Door
Henriette Driesen-Joanknecht
Dingeman herinnert zich dat een paar jaar geleden werd toegezegd dat er meer autoafzetplaatsen en ligplaatsen langs de Rijn zouden komen. Hij vraagt zich af of het aan zijn waarneming ligt, of dat het echt zo slecht is gesteld met de tot nu toe gerealiseerde voorzieningen. ‘Ik weet niet precies waar ze zijn begonnen met het realiseren, maar ik zie er niks van. Ons schip krijgt de auto er alleen af in Neuss en Mainz.’
-
‘Blij dat we op een klein schip zitten’
-
Dingeman en Wilma Oosse hebben hun uitgavepatroon aangepast
Dingeman vindt de autoafzetplaats in Bingen jammer, want die gaat ten koste van een ligplaats voor zijn schip. ‘Wij hebben daar twee keer een weekend gelegen. Dat kan nu niet meer, omdat het een autoafzetplaats is geworden. Ik begrijp de gedachte erachter niet. Met een schip groter dan 110 meter kom je de haven niet binnen, op waterstand niet en met een kegelschip volgens mij ook niet. Nu is er weer een ligplaats verdwenen.’
Kade Bingen
Hij verbaast zich er ook over dat de kade van Bingen voor de binnenvaart verboden gebied is geworden. In zijn herinnering vonden de mensen op de wal het helemaal niet lastig dat er schepen lagen. ‘Voorheen lagen we vaak aan de kade van Bingen. Toen liepen er ook mensen. Die liepen daar speciaal omdat er schepen lagen. Ze vonden het interessant en maakten graag een praatje.’
Het echtpaar vaart sinds 4,5 jaar samen. In maart 2005 kochten ze dit schip. Vorig jaar hadden ze plannen om groter te gaan. Niet dat ze op schepen gingen kijken, maar ze dachten erover, benadrukken ze. ‘Die plannen hebben we nu in de koelkast gezet. We wilden geen 110-meter, dat was niet onze wens. In deze tijd zijn we blij dat we op een klein schip zitten. De woning is naar onze zin en we kunnen overal naartoe varen.’
Toch zijn er flinke verschillen in hun uitgavepatroon ten opzichte van vorig jaar. Ze zijn blij dat ze die uitgaven toen hebben gedaan. ‘We hebben vorig jaar speciaal een box laten maken voor de kinderen. Die kostte 5500 euro. Het gaat om een speciale box die op de luiken past. Dat zou je dit jaar niet meer laten doen, dan ga je op zoek naar andere oplossingen. Ook hebben we vorig jaar een andere auto gekocht. Nu zou je dat niet doen. Daarom zijn we blij dat we die dingen hebben gekocht toen het financieel erg goed ging. Want eigenlijk heb je het wel nodig. Nu moeten we er zuinig op zijn.’
Nog jong
De kinderen gaan in de toekomst naar het internaat. Ze zaten zelf allebei op Eben Haëzer. Leonard heeft net het kleuterpakket van de LOVK gekregen. ‘Hij gaat nog niet naar het Zwanejong, want dat is vanaf 3,5 jaar. Als het uitkomt gaat Leonard naar de peuterspeelzaal van de ds J. Bogermanschool in Dordrecht. We hebben beiden geen slechte tijd gehad op het internaat, maar we denken er voor onze kinderen nog niet teveel over na’, zegt Wilma.
Wilma haalde na de MAVO haar diploma verzorgende en werkte in een bejaardentehuis voordat ze aan boord stapte. Voordat de kinderen kwamen haalde ze haar vaarbewijs. Haar Rijnpatent wil ze ooit nog halen. ‘Momenteel heb ik er niks aan, want als je op deze scheepsmaat zonder personeel vaart maakt het niet uit. Leren is ook lastig te combineren met de kinderen. Ik ga het ooit nog doen.’
De toekomst zien ze voor zichzelf zonnig in. ‘Nu zijn er teveel schepen, maar als het werk aantrekt zijn ze weer nodig. Wij zijn nog jong en er zullen andere tijden komen. Voor mensen van een jaar of zestig, die een paar jaar terug een schip hadden gekocht met als doel dat met winst te verkopen om dan te stoppen is het een ander verhaal.’
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Navicella. Lengte: 73 meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,80 meter. Tonnage: 1132. Europanummer: 2314914. Motor: Caterpillar, 1000 pk. Bouwjaar: 1965. Thuishaven: Dordrecht. Eigenaar: VOF Navicella.