Klinkenberg is bang dat jongeren varen straks nog wel aantrekkelijk vinden, maar alles wat eromheen hangt niet. Hij ziet dat bij zijn eigen kinderen. Zijn oudste zoon vliegt als copiloot bij Ryanair. De ander heeft nog geen definitieve beroepskeuze gemaakt, maar varen is niet de eerste optie. ‘Veel mensen steken hun kop ervoor in het zand, maar ik vind het tekenend voor de binnenvaart dat veel jongelui van schippersafkomst niet meer willen varen. Je moet weet ik hoeveel geld in een schip investeren en aan allerlei regels voldoen. Die regels worden allemaal gecontroleerd, maar als je ziet hoe je tien centimeter naast het schip van boord af kan dan is het triest gesteld. Neem bijvoorbeeld de muur in Keulen, daarop is een prachtige roestvrijstalen reling gezet, zodat de mensen op de kade niet in het water kunnen vallen. Je moet er alleen niet naast de reling kijken waar de schepen liggen. Daar tref je roestige trappen, kapotte ringen en een reling waarvan je bang bent dat je hem uit de muur trekt aan. In principe is een schip een kostbare gevangenis, want je kunt haast nergens normaal van boord.’
Ondergeschoven
Hij noemt vlotjes een aantal plaatsen langs de vaarwegen waar het een en ander aan te verbeteren is. ‘Die autosteiger is alleen geschikt voor zeer specifieke schepen. Omdat die brug er ligt kunnen lange schepen er niet liggen, terwijl een belangrijk deel van de kleinere schepen de auto er niet van boord af krijgt.’
Ook het binnenvaartbeleid van de Haven van Rotterdam kan enige verbetering gebruiken, constateert Klinkenberg. Dat de binnenvaart een ondergeschoven kindje is in Rotterdam vindt hij niet terecht, want zonder de binnenvaart had Rotterdam ongeveer de omvang van Zeebrugge gehad. ‘De binnenvaart is enorm belangrijk voor de haven, maar dat is niet te zien in de voorzieningen. Kijk bijvoorbeeld naar de Maashaven. Eerst mochten onze auto’s naast het schip staan. Toen moesten ze in parkeervakken en nu staan er parkeermeters. En het ISPS-gebeuren maakt het sociale leven aan boord ook niet eenvoudiger.’
Klinkenberg maakt zich zorgen over het gebruik van stroomkabels in de Maashaven en vraagt zich af of het gebruik ervan wel doenlijk is voor de bemanning. ‘Volgens mij mag het helemaal niet, want het personeel mag volgens de Arbowet maar twintig kilo tillen. Zo’n dikke stroomkabel die over een paar schepen heen moet is volgens mij al gauw zwaarder dan twintig kilo. Afgezien van het feit dat het volgens mij gevaarlijk kan zijn als er van die dikke kabels door de gangboorden lopen. Ik denk dat een betere communicatie in veel van deze gevallen behulpzaam is.’
Organisatiegraad
Communicatie is van oudsher een probleem in de binnenvaart, want de meeste ondernemers varen zelf op hun schip en kunnen niet altijd naar vergaderingen komen. Veel ondernemers moeten de vergaderdata ook nog combineren met een gezinsleven. Dat is een belangrijke oorzaak van de lage organisatiegraad en opkomst op vergaderingen van de sector. De moeite die het kost om georganiseerd te zijn heeft als bijwerking dat de binnenvaart voor de vervoerscontracten is overgeleverd aan kantoren, constateert Klinkenberg. ‘Het kantoor heeft het vervoerscontract, maar degene die het moet vervoeren niet. Die contracten is een eigen wereldje. Er is daarover geen communicatie met de schippers. Degene die het moet vervoeren wordt er als partij niet in gekend. Dat maakt het systeem ondoorzichtig.’
Klinkenberg ziet een oplossing in het organiseren. ‘Het is moeilijk te behappen waarom het in de binnenvaart niet lukt. Volgens mij zijn er zo’n 6000 binnenvaartschepen, maar waarom je dan ook zo’n 6000 eenheden moet hebben is mij onduidelijk. Mensen in deze sector zijn misschien te individualistisch ingesteld, maar het moet toch mogelijk zijn om met tien of twintig collega’s de koppen bij elkaar te steken en zelf een vervoerscontract af te sluiten, waarop je vervoerszekerheid kunt bieden, omdat je met meerderen bent.’ (HDJ)
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Vantage. Lengte: 135 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,57 meter. Tonnage: 3925. Europanummer: 2327521. Motor: Caterpillar, 1700 pk. Bouwjaar: 2006. Thuishaven: Dordrecht. Eigenaar: Vintage CSL.