Bas kwam in maart aan boord van de Otd.Alpha, daarvoor werkte hij op de Delta bij dezelfde rederij. Hij ging varen omdat hij niet wist wat hij wilde. Hij en kwam via een vriend die in de zeevaart werkzaam was in de binnenvaart terecht. ‘Ik begon bij Chemgas en klom op tot matroos-motordrijver met alle papieren. Vanwege de langdurige doorstroom ben ik naar een particulier gegaan. Ik kwam als stuurman/schipper op de Vopak.Boyle terecht en ben daarna hier begonnen.’
Hij ziet zichzelf niet snel van werkgever veranderen. Een belangrijke reden is dat deze rederij met jong personeel werkt. ‘Ik zie de toekomst zonnig in. Ik ben in deze tijd blij dat ik in loondienst zit, want de berichtgeving maakt mij onzeker. Ik heb een goede functie en zit bij een bedrijf waar ik het naar mijn zin heb. Hier hebben we een jonge bemanning. Het is leuk om mensen te interesseren voor de binnenvaart en ze wat te leren.’
Leerzaam
Mischa begon een week na Bas op dit schip. Hij begon na zijn MBO-binnenvaart bij Broere, het bedrijf waar hij ook zijn stage liep. Hij koos voor dit beroep, omdat hij altijd met jachtjes en bootjes bezig was en omdat zijn ouders zijn eerste beroepskeuze geen goed idee vonden. ‘Van mijn ouders mocht ik destijds de bouw niet in. Achteraf gezien kan ik constateren dat de binnenvaart een betere keuze is qua werk.’
Ook Mischa ziet weinig problemen voor zijn toekomst op werkgebied. ‘Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet teveel over nadenk, maar bij deze baas zijn veel toekomstperspectieven en ik leer er veel.’
Ivory vaart sinds 2003 en begon direct na zijn VMBO-binnenvaart bij dit bedrijf. Hij is er altijd goed behandeld en ziet zichzelf daarom voorlopig blijven. De BBL-opleiding voor matroos heeft hij inmiddels gehaald en hij is nu bezig met het BBL voor stuurman/schipper. Over de opbouw van zijn opleiding is hij tevreden, want het werken wordt afgewisseld met theorie en in zijn klas zitten veel mensen uit de tankvaart, die een goed onderling contact hebben. Hij ging varen omdat hij als kind met het beroep in aanraking kwam. ‘Mijn vader werkt bij Scheepswerf De Haas in Maassluis en wij wonen aan de haven. Ik voer van daaruit veel met Smit-schepen mee.’
Passen en meten
De Otd.Alpha vervoert stookolie en heeft een breed vaargebied. Het loopt van Bazel en Karlsruhe naar Dortmund en van België tot Delfzijl. Dat wisselende vaargebied vinden ze alle drie erg belangrijk. ‘Het is leuk om telkens naar andere plaatsen te varen. Dat zorgt ervoor dat het werk niet eentonig wordt. We zijn laatst naar Ruien op de Boven-Schelde geweest. Dat was voor iedereen nieuw. Het is dan passen en meten en iedereen heeft wat te kijken.’
In hun vaargebied zijn in elk geval teweinig ligplaatsen in de Europoort, al valt het voor hun schip nog wel mee. ‘Wij vervoeren stookolie en hebben dus geen blauwe kegel en mogen overal liggen. Als je moet wachten valt het ons wel op dat er teweinig ligplaatsen zijn.’
Het systeem van twee-weken-op-twee-weken-af bevalt ze alledrie goed. Voor Ivory is het handig dat hij gemakkelijk acht of tien dagen op vakantie kan. Bas heeft net een huis in de Maashaven gekocht en besteed daar zijn vrije tijd aan en Mischa heeft een gezin en een Doerak (motorjachtje) en kan dan een groter rondje maken.
Ze hebben er weinig invloed op, constateren ze, maar alledrie hopen ze dat de binnenvaart goed uit de recessie komt en dat jonge ondernemers de kans krijgen om te starten. Ivory vindt het belangrijk dat de sector blijft investeren in Nederlands personeel en hoopt dat de economie binnenvaartondernemers niet tot de keuze voor buitenlands personeel dwingt. (HDJ)
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Otd.Alpha. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,50 meter. Diepgang: 3,35 meter. Tonnage: 2780. Europanummer: 02329682. Motor: Caterpillar 3512, 1520 pk. Bouwjaar: 2008. Thuishaven: Rotterdam. Eigenaar: VOF Scheepvaart Alpha.