Joost deed HAVO en wilde al tijdens zijn schooltijd van school om te gaan werken, maar mocht dat niet van zijn ouders. ‘Ik mocht niet gaan varen voordat ik mijn HAVO-diploma had. Als ik het me goed herinner ben ik ook de enige uit mijn klas die na de HAVO gelijk is gaan werken. De rest is volgens mij allemaal door gaan leren. Mijn papieren heb ik schriftelijk gehaald bij het KOF.’
Van huis uit
Hij is voor de helft eigenaar van de Parkkade en vaart sinds 2006 op dit schip. Daarvoor voer hij als mede-eigenaar op de Zestienhoven en Leonie en daarvoor in loondienst op de Fides, bij WGL en de Martinus Jr. Hij koos voor dit beroep, omdat hij het van huis uit kende. ‘Mijn moeder voer mee tot ik naar school moest. Later is mijn vader ook aan de wal gaan werken. Ik ging varen omdat mijn vader in zijn vrije tijd afloste en ik vaak meeging. Ik vond het werk leuk.’
Joost verwacht in de toekomst te blijven varen, want het is het enige wat hij kan en hij heeft er lol in. Ook qua schip ziet hij zich binnenkort niet vernieuwen. ‘Zij was eerst het dubbelwandige vrachtschip Shalimar. Wij hebben haar als vrachtschip aangekocht en omgebouwd. De ombouw duurde drie maanden. Er zijn schotten in het ruim gezet en het dek en de leidingen kwamen erop en dan is het klaar. Ik heb hiermee wat ik wil.’
Drie op, één af
Zijn gezin woont aan de wal en heeft nooit meegevaren. Tegenwoordig vaart hij drie weken op en een week af. Het varen met personeel geeft een extra dimensie aan het beroep. ‘Ik vind het erg prettig om met personeel te varen. Doordat dit schip wat groter is moeten er meer mensen aan boord zijn en dat is gezelliger. Iedereen heeft zijn eigen kijk op zaken en er is altijd iemand om mee te praten.’
De kinderen van Joost zijn drie en zes. Hij hoopt dat ze niet gaan varen, maar dat ze een goede baan aan de wal zoeken, zodat ze een sociaal leven op kunnen bouwen. Hij is tevreden over zijn eigen beroepskeuze, ondanks dat hij hoopt dat zijn kinderen niet gaan varen. ‘Als ze het echt willen houd ik ze niet tegen, maar ik zal het niet adviseren. Voor mezelf vind ik dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Ik zou het zo weer doen. Belangrijk in dit werk is, dat je het voor een deel als hobby ziet en dat doe ik. Als je dit vak puur zakelijk bekijkt, red je het niet.’
Vreemde keuze
Stuurman Kevin vaart 14/14. Hij vaart inmiddels zes jaar en het bevalt hem goed. Ook Kevin wilde tijdens zijn schooltijd al van school om te gaan varen. In de omgeving waaruit hij komt, is de binnenvaart een vreemde keuze. ‘Mensen vragen me vaak waarom ik ben gaan varen, want ik heb het VWO gedaan en kom uit Zeist. Soms kunnen ze het zich nauwelijks voorstellen dat ik niet heb vastgezeten. Ik vind het gewoon een leuk beroep. Sterker nog, ik wilde mijn school niet eens afmaken. Mijn school overtuigde mij ervan dat het beter was. Ik heb certificaten in plaats van een diploma, want ik heb Nederlands niet gehaald.’
Achteraf gezien vinden beiden het een goede keuze om toch hun schoolopleiding af te maken, want die paar jaar maken niet uit op een mensenleven en je hebt dan meer basiskennis.
Kevin voer op de Zestienhoven, Kenora en Camaro en volgde het BBL-schipper. Hij heeft inmiddels alle papieren op het Rijnpatent na. Daarmee is hij momenteel bezig. Hij ziet zichzelf in de toekomst als ondernemer in de eetbareolieëntankvaart varen. ‘Ik verdien mijn geld liever voor mezelf, dan voor een baas. Na 2010 zie ik dat gebeuren, want ik verwacht dat de economie dan weer beter gaat. Ik wil een kleiner schip dan dit, maar wel in deze markt, want daarin ken ik de weg.’ (HDJ)
Scheepsgegevens:
Scheepsnaam: Parkkade
Lengte: 110 m
Breedte: 10,50 m
Diepgang: 3,20 m
Tonnage: 2420 ton
Europanummer: 2325055
Motor: Caterpillar 3512B 1500PK
Bouwjaar: 2001 ombouw 2006
Thuishaven: Spijkenisse
Eigenaar: Maatschap Parkkade