‘Het is echt mogelijk, maar het is lastiger. Aan de andere kant biedt het ons voordelen. Als je nu kunt beginnen en je krijgt het rond en je draait een normale omzet dan kan het alleen maar beter worden. Als je start in een goede tijd en alles is daarop gebaseerd, dan heb je het moeilijker als de economie terugloopt. Toch blijft beginnen in een goede tijd eenvoudiger.’
Tim is anderhalf jaar bezig om zijn onderneming op poten te zetten, waarvan het laatste half jaar zeer intensief. Voor dit schip was hij met twee andere schepen bezig. Bij het eerste werd in het begin al duidelijk dat het niks werd. De tweede ketste in een vergevorderd stadium af. ‘De banken en het bedrijfsleven kunnen het waarderen dat ik zoveel doorzettingsvermogen heb. Ik hoop dat het deze keer lukt.’
De keuze valt bewust op een kleiner schip. ‘Een groot schip behoort voor mij niet tot de mogelijkheden. Ik wil liever op een klein schip te blijven, omdat het vaargebied me meer aanstaat.’
Zijn vrouw Stephanie en dochtertje Berber wonen in Kootstertille, maar varen mee als het uitkomt met de trimsalon van Stephanie. ‘Ik heb een hondentrimsalon in Noord-Bergum, Stephanie’s trimsalon. Ik werk alleen. Als ik werk gaat Berber naar haar oma. We zijn bezig met de crèche voor een paar dagen. Als er in het weekend moet worden gevaren, vaar ik mee.’
-
‘Landelijk havengeld zou goed idee zijn’
-
Tim Roosgeurius wil beunschip Bontekoe Jr overnemen
Tim gaat naar huis als het uitkomt. Het komt erop neer dat hij gemiddeld één à twee dagen per week thuis is. Ook als ondernemer wil het zo blijven varen. ‘Ik vind het belangrijk dat Stephanie ook wat voor zichzelf heeft aan de wal.’
Uit de zorg
Matroos Rick Koorn volgt de BBL-binnenvaartopleiding in IJmuiden. Het bevalt hem een stuk beter dan zijn vorige opleiding in de zorg. ‘Ik wilde vanaf mijn dertiende al varen, maar zat in de verzorging. Mijn moeder zit al heel haar leven in de zorg en vond dat wat voor mij. Ik heb het geprobeerd, maar het was niks. Ik ben blij dat ik nu eindelijk iets doe wat ik leuk vind.’
Ook Rick wil later als binnenvaartondernemer werkzaam zijn. ‘Ik hoop dat, als ik mijn papieren heb, ik een eigen schip kan hebben. Eerst ga ik al mijn papieren halen en kijken hoever ik kom.’
Chaotisch
Als startende ondernemer ergert Tim zich aan de ‘chaotische’ havengeldtarieven, want die zijn in elke haven anders geregeld, zeker de interpretatie van weekbriefjes. Standaardisatie van de tarieven en voorzieningen lijkt hem een oplossing. ‘Het is niet erg om te betalen, maar je moet wel weten waarvoor. Van mij mag het havengeld een landelijke belasting worden. In Deventer betalen wij bijvoorbeeld twee keer zoveel havengeld als normaal. Je krijgt voor dat geld een weekbriefje waarvoor je twee weken in de haven mag liggen. Ga je binnen die twee weken de haven uit en kom je binnen de tijd terug dan moet je weer een briefje voor twee weken kopen. Ook Amsterdam vind ik een slechte haven qua faciliteiten. Die zijn daar de het havengeld niet waard.’
In de toekomst hoopt Tim als ondernemer vooruitgang te kunnen boeken. ‘Het is mijn bedoeling om op dit schip te beginnen en later te vernieuwen en eventueel groter te gaan. Ik hoop dat het allemaal lukt en hoop succesvol te worden als ondernemer.’
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Bontekoe Jr. Lengte: 67 meter. Breedte: 6,60 meter. Diepgang: 2,80 meter. Tonnage: 767 ton. Europanummer: 03110472. Motor: Doosan, 530 pk. Bouwjaar: 1960. Thuishaven: Zaltbommel. Eigenaar: Hut Investment BV.