aan de hand zijn. Het is net zoals op de weg, geen apk of gladde banden kapotte uitlaat , te hard rijden, door rood rijden enz enz dan krijg je een prent. Heel simpel en niks van te zeggen.
    ALs je de zaak bedonderd door dieper te liggen dan toegestaan, geen vaartijdenboek invuld of bewust verkeerd , onderbemand vaart of als het een vieze vette bende in de machinekamer is waar de accu’s losstaan of verzin zelf maar wat tja dan moet je niet zeuren als je een prent krijgt.

    Gr Joep

    Geplaatst door: Joep op
  • Hallo Patrick
    Het lijkt wel dat er er persoonlijk bij was in Tholen. Jij praat over grof taalgebruik terwijl ik dat nergens in het bovensttaande verhaal tegen kom.

    Geplaatst door: R.B. op
  • Deze schipper heeft op sommige punten gelijk, maar mag ook de hand in eigen boezem steken.
    Hij had gewoon een vergunning aan kunnen vragen, Tholen is nota-bene zijn thuishaven, dus hij wist hoe het werkte, maar nee, gewoon een jammerverhaal ophangen in de krant.

    Schijnbaar heeft hij ook zelf wat minder leuke taal gebruikt tegen de mensen van RWS (bedreigd), maar zo eerlijk dat hij dat ook in zijn brief erbij vermeld is hij dus niet….

    Geplaatst door: Patrick op
  • Komende uit de zeevaart zijn het artikel en reacties voor mij zeer herkenbaar.De uitzinnige regelgeving met tegenstrijdige wetten is daar al jaren eerder over ons uitgestort.Ik vrees dat wat dat betreft de binnenvaart nog meer ellende te wachten staat.Wat de reactie van de “ambtenaar” betreft moet mij toch het volgende van het hart: door het kiezen van dat beroep moet je ook de verantwoordelijk nemen voor wat je doet of weigeren het uit te voeren.Ik kon mij bij een forse bekeuring ook niet verschuilen achter : ik doe wat mij opgedragen wordt.Terwijl daarbij ik aan meerdere wetten voldeed doch aan één niet.Ik wens de binnenvaart veel sterkte in de toekomst, want het is erger dan drankmisbruik: een ambtenaar maakt meer kapot dan je lief is!

    Geplaatst door: u.deen op
  • Laatst milieucontrole gehad van RWS en een van de twee controlerende ambtenaren was zo trots op zijn nieuwe opsporings legitimatie, dat hij hem tot drie keer toe meende te moete laten zien. Ik denk dat we in de toekomst nog veel vaker dit soort sheriffs aan boord krijgen. Wat dat betreft is het toch fijn dat de meeste nieuwe schedpen twee bureaus in de stuurhur hebben. Eigenlijk zou RWS met die toenemende administratieve druk een secretaresse bij moeten leveren, geen ervaring geen bezwaar en niet ouder dan een jaar of 25.

    Geplaatst door: Edwin Rieswijk op
  • Wie had dit 5 jaar geleden gedacht dat het zo zou gebeuren.Als we nu nog 5 jaar verder zijn zegt de Belastingdienst:Dat komt goed uit kan de RWS amtenaar gelijk even de boekhouding controleren.Zegt de Douane komt dat even goed,dan doet hij het ook maar even voor ons controleren.Dit is toch niet overdreven gedacht…of wel?

    Geplaatst door: Zeer achterdochtig op
  • Net als men niet alle binnenvaartondernemers over één kam moet scheren geldt dat ook voor ambtenaren. Er zijn verschillende collegae die er best mee in hun maag zitten dat ze plots vaartijden en dienstboekjes moet gaan controleren en andere nieuw in de ambtenaars maag gesplitste bevoegdheden. Waar men zich vroeger als stadswacht van het water beschouwde krijgt men nu politietaken toebedeelt waar men niet voor heeft gekozen bij het in dienst treden. Ambtenaren zijn ook mensen met gezinnen en liefde voor het water, houdt u daar ook eens rekening mee voordat u ze allemaal in 1 keer afbrandt.

    Geplaatst door: Ambtenaar op
  • bij de rws zitten onze ex collega’s.
    Daar moet je het net van hebben!!!
    Want die weten hoe het werkt.

    Geplaatst door: joco op
  • ja en straks krijgt rijkswaterstaat ook bevoegdheid om schippers te bekeuren die buiten hun vaartijd willen schtten bij de krammersluis. ik ben gekke henkie niet

    Geplaatst door: dimu op
  • RWS is zoiets als de slager die zijn eigen vlees keurt,wij zijn het met het stuk van de heer Ruijtenberg eens,want inderdaad men zou een heel stuk beter de vaarweg kunnen beheren,kijk eens langs de vaarweg, bomen worden niet gesnoeid,zodat bij de eerste storm de te zwaar geworden boom omwaaid,dan wordt de boom met een ketting of een touwtje vastgelegt,zodat hij als het hoogwater is gelijk het water indrijft met de nodige schroefschade`s tot gevolg,de kribbakens zien er Niet uit of ontbreken,alles staat vol onkruid en is ongeverfd.Het is treurnis bij alle kunstwerken van RWS om over Ligplaatsen maar te zwijgen, Die zijn er voor onze huidige vloot schepen niet of nauwelijks,bij RWS is men goed in handhaven wat betreft de schipperij,men zou beter de hand in eigen boezem kunnen steken,want inderdaad je durft nergens wat van te zeggen uit angst voor represailles en hooghartige bevelen,Het is een heel slecht idee dat RWS controleerd en bekeurd.RWS hoort naast de schipper te staan en er niet tegenover

    Geplaatst door: Jantina op
  • ex verkeersleider van de verkeerscentrale dordrechtWilt u dit er bij vermelden

    Geplaatst door: W.RIGTER op
  • De doelstelling van rws is een veilige en vlotte afwikkeling van de binnenvaart.Dit moet wel binnen het kader van de regelgeving plaatsvinden.Overleg moet altijd mogelijk zijn.Goede wil of kwade opzet is belangrijk in deze.Het sociale aspekt van de vaarweggebruiker en ekonomisch belang van het binnenvaart bedrijf moet altijd meegenomen worden in de taakuitvoering van rws.

    Geplaatst door: w.rigter op
  • hallo lezers
    Met boven geschreven stuk eens.
    Of een bond er wat aan kan doen ik vrees het ergste!B.v de werken(niet alleen over de sluizen) in Limburg daar zijn nogal wat gesprekken en afspraken met betrokkenen partijen geweest je zou bijna concluderen dat je gewoon door rws genegeerd wordt maar voor de vorm mag meepraten.Dan de tegenhouding van franse collega’s( Die niets verkeerd hadden gedaan) Ongetwijfeld dat de mensen bij rws nu staan ja maar wij voeren ook maar uit wat ons wordt opgedragen.Lekker makkelijk het is vaak ook de manier waarop houding wordt aangenomen van bepaalde ijverige dienders.(nogmaals er zijn uitzonderingen).Maar als dit het nieuwe beleid van rws is wil ik ze wel even meegeven respect wordt op zo’n manier echt niet gekregen zeker niet omdat jullie salaris betaald wordt via onze zuur verdiende belastingcenten.Een beetje menselijkheid kan hier in deze taak zeker geen kwaad immers u wilt wat bereiken en vraag mij dan ook af waarom op deze manier het lijkt bijna gefrustreerd of omdat sommigen zich heel wat voelen.Beter weer terug te gaan naar de leest waar rws voor staat.Tussen de tijd van Sambeek en nu ligt wel nog een halve eeuw ik denk dat de fam.ruitenberg die tussentijd bedoelt.Laten we hopen omdat we nu wat meer soms moeten liggen rws wat na gaat denken en alleen de echte veiligheid en overnachtingspalen in de gaten gaat houden waar geen ruimte is.En voor diegene die weer roepen ja maar ik wil ook liggen.Begrijpelijk maar je kan ook bij iemand opzij.Laten we het met elkaar leefbaar houden de tijd hier op aarde kan soms kort zijn.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • ik ben het roerend eens met deze collega .we hadden eerst de bakenmeester die was er voor de schipper.
    Nu is de schipper er voor de rijkswaterstaat om te luisteren natuurlijk.Ze vinden zich steeds belangrijker.Kan een bond hier wat aan doen?

    Geplaatst door: theo op
  • nadat ik laatst voor de derde keer in een maand tijd werd gecontroleerd (twee keer door zeehavenpolitie en een keer door de rivierpolitie) ben ik eens gaan vragen of ze niet konden nazien wanneer ik gecontroleerd ben. rivierpolitie kan niet in het systeem kijken bij zeehavenpolitie en rws kan op haar beurt ook niet in het systeem van de rivierpolitie kijken.volgens vroeg ik de beste man of hij begreep waarom rws steeds meer taken van hun gingen overnemen,hij snapte er zelf ook niks van. Nu liggen er straks perpedure politieboten in de hoek en laat rws nog duurdere nieuwe bootjes bouwen ik snap hier echt niets meer van dit land wordt steeds gekker

    Geplaatst door: harm op
  • het zal er nooit op verbeteren alle moeite ten spijt van sommigen onze bedrijfstak is heel gemakkelijk te controleren ivm veiligheid en paperassenwinkel en is het niet in orde geven ze maar weer een bekeuring gemakkelijk verdiend voor de staat de schippers uitmelken is toch zo gemakkelijk oplossingen zoeken of een voorstel ingeven doen ze niet.scheepvaart is vooral mooi om naar te kijken maar voor de rest wil iedereen het niet in hun buurt want teveel overlast volgens sommigen we zijn alleen maar goed om te varen en geld aan ons te verdienen.de misdaad bestrijden waar het moet is veel te gevaarlijk schippers plagen is gemakkelijker.dat we ook willen leven zoals mensen aan de wal is hun zorg niet.

    Geplaatst door: vandeweghe johan op
  • Een goed stuk van schipper Jaring Ruijtenberg. Ik vind het echter te gek voor woorden dat een ondernemer met een schip van 1800 ton; een flink bedrijf dus, zich gemanupileerd voelt door overheidsdienders. De overheid moet zich er van bewust worden dat men hier een bedrijfstak tegen zich in het harnas jaagt die van groot economisch belang voor ons land is. Er komen steeds meer handhavers op het water. Ik denk dat die beter gebruikt kunnen worden in de grote steden in ons land. Daar zijn echte problemen. Je moet toch hartelijk lachen als je hoort dat overheidsdienaren iemand van enkele palen weg komt sturen. Nee, zet die menskracht in om onze steden leefbaar te maken of misdrijven op te lossen. Overheid realiseer U dat die schipper Uw klant is. Hij betaalt U, niet andersom. Dus enig respect voor deze bedrijstak is wel op zijn plaats.
    Goede vaart.

    Geplaatst door: Antonius op
  • Doortje, ik wou dat er hier uit dit land 14.000.000 mensen gingen emigreren. Het zou een opluchting zijn voor de rest.

    Geplaatst door: Frans Epping op
  • Stasiland wordt het 1 burger op 1 ambtenaar met bevoegdheid.Je zou graag gaan emigreren!En dan nog vervelende onderzoeken hoe je zuinig moet varen.Als je nog niet aan de reis bent ,dan heb je nog geen doel waar je naar gaat.Beter effe wachten ,en niet doelloos rondvaren.

    Geplaatst door: Doortje Grooten-Wendt op
  • Ruijtenberg heeft, wat betreft Rijkswaterstaat, heimwee naar vroeger.
    Maar vergeet niet toen lag je geen 3 uur voor de Volkerak want die bestond nog niet. Maar wel 3 dagen voor Sambeek.

    Geplaatst door: Freek de Boer op
  • Bovenstaand bericht is echt heel herkenbaar. Ook hier weer het probleem dat men geen verantwoordelijkheid durft te nemen en men zich verschuilt achter allerlei wetjes en protocollen zonder even praktisch gericht mee te denken, uitzonderingen daargelaten uiteraard!
    Het ligplaatsen beleid is idd echt een gedrocht, heen en weer pendelen mag wel elke 3 dagen, (=elke drie dagen je buren die eventueel opzij liggen pesten en onnodig gasolie verbruik) maar gewoon even per situatie beoordelen, dat kan men niet meer, zoals gezegd, ze zouden eens verantwoordelijkheid moeten nemen, stel je voor! Ik heb het idee dat dit steeds erger word, waardoor er nauwelijks nog naar efficientie gekeken word. Erg jammer en onnodig.

    mvg.

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • We worden opgejaagd wild. Als we het al niet zijn.

    Geplaatst door: johan op

Reageer

Veranderende rol RWS wekt ergernis | Schuttevaer.nl

Veranderende rol RWS wekt ergernis

Jaring Ruijtenberg vaart met zijn vrouw Ria op de 1800-tonner Duplus. De laatste tijd ergert hij zich steeds meer aan het beleid van Rijkswaterstaat (RWS). Volgens Ruijtenberg is van de ooit met de schipper meedenkende organisatie niet veel meer over. Als voorbeelden noemt hij de situatie in Tholen, de sluiscapaciteit in Zeeland en het proces-verbaalbeleid.

Duplus

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Ruijtenberg wilde in de kerstvakantie in Tholen liggen. Op de palen mag je maar 3 x 24 uur liggen, daarna wordt het schip weggestuurd of moet de eigenaar havengeld betalen. Onbegrijpelijk, vindt hij. ‘Het beleid is erop gebaseerd dat de palen niet te lang bezet zijn door hetzelfde schip. Maar als je ervoor gaat betalen, dan zijn die palen toch nog steeds bezet door hetzelfde schip? Ik begreep dat niet, daarom heb ik tijdens de Kerstdagen tussen de Kreekraksluis en de palen in Tholen gependeld. Dat is lekker goed voor het milieu.’

  • ‘Tegenwoordig voeren ambtenaren als robots beleid uit’
  • ‘Wachttijden Zeeuwse sluizen maken vervoer onbetrouwbaar’

Dat schepen tegen betaling langer in Tholen mogen liggen is een crisismaatregel, want in crisistijd is er meer behoefte aan ligplaatsen. ‘Dat het een crisismaatregel is begrijp ik ook al niet. Omdat het crisis is, mag je tegen betaling blijven liggen. Volgens mij is de essentie van een crisis dat er geen geld is.’

Bekeuringen

Sinds begin 2010 mag RWS bekeuringen geven aan de binnenvaart. Dat zint Ruijtenberg niet, want Rijkswaterstaat heeft zelf zijn zaken ook niet altijd goed op orde. Zo glijd je als het glad is in Weurt bijna met je auto in het water omdat er niet wordt gestrooid op de kade en beantwoorden veel afmeermogelijkheden niet aan de veiligheid die Rijkswaterstaat wel op de schepen eist.

Het nieuwe beleid gaat ten koste van de samenwerking met RWS, verwacht Ruijtenberg. ‘Wij worden nu dus bekeurd door een organisatie die onveilige steigers ter beschikking stelt. Moet je maar eens in Lobith gaan kijken over wat voor steigers je kunt klunen. Het probleem is dat, als je er wat van zegt, er een bordje komt te hangen waarop staat: "Uitkijken glad, meren op eigen risico" of erger nog: "Verboden te meren." Dan heb je niks meer. Rijkswaterstaat lost problemen niet op, maar schuift ze af. Ze praten over veiligheid, maar hun eigen veiligheid is ver te zoeken.’

Vaartijd

Ook de situatie in Zeeland vindt Ruijtenberg zorgwekkend, want daar is volgens hem de schutcapaciteit zo beperkt dat een schip in de dagvaart straks niet meer naar Terneuzen kan varen in een dag. De stagnatie in Zeeland maakt afspraken over laden en lossen zeer onzeker. ‘De Volkerak is overbelast door het scheepsaanbod. Rijkswaterstaat geeft nu al aan dat er in de toekomst wachttijden kunnen ontstaan van drie uur. De Krammersluis gaat dit jaar weer voor een aantal weken met één kolk schutten. Als je dan om 14 uur aankomt en je bent om 22 uur aan de beurt om te schutten, dan is je vaartijd in de dagvaart om en mag je pas om 6 uur weer beginnen. Als je dan toch nog gaat schutten, loop je de kans dat Rijkswaterstaat op de sluis bekeuringen staat te schrijven.’

Robots

Dat er te weinig ligplaatsen zijn is de schuld van de overheid. Die heeft de schaalvergroting gestimuleerd, maar is zelf niet meegegroeid, constateert Ruijtenberg. ‘Door middel van de staatsgarantie is de schaalvergroting gestimuleerd, maar extra ligplaatsen zijn er nauwelijks bijgekomen. Een koppelverband neemt ligplaatsen van meerdere kleinere schepen in beslag. Daar kunnen die koppelverbanden niks aan doen, maar er is vergeten om meer palen te slaan.’

Ruijtenberg heeft, wat betreft Rijkswaterstaat, heimwee naar vroeger. ‘Vroeger was dat een organisatie die met de schipper meedacht en waar je als schipper gehoor vond. Tegenwoordig voeren die ambtenaren als robots beleid uit. Het lijkt wel alsof ze van hun baas alleen nog hun boot uit mogen komen om schippers te pesten.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Duplus. Lengte: 85 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 3,26 meter. Europanummer: 02323437. Motor: Deutz, 1200 pk. Bouwjaar: 1962 en 1982. Eigenaar: VOF J.D. Ruijtenberg en H.W. Ruijtenberg-Poker. Thuishaven: Tholen.

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • Beste Joep,

    Dit is nog maar het begin.
    Ik heb een kijkje gehad in de behelsde toekomst van het Rijk, wat de binnenvaart betreft.
    De ondernemer zal gekneed worden tot volgzame slaaf, dus trek je plan als je die mogelijkheid hebt.

    Geplaatst door: Tom op
  • Wat een gejammer allemaal. Als je gewoon aan alle voorschriften voldoet, alles in orde hebt en de zaak niet bedonderd zal er niks aan de hand zijn. Het is net zoals op de weg, geen apk of gladde banden kapotte uitlaat , te hard rijden, door rood rijden enz enz dan krijg je een prent. Heel simpel en niks van te zeggen.
    ALs je de zaak bedonderd door dieper te liggen dan toegestaan, geen vaartijdenboek invuld of bewust verkeerd , onderbemand vaart of als het een vieze vette bende in de machinekamer is waar de accu’s losstaan of verzin zelf maar wat tja dan moet je niet zeuren als je een prent krijgt.

    Gr Joep

    Geplaatst door: Joep op
  • Hallo Patrick
    Het lijkt wel dat er er persoonlijk bij was in Tholen. Jij praat over grof taalgebruik terwijl ik dat nergens in het bovensttaande verhaal tegen kom.

    Geplaatst door: R.B. op
  • Deze schipper heeft op sommige punten gelijk, maar mag ook de hand in eigen boezem steken.
    Hij had gewoon een vergunning aan kunnen vragen, Tholen is nota-bene zijn thuishaven, dus hij wist hoe het werkte, maar nee, gewoon een jammerverhaal ophangen in de krant.

    Schijnbaar heeft hij ook zelf wat minder leuke taal gebruikt tegen de mensen van RWS (bedreigd), maar zo eerlijk dat hij dat ook in zijn brief erbij vermeld is hij dus niet….

    Geplaatst door: Patrick op
  • Komende uit de zeevaart zijn het artikel en reacties voor mij zeer herkenbaar.De uitzinnige regelgeving met tegenstrijdige wetten is daar al jaren eerder over ons uitgestort.Ik vrees dat wat dat betreft de binnenvaart nog meer ellende te wachten staat.Wat de reactie van de “ambtenaar” betreft moet mij toch het volgende van het hart: door het kiezen van dat beroep moet je ook de verantwoordelijk nemen voor wat je doet of weigeren het uit te voeren.Ik kon mij bij een forse bekeuring ook niet verschuilen achter : ik doe wat mij opgedragen wordt.Terwijl daarbij ik aan meerdere wetten voldeed doch aan één niet.Ik wens de binnenvaart veel sterkte in de toekomst, want het is erger dan drankmisbruik: een ambtenaar maakt meer kapot dan je lief is!

    Geplaatst door: u.deen op
  • Laatst milieucontrole gehad van RWS en een van de twee controlerende ambtenaren was zo trots op zijn nieuwe opsporings legitimatie, dat hij hem tot drie keer toe meende te moete laten zien. Ik denk dat we in de toekomst nog veel vaker dit soort sheriffs aan boord krijgen. Wat dat betreft is het toch fijn dat de meeste nieuwe schedpen twee bureaus in de stuurhur hebben. Eigenlijk zou RWS met die toenemende administratieve druk een secretaresse bij moeten leveren, geen ervaring geen bezwaar en niet ouder dan een jaar of 25.

    Geplaatst door: Edwin Rieswijk op
  • Wie had dit 5 jaar geleden gedacht dat het zo zou gebeuren.Als we nu nog 5 jaar verder zijn zegt de Belastingdienst:Dat komt goed uit kan de RWS amtenaar gelijk even de boekhouding controleren.Zegt de Douane komt dat even goed,dan doet hij het ook maar even voor ons controleren.Dit is toch niet overdreven gedacht…of wel?

    Geplaatst door: Zeer achterdochtig op
  • Net als men niet alle binnenvaartondernemers over één kam moet scheren geldt dat ook voor ambtenaren. Er zijn verschillende collegae die er best mee in hun maag zitten dat ze plots vaartijden en dienstboekjes moet gaan controleren en andere nieuw in de ambtenaars maag gesplitste bevoegdheden. Waar men zich vroeger als stadswacht van het water beschouwde krijgt men nu politietaken toebedeelt waar men niet voor heeft gekozen bij het in dienst treden. Ambtenaren zijn ook mensen met gezinnen en liefde voor het water, houdt u daar ook eens rekening mee voordat u ze allemaal in 1 keer afbrandt.

    Geplaatst door: Ambtenaar op
  • bij de rws zitten onze ex collega’s.
    Daar moet je het net van hebben!!!
    Want die weten hoe het werkt.

    Geplaatst door: joco op
  • ja en straks krijgt rijkswaterstaat ook bevoegdheid om schippers te bekeuren die buiten hun vaartijd willen schtten bij de krammersluis. ik ben gekke henkie niet

    Geplaatst door: dimu op
  • RWS is zoiets als de slager die zijn eigen vlees keurt,wij zijn het met het stuk van de heer Ruijtenberg eens,want inderdaad men zou een heel stuk beter de vaarweg kunnen beheren,kijk eens langs de vaarweg, bomen worden niet gesnoeid,zodat bij de eerste storm de te zwaar geworden boom omwaaid,dan wordt de boom met een ketting of een touwtje vastgelegt,zodat hij als het hoogwater is gelijk het water indrijft met de nodige schroefschade`s tot gevolg,de kribbakens zien er Niet uit of ontbreken,alles staat vol onkruid en is ongeverfd.Het is treurnis bij alle kunstwerken van RWS om over Ligplaatsen maar te zwijgen, Die zijn er voor onze huidige vloot schepen niet of nauwelijks,bij RWS is men goed in handhaven wat betreft de schipperij,men zou beter de hand in eigen boezem kunnen steken,want inderdaad je durft nergens wat van te zeggen uit angst voor represailles en hooghartige bevelen,Het is een heel slecht idee dat RWS controleerd en bekeurd.RWS hoort naast de schipper te staan en er niet tegenover

    Geplaatst door: Jantina op
  • ex verkeersleider van de verkeerscentrale dordrechtWilt u dit er bij vermelden

    Geplaatst door: W.RIGTER op
  • De doelstelling van rws is een veilige en vlotte afwikkeling van de binnenvaart.Dit moet wel binnen het kader van de regelgeving plaatsvinden.Overleg moet altijd mogelijk zijn.Goede wil of kwade opzet is belangrijk in deze.Het sociale aspekt van de vaarweggebruiker en ekonomisch belang van het binnenvaart bedrijf moet altijd meegenomen worden in de taakuitvoering van rws.

    Geplaatst door: w.rigter op
  • hallo lezers
    Met boven geschreven stuk eens.
    Of een bond er wat aan kan doen ik vrees het ergste!B.v de werken(niet alleen over de sluizen) in Limburg daar zijn nogal wat gesprekken en afspraken met betrokkenen partijen geweest je zou bijna concluderen dat je gewoon door rws genegeerd wordt maar voor de vorm mag meepraten.Dan de tegenhouding van franse collega’s( Die niets verkeerd hadden gedaan) Ongetwijfeld dat de mensen bij rws nu staan ja maar wij voeren ook maar uit wat ons wordt opgedragen.Lekker makkelijk het is vaak ook de manier waarop houding wordt aangenomen van bepaalde ijverige dienders.(nogmaals er zijn uitzonderingen).Maar als dit het nieuwe beleid van rws is wil ik ze wel even meegeven respect wordt op zo’n manier echt niet gekregen zeker niet omdat jullie salaris betaald wordt via onze zuur verdiende belastingcenten.Een beetje menselijkheid kan hier in deze taak zeker geen kwaad immers u wilt wat bereiken en vraag mij dan ook af waarom op deze manier het lijkt bijna gefrustreerd of omdat sommigen zich heel wat voelen.Beter weer terug te gaan naar de leest waar rws voor staat.Tussen de tijd van Sambeek en nu ligt wel nog een halve eeuw ik denk dat de fam.ruitenberg die tussentijd bedoelt.Laten we hopen omdat we nu wat meer soms moeten liggen rws wat na gaat denken en alleen de echte veiligheid en overnachtingspalen in de gaten gaat houden waar geen ruimte is.En voor diegene die weer roepen ja maar ik wil ook liggen.Begrijpelijk maar je kan ook bij iemand opzij.Laten we het met elkaar leefbaar houden de tijd hier op aarde kan soms kort zijn.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • ik ben het roerend eens met deze collega .we hadden eerst de bakenmeester die was er voor de schipper.
    Nu is de schipper er voor de rijkswaterstaat om te luisteren natuurlijk.Ze vinden zich steeds belangrijker.Kan een bond hier wat aan doen?

    Geplaatst door: theo op
  • nadat ik laatst voor de derde keer in een maand tijd werd gecontroleerd (twee keer door zeehavenpolitie en een keer door de rivierpolitie) ben ik eens gaan vragen of ze niet konden nazien wanneer ik gecontroleerd ben. rivierpolitie kan niet in het systeem kijken bij zeehavenpolitie en rws kan op haar beurt ook niet in het systeem van de rivierpolitie kijken.volgens vroeg ik de beste man of hij begreep waarom rws steeds meer taken van hun gingen overnemen,hij snapte er zelf ook niks van. Nu liggen er straks perpedure politieboten in de hoek en laat rws nog duurdere nieuwe bootjes bouwen ik snap hier echt niets meer van dit land wordt steeds gekker

    Geplaatst door: harm op
  • het zal er nooit op verbeteren alle moeite ten spijt van sommigen onze bedrijfstak is heel gemakkelijk te controleren ivm veiligheid en paperassenwinkel en is het niet in orde geven ze maar weer een bekeuring gemakkelijk verdiend voor de staat de schippers uitmelken is toch zo gemakkelijk oplossingen zoeken of een voorstel ingeven doen ze niet.scheepvaart is vooral mooi om naar te kijken maar voor de rest wil iedereen het niet in hun buurt want teveel overlast volgens sommigen we zijn alleen maar goed om te varen en geld aan ons te verdienen.de misdaad bestrijden waar het moet is veel te gevaarlijk schippers plagen is gemakkelijker.dat we ook willen leven zoals mensen aan de wal is hun zorg niet.

    Geplaatst door: vandeweghe johan op
  • Een goed stuk van schipper Jaring Ruijtenberg. Ik vind het echter te gek voor woorden dat een ondernemer met een schip van 1800 ton; een flink bedrijf dus, zich gemanupileerd voelt door overheidsdienders. De overheid moet zich er van bewust worden dat men hier een bedrijfstak tegen zich in het harnas jaagt die van groot economisch belang voor ons land is. Er komen steeds meer handhavers op het water. Ik denk dat die beter gebruikt kunnen worden in de grote steden in ons land. Daar zijn echte problemen. Je moet toch hartelijk lachen als je hoort dat overheidsdienaren iemand van enkele palen weg komt sturen. Nee, zet die menskracht in om onze steden leefbaar te maken of misdrijven op te lossen. Overheid realiseer U dat die schipper Uw klant is. Hij betaalt U, niet andersom. Dus enig respect voor deze bedrijstak is wel op zijn plaats.
    Goede vaart.

    Geplaatst door: Antonius op
  • Doortje, ik wou dat er hier uit dit land 14.000.000 mensen gingen emigreren. Het zou een opluchting zijn voor de rest.

    Geplaatst door: Frans Epping op
  • Stasiland wordt het 1 burger op 1 ambtenaar met bevoegdheid.Je zou graag gaan emigreren!En dan nog vervelende onderzoeken hoe je zuinig moet varen.Als je nog niet aan de reis bent ,dan heb je nog geen doel waar je naar gaat.Beter effe wachten ,en niet doelloos rondvaren.

    Geplaatst door: Doortje Grooten-Wendt op
  • Ruijtenberg heeft, wat betreft Rijkswaterstaat, heimwee naar vroeger.
    Maar vergeet niet toen lag je geen 3 uur voor de Volkerak want die bestond nog niet. Maar wel 3 dagen voor Sambeek.

    Geplaatst door: Freek de Boer op
  • Bovenstaand bericht is echt heel herkenbaar. Ook hier weer het probleem dat men geen verantwoordelijkheid durft te nemen en men zich verschuilt achter allerlei wetjes en protocollen zonder even praktisch gericht mee te denken, uitzonderingen daargelaten uiteraard!
    Het ligplaatsen beleid is idd echt een gedrocht, heen en weer pendelen mag wel elke 3 dagen, (=elke drie dagen je buren die eventueel opzij liggen pesten en onnodig gasolie verbruik) maar gewoon even per situatie beoordelen, dat kan men niet meer, zoals gezegd, ze zouden eens verantwoordelijkheid moeten nemen, stel je voor! Ik heb het idee dat dit steeds erger word, waardoor er nauwelijks nog naar efficientie gekeken word. Erg jammer en onnodig.

    mvg.

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • We worden opgejaagd wild. Als we het al niet zijn.

    Geplaatst door: johan op

Reageer