Individualisme is en blijft problematisch

Otto Klinkenberg vaart op de 135 meter lange Vantage. Hij ergert zich aan de gebrekkige voorzieningen voor de binnenvaart en verwacht dat de oplossing ligt in een betere communicatie, ofwel een sterkere lobby en samenwerking. Die zouden de positie van de binnenvaartondernemer kunnen verbeteren.

Individualisme is en blijft problematisch

Klinkenberg is bang dat jongeren varen straks nog wel aantrekkelijk vinden, maar alles wat eromheen hangt niet. Hij ziet dat bij zijn eigen kinderen. Zijn oudste zoon vliegt als copiloot bij Ryanair. De ander heeft nog geen definitieve beroepskeuze gemaakt, maar varen is niet de eerste optie. ‘Veel mensen steken hun kop ervoor in het zand, maar ik vind het tekenend voor de binnenvaart dat veel jongelui van schippersafkomst niet meer willen varen. Je moet weet ik hoeveel geld in een schip investeren en aan allerlei regels voldoen. Die regels worden allemaal gecontroleerd, maar als je ziet hoe je tien centimeter naast het schip van boord af kan dan is het triest gesteld. Neem bijvoorbeeld de muur in Keulen, daarop is een prachtige roestvrijstalen reling gezet, zodat de mensen op de kade niet in het water kunnen vallen. Je moet er alleen niet naast de reling kijken waar de schepen liggen. Daar tref je roestige trappen, kapotte ringen en een reling waarvan je bang bent dat je hem uit de muur trekt aan. In principe is een schip een kostbare gevangenis, want je kunt haast nergens normaal van boord.’

Ondergeschoven

Hij noemt vlotjes een aantal plaatsen langs de vaarwegen waar het een en ander aan te verbeteren is. ‘Die autosteiger is alleen geschikt voor zeer specifieke schepen. Omdat die brug er ligt kunnen lange schepen er niet liggen, terwijl een belangrijk deel van de kleinere schepen de auto er niet van boord af krijgt.’

Ook het binnenvaartbeleid van de Haven van Rotterdam kan enige verbetering gebruiken, constateert Klinkenberg. Dat de binnenvaart een ondergeschoven kindje is in Rotterdam vindt hij niet terecht, want zonder de binnenvaart had Rotterdam ongeveer de omvang van Zeebrugge gehad. ‘De binnenvaart is enorm belangrijk voor de haven, maar dat is niet te zien in de voorzieningen. Kijk bijvoorbeeld naar de Maashaven. Eerst mochten onze auto’s naast het schip staan. Toen moesten ze in parkeervakken en nu staan er parkeermeters. En het ISPS-gebeuren maakt het sociale leven aan boord ook niet eenvoudiger.’

Klinkenberg maakt zich zorgen over het gebruik van stroomkabels in de Maashaven en vraagt zich af of het gebruik ervan wel doenlijk is voor de bemanning. ‘Volgens mij mag het helemaal niet, want het personeel mag volgens de Arbowet maar twintig kilo tillen. Zo’n dikke stroomkabel die over een paar schepen heen moet is volgens mij al gauw zwaarder dan twintig kilo. Afgezien van het feit dat het volgens mij gevaarlijk kan zijn als er van die dikke kabels door de gangboorden lopen. Ik denk dat een betere communicatie in veel van deze gevallen behulpzaam is.’

Organisatiegraad

Communicatie is van oudsher een probleem in de binnenvaart, want de meeste ondernemers varen zelf op hun schip en kunnen niet altijd naar vergaderingen komen. Veel ondernemers moeten de vergaderdata ook nog combineren met een gezinsleven. Dat is een belangrijke oorzaak van de lage organisatiegraad en opkomst op vergaderingen van de sector. De moeite die het kost om georganiseerd te zijn heeft als bijwerking dat de binnenvaart voor de vervoerscontracten is overgeleverd aan kantoren, constateert Klinkenberg. ‘Het kantoor heeft het vervoerscontract, maar degene die het moet vervoeren niet. Die contracten is een eigen wereldje. Er is daarover geen communicatie met de schippers. Degene die het moet vervoeren wordt er als partij niet in gekend. Dat maakt het systeem ondoorzichtig.’

Klinkenberg ziet een oplossing in het organiseren. ‘Het is moeilijk te behappen waarom het in de binnenvaart niet lukt. Volgens mij zijn er zo’n 6000 binnenvaartschepen, maar waarom je dan ook zo’n 6000 eenheden moet hebben is mij onduidelijk. Mensen in deze sector zijn misschien te individualistisch ingesteld, maar het moet toch mogelijk zijn om met tien of twintig collega’s de koppen bij elkaar te steken en zelf een vervoerscontract af te sluiten, waarop je vervoerszekerheid kunt bieden, omdat je met meerderen bent.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Vantage. Lengte: 135 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,57 meter. Tonnage: 3925. Europanummer: 2327521. Motor: Caterpillar, 1700 pk. Bouwjaar: 2006. Thuishaven: Dordrecht. Eigenaar: Vintage CSL.

 

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • Nou, pipo volgens mij kunt u niet lezen wat er staat,lees de kop en de onderste allinea maar eens goed en u zult begrijpen dat dit dus geen oplossing is wat dhr Klinkenberg suggereerd.
    Daar reageerde ik op , waarom ik denk dat het idee van Klinkenberg geen oplossing geeft.
    Alles wat tussen de kop en de laatste allinea staat ben ik het roerend mee eens, buiten kijf.
    dhr. Klinkenberg stelt voor dat er toch wel 20 koppen bij elkaar gestoken moet kunnen worden, 20 op 6000 eenheden… HALLO.. dat is 1 op de 300 schepen, lekkere basis om iets voor elkaar te krijgen?!
    Neem 20 zandboeren, of 20 tankers, of 20 containerschepen of zo u wil 20 koppelverbandjes en ik weet zeker die krijg je al niet op 1 lijn.
    En waarom niet?? om dat de belangen voor een ieder totaal anders zijn, gooi daar mijn voorbeelden van schippers onderling bij en volgens mij hoef je niet eens te kunnen lezen om te zien dat dit GEEN oplossing is.
    Maar zo u wil pipo, dit is uiteraard mijn mening die ik je geef, wie of wat u ook mag zijn ik wens u in deze roerige tijden toch het beste toe en hoop samen met u op een betere tijd.

    Geplaatst door: kaas op
  • Nou….ik weet het niet hoor, maar als ik de reactie op de heer Klinkenberg’s artikel lees????? Waar gaan die reactie over. Ik dacht dat het artikel ging over de voorzieningen in de binnenvaart. De reacties van heren schippers gaan over wat een eikels die grote schepen herbergen en meer van dat soort ongein. Kunnen jullie wel lezen?
    Als je nou ergens op reageer, doe het dan bij het juiste artilel!
    Tjonge wat een loosers zeg.
    En omdat het blijkbaar in is…is dit ook lekker anoniem.

    Geplaatst door: pipo op
  • Dag Johan,

    We komen al dichter bij mekaar.Dat menig grote jongen dik in de problemen zit, is een feit, maar dat de laatste veertig schepen de crisis veroorzaakt hebben is flauwekul.En op een goeie manier met elkaar van gedachte wisselen is positief en dat mis ik hier weleens.
    Het ga je goed.

    Geplaatst door: john v op
  • Als je eens goed leest menneer john v.Ik zeg niks over dat het slecht is om jong op een klein schip te beginnen,ikgaf een reactie op iemand die commentaar had op jonge mensn die groot beginnen.En ja mijn mening is dat kinderen op internaat niet meer van deze tijd is.Ik had het ook niet echt duidelijk bij gezet,maar kleiner beginnen als je jong bent is niks mis mee,net zoals jong groter beginnen,iedereen heeft toch zin eigen visie?Zijn eigen werkwijze geld te verdienen?En dat gezeik dat de groten problemen hebben nu,en hebben veroorzaakt is gewoon een kansloze beschuldiging,het is crisis,natuurlijk heb je in een crisis schepen teveel.

    Geplaatst door: johan op
  • Ik vraag me af wie wie er nu eigenlijk kansloos is Johan.Zij die gezond met de tijd zijn meegegaan, zitten nu ook nog niet in de shit.En de kinderen naar een internaat doen is niet leuk, maar waarom niet van deze tijd. Ze stromen juist weer vol met al die jongens die een te grote broek hadden aangetrokken.En wat is er mis mee als je jong ben, om met een klein schip te beginnen.Voor de mentaliteit zou het wel beter geweest zijn Johan, want jij blaast wel erg hoog van de toren.Het is wel positief dat jij je naam eronder zet, maar zet dan je scheepsnaam er ook maar onder.

    Geplaatst door: john v op
  • Waarom kraakt iedereen elkaar af? Je moet toch allemaal zelf weten hoe je het doet? De een springt liever in het diepe en kan daarmee hard ten val komen of als het goed gaat snel rijk worden. De ander doet het wat voorichtiger door klein te beginnen of te blijven, zal misschien niet zo rijk worden maar heeft ook minder risico en een rustiger en een wat socialer leven, het is maar net wat je wil toch? Maar omdat niemand elkaar in z’n waarde kan laten krijg je wel zulk soort situaties als ‘kaas’ schrijft en andersom dat kleine schepen alleen maar naar de grote wijzen als grote boosdoener. Kom op mensen voor je het weet is het weer kerst en drinken we samen een borrel op het omgevlogen maar wel een hoop teweeg gebracht jaar!

    Geplaatst door: d.o. op
  • Beste mensen, ik wordt nog enthousiast van deze eerlijke reacties en daar zit nu net het probleem. Zes maanden crisis en men weet niet waar men het zoeken moet.
    En dat heet dan gezond ondernemen.

    Geplaatst door: john v op
  • helemaal mee een “kaas”, als je het stukje van jou en het stukje uit de krant over jan en lia steenstra leest dan is het verhaal van'”kaas” een spijker op de kop, een stelletje broekies koopt het schip van hun pa en begint hun werkzame volwassen leven met een 110 meter en nog in de goede tijd aangevraagd bij de bank dus met weinig of geen eigen geld og achtergesteld geld van hun pa zodat die voorlopig de 1e jaren nog niet hoeft af te reekenen met de belasting. alle jongelui van tegenwoordig willen voor een dubbeltje op de 1e rang zitten en dat is leuk natuurlijk alleen levert het dus niks op in de zin van het op poten zetten van een gezond bedrijf want ze beginnen met een ongezonde situatie.

    Geplaatst door: P. op
  • Dat is nou net het probleem in de binnenvaart; je krijgt ze niet op een lijn zolang ze met zich zelf ingenomen zijn!
    vb. ?.. altijd een mooier schip willen hebben als de buurman, mijn schip,al is het een zusterschip moet wel een km meer lopen.. ja mijn roef is lekker glad, die van die ander niet,wat een eikel.
    IK heb het voor elkaar gekregen dat ik voor een kwartie meer naar boven ga als die ander.mocht ik onder die ander zitten qua vracht, vooral niks zeggen, lekker doorvaren want ja stilliggen kan natuurlijk niet!
    Zit een ander na 15 jaar nog steeds op dat schip? wat een lul, heeft niet op zitten letten, je moet immers met je tijd mee? En vooral volhouwen dat het goed gaat al staat het water al in je strot, want tenslotte een ander doet het ook zo, dus waarom ik niet? Vroeger begon je met een spits/kempenaar en groeide je door de jaren heen groter, rustig kapitaal opbouwend en liet je je laatste werkzame jaren een nieuwe bouwen als je nog zin had.Lijkt me gezonder dan je kinderen van 20 maar op een nieuwe te trappen, want ja hij wil zo graag, ja wat graag? op een verjaardag met een dikke in z`n broek gaan zitten vertellen hoe goed hij het wel niet voor elkaar heeft.En zo`n zelfde gast van 20, op een 80-mtr? dat stelt natuurlijk geen reet voor!We moeten wel kunnen laten zien wie we zijn en ooh wat zijn WIJ goed. Zit ik op een 135 er?, nooit meer zwaaien naar een kleiner schip want ja IK heb het beter gedaan.( o ja? )
    Neem ik de ruimte op de rivier en duw ik de ander opzij? schijt aan IK heb de geul nodig, en zegt die ander er wat van? scheldt ik hem z`n huid vol en vraag waar hij wel niet varen heeft geleerd! m.a.w. IK kan wel varen.Vaar ik in`t donker met m`n koppelverbandje op het A-dam-R kan.? lekker in de midden vooral niet te zachtjes, tv aan,etenstijd? licht aan en eten maar, de buurman? die kan er toch langs!

    Dit zijn een paar voorbeeldjes van hoe een gemiddelde
    schipper met zijn collega`s om gaat, het verbaast mij niks dat je hier geen eenheid mee creeerd!!

    Geplaatst door: kaas op
  • En… heeft u zich al bij een bond aangesloten om het algemeen belang kenbaar te maken of is dit een opmerking op zich.

    Geplaatst door: appeltje-eitje op

Reageer

Individualisme is en blijft problematisch | Schuttevaer.nl

Individualisme is en blijft problematisch

Otto Klinkenberg vaart op de 135 meter lange Vantage. Hij ergert zich aan de gebrekkige voorzieningen voor de binnenvaart en verwacht dat de oplossing ligt in een betere communicatie, ofwel een sterkere lobby en samenwerking. Die zouden de positie van de binnenvaartondernemer kunnen verbeteren.

Individualisme is en blijft problematisch

Klinkenberg is bang dat jongeren varen straks nog wel aantrekkelijk vinden, maar alles wat eromheen hangt niet. Hij ziet dat bij zijn eigen kinderen. Zijn oudste zoon vliegt als copiloot bij Ryanair. De ander heeft nog geen definitieve beroepskeuze gemaakt, maar varen is niet de eerste optie. ‘Veel mensen steken hun kop ervoor in het zand, maar ik vind het tekenend voor de binnenvaart dat veel jongelui van schippersafkomst niet meer willen varen. Je moet weet ik hoeveel geld in een schip investeren en aan allerlei regels voldoen. Die regels worden allemaal gecontroleerd, maar als je ziet hoe je tien centimeter naast het schip van boord af kan dan is het triest gesteld. Neem bijvoorbeeld de muur in Keulen, daarop is een prachtige roestvrijstalen reling gezet, zodat de mensen op de kade niet in het water kunnen vallen. Je moet er alleen niet naast de reling kijken waar de schepen liggen. Daar tref je roestige trappen, kapotte ringen en een reling waarvan je bang bent dat je hem uit de muur trekt aan. In principe is een schip een kostbare gevangenis, want je kunt haast nergens normaal van boord.’

Ondergeschoven

Hij noemt vlotjes een aantal plaatsen langs de vaarwegen waar het een en ander aan te verbeteren is. ‘Die autosteiger is alleen geschikt voor zeer specifieke schepen. Omdat die brug er ligt kunnen lange schepen er niet liggen, terwijl een belangrijk deel van de kleinere schepen de auto er niet van boord af krijgt.’

Ook het binnenvaartbeleid van de Haven van Rotterdam kan enige verbetering gebruiken, constateert Klinkenberg. Dat de binnenvaart een ondergeschoven kindje is in Rotterdam vindt hij niet terecht, want zonder de binnenvaart had Rotterdam ongeveer de omvang van Zeebrugge gehad. ‘De binnenvaart is enorm belangrijk voor de haven, maar dat is niet te zien in de voorzieningen. Kijk bijvoorbeeld naar de Maashaven. Eerst mochten onze auto’s naast het schip staan. Toen moesten ze in parkeervakken en nu staan er parkeermeters. En het ISPS-gebeuren maakt het sociale leven aan boord ook niet eenvoudiger.’

Klinkenberg maakt zich zorgen over het gebruik van stroomkabels in de Maashaven en vraagt zich af of het gebruik ervan wel doenlijk is voor de bemanning. ‘Volgens mij mag het helemaal niet, want het personeel mag volgens de Arbowet maar twintig kilo tillen. Zo’n dikke stroomkabel die over een paar schepen heen moet is volgens mij al gauw zwaarder dan twintig kilo. Afgezien van het feit dat het volgens mij gevaarlijk kan zijn als er van die dikke kabels door de gangboorden lopen. Ik denk dat een betere communicatie in veel van deze gevallen behulpzaam is.’

Organisatiegraad

Communicatie is van oudsher een probleem in de binnenvaart, want de meeste ondernemers varen zelf op hun schip en kunnen niet altijd naar vergaderingen komen. Veel ondernemers moeten de vergaderdata ook nog combineren met een gezinsleven. Dat is een belangrijke oorzaak van de lage organisatiegraad en opkomst op vergaderingen van de sector. De moeite die het kost om georganiseerd te zijn heeft als bijwerking dat de binnenvaart voor de vervoerscontracten is overgeleverd aan kantoren, constateert Klinkenberg. ‘Het kantoor heeft het vervoerscontract, maar degene die het moet vervoeren niet. Die contracten is een eigen wereldje. Er is daarover geen communicatie met de schippers. Degene die het moet vervoeren wordt er als partij niet in gekend. Dat maakt het systeem ondoorzichtig.’

Klinkenberg ziet een oplossing in het organiseren. ‘Het is moeilijk te behappen waarom het in de binnenvaart niet lukt. Volgens mij zijn er zo’n 6000 binnenvaartschepen, maar waarom je dan ook zo’n 6000 eenheden moet hebben is mij onduidelijk. Mensen in deze sector zijn misschien te individualistisch ingesteld, maar het moet toch mogelijk zijn om met tien of twintig collega’s de koppen bij elkaar te steken en zelf een vervoerscontract af te sluiten, waarop je vervoerszekerheid kunt bieden, omdat je met meerderen bent.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Vantage. Lengte: 135 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,57 meter. Tonnage: 3925. Europanummer: 2327521. Motor: Caterpillar, 1700 pk. Bouwjaar: 2006. Thuishaven: Dordrecht. Eigenaar: Vintage CSL.

 

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • Nou, pipo volgens mij kunt u niet lezen wat er staat,lees de kop en de onderste allinea maar eens goed en u zult begrijpen dat dit dus geen oplossing is wat dhr Klinkenberg suggereerd.
    Daar reageerde ik op , waarom ik denk dat het idee van Klinkenberg geen oplossing geeft.
    Alles wat tussen de kop en de laatste allinea staat ben ik het roerend mee eens, buiten kijf.
    dhr. Klinkenberg stelt voor dat er toch wel 20 koppen bij elkaar gestoken moet kunnen worden, 20 op 6000 eenheden… HALLO.. dat is 1 op de 300 schepen, lekkere basis om iets voor elkaar te krijgen?!
    Neem 20 zandboeren, of 20 tankers, of 20 containerschepen of zo u wil 20 koppelverbandjes en ik weet zeker die krijg je al niet op 1 lijn.
    En waarom niet?? om dat de belangen voor een ieder totaal anders zijn, gooi daar mijn voorbeelden van schippers onderling bij en volgens mij hoef je niet eens te kunnen lezen om te zien dat dit GEEN oplossing is.
    Maar zo u wil pipo, dit is uiteraard mijn mening die ik je geef, wie of wat u ook mag zijn ik wens u in deze roerige tijden toch het beste toe en hoop samen met u op een betere tijd.

    Geplaatst door: kaas op
  • Nou….ik weet het niet hoor, maar als ik de reactie op de heer Klinkenberg’s artikel lees????? Waar gaan die reactie over. Ik dacht dat het artikel ging over de voorzieningen in de binnenvaart. De reacties van heren schippers gaan over wat een eikels die grote schepen herbergen en meer van dat soort ongein. Kunnen jullie wel lezen?
    Als je nou ergens op reageer, doe het dan bij het juiste artilel!
    Tjonge wat een loosers zeg.
    En omdat het blijkbaar in is…is dit ook lekker anoniem.

    Geplaatst door: pipo op
  • Dag Johan,

    We komen al dichter bij mekaar.Dat menig grote jongen dik in de problemen zit, is een feit, maar dat de laatste veertig schepen de crisis veroorzaakt hebben is flauwekul.En op een goeie manier met elkaar van gedachte wisselen is positief en dat mis ik hier weleens.
    Het ga je goed.

    Geplaatst door: john v op
  • Als je eens goed leest menneer john v.Ik zeg niks over dat het slecht is om jong op een klein schip te beginnen,ikgaf een reactie op iemand die commentaar had op jonge mensn die groot beginnen.En ja mijn mening is dat kinderen op internaat niet meer van deze tijd is.Ik had het ook niet echt duidelijk bij gezet,maar kleiner beginnen als je jong bent is niks mis mee,net zoals jong groter beginnen,iedereen heeft toch zin eigen visie?Zijn eigen werkwijze geld te verdienen?En dat gezeik dat de groten problemen hebben nu,en hebben veroorzaakt is gewoon een kansloze beschuldiging,het is crisis,natuurlijk heb je in een crisis schepen teveel.

    Geplaatst door: johan op
  • Ik vraag me af wie wie er nu eigenlijk kansloos is Johan.Zij die gezond met de tijd zijn meegegaan, zitten nu ook nog niet in de shit.En de kinderen naar een internaat doen is niet leuk, maar waarom niet van deze tijd. Ze stromen juist weer vol met al die jongens die een te grote broek hadden aangetrokken.En wat is er mis mee als je jong ben, om met een klein schip te beginnen.Voor de mentaliteit zou het wel beter geweest zijn Johan, want jij blaast wel erg hoog van de toren.Het is wel positief dat jij je naam eronder zet, maar zet dan je scheepsnaam er ook maar onder.

    Geplaatst door: john v op
  • Waarom kraakt iedereen elkaar af? Je moet toch allemaal zelf weten hoe je het doet? De een springt liever in het diepe en kan daarmee hard ten val komen of als het goed gaat snel rijk worden. De ander doet het wat voorichtiger door klein te beginnen of te blijven, zal misschien niet zo rijk worden maar heeft ook minder risico en een rustiger en een wat socialer leven, het is maar net wat je wil toch? Maar omdat niemand elkaar in z’n waarde kan laten krijg je wel zulk soort situaties als ‘kaas’ schrijft en andersom dat kleine schepen alleen maar naar de grote wijzen als grote boosdoener. Kom op mensen voor je het weet is het weer kerst en drinken we samen een borrel op het omgevlogen maar wel een hoop teweeg gebracht jaar!

    Geplaatst door: d.o. op
  • Beste mensen, ik wordt nog enthousiast van deze eerlijke reacties en daar zit nu net het probleem. Zes maanden crisis en men weet niet waar men het zoeken moet.
    En dat heet dan gezond ondernemen.

    Geplaatst door: john v op
  • helemaal mee een “kaas”, als je het stukje van jou en het stukje uit de krant over jan en lia steenstra leest dan is het verhaal van'”kaas” een spijker op de kop, een stelletje broekies koopt het schip van hun pa en begint hun werkzame volwassen leven met een 110 meter en nog in de goede tijd aangevraagd bij de bank dus met weinig of geen eigen geld og achtergesteld geld van hun pa zodat die voorlopig de 1e jaren nog niet hoeft af te reekenen met de belasting. alle jongelui van tegenwoordig willen voor een dubbeltje op de 1e rang zitten en dat is leuk natuurlijk alleen levert het dus niks op in de zin van het op poten zetten van een gezond bedrijf want ze beginnen met een ongezonde situatie.

    Geplaatst door: P. op
  • Dat is nou net het probleem in de binnenvaart; je krijgt ze niet op een lijn zolang ze met zich zelf ingenomen zijn!
    vb. ?.. altijd een mooier schip willen hebben als de buurman, mijn schip,al is het een zusterschip moet wel een km meer lopen.. ja mijn roef is lekker glad, die van die ander niet,wat een eikel.
    IK heb het voor elkaar gekregen dat ik voor een kwartie meer naar boven ga als die ander.mocht ik onder die ander zitten qua vracht, vooral niks zeggen, lekker doorvaren want ja stilliggen kan natuurlijk niet!
    Zit een ander na 15 jaar nog steeds op dat schip? wat een lul, heeft niet op zitten letten, je moet immers met je tijd mee? En vooral volhouwen dat het goed gaat al staat het water al in je strot, want tenslotte een ander doet het ook zo, dus waarom ik niet? Vroeger begon je met een spits/kempenaar en groeide je door de jaren heen groter, rustig kapitaal opbouwend en liet je je laatste werkzame jaren een nieuwe bouwen als je nog zin had.Lijkt me gezonder dan je kinderen van 20 maar op een nieuwe te trappen, want ja hij wil zo graag, ja wat graag? op een verjaardag met een dikke in z`n broek gaan zitten vertellen hoe goed hij het wel niet voor elkaar heeft.En zo`n zelfde gast van 20, op een 80-mtr? dat stelt natuurlijk geen reet voor!We moeten wel kunnen laten zien wie we zijn en ooh wat zijn WIJ goed. Zit ik op een 135 er?, nooit meer zwaaien naar een kleiner schip want ja IK heb het beter gedaan.( o ja? )
    Neem ik de ruimte op de rivier en duw ik de ander opzij? schijt aan IK heb de geul nodig, en zegt die ander er wat van? scheldt ik hem z`n huid vol en vraag waar hij wel niet varen heeft geleerd! m.a.w. IK kan wel varen.Vaar ik in`t donker met m`n koppelverbandje op het A-dam-R kan.? lekker in de midden vooral niet te zachtjes, tv aan,etenstijd? licht aan en eten maar, de buurman? die kan er toch langs!

    Dit zijn een paar voorbeeldjes van hoe een gemiddelde
    schipper met zijn collega`s om gaat, het verbaast mij niks dat je hier geen eenheid mee creeerd!!

    Geplaatst door: kaas op
  • En… heeft u zich al bij een bond aangesloten om het algemeen belang kenbaar te maken of is dit een opmerking op zich.

    Geplaatst door: appeltje-eitje op

Reageer