Binnenvaart praktischer met gezin dan zeevaart

Johan en Marian de Koning Gans-WĆ¼rsten varen met hun kinderen Arend (3) en Boaz (20 mnd) plus het zusje en de zwager van Johan en hun kind op de 2700-tonner Maria-Jeanet. Johan is afkomstig uit de kustvaart en koos voor de binnenvaart, omdat het praktischer is met een gezin.

Binnenvaart praktischer met gezin dan zeevaart

Johan denkt dat zijn moeder een van de laatste vrouwen was, die fulltime aan boord zat op de kustvaart. ‘Voordat ik op de binnenvaart terecht kwam voer ik bij mijn vader aan boord op de coaster Zwarte Water. Mijn ouders zaten fulltime aan boord. Ze voeren op de Oostzee. Toen wij op school zaten voeren ze veel op Denemarken. Ook nu is het mogelijk om met een gezin op zee te varen, maar het komt niet veel meer voor.’

Marian heeft een heel andere achtergrond. Ze komt van de wal en studeerde HBO Godsdienst en pastoraal werk. In het laatste jaar van haar studie ging ze naar boord. ‘Mijn scriptie heb ik aan boord geschreven. Ik heb de opleiding dus afgemaakt, maar die er momenteel niks meer mee, misschien later.’

Breed opgeleid

Hun twee kinderen zijn nu nog altijd aan boord. Met betrekking tot de toekomst hebben ze nog geen plannen gemaakt. Of de kinderen naar het internaat gaan is nog niet zeker. ‘Het kan zijn dat ze naar het internaat gaan, maar misschien is het schip dan wel verkoopbaar en kiest Johan ervoor om naar zee te gaan. Wat dat betreft ligt alles open. We hebben er momenteel geen concrete plannen over gemaakt. We weten het echt nog niet’, zegt Marian.

Johan is binnen de maritieme wereld breed opgeleid en heeft behalve zijn binnenvaartpapieren ook de Marof-opleiding. Het is na de Marof-opleiding vrij eenvoudig om je binnenvaartpapieren te halen, herinnert hij zich. Dat komt deels doordat de coaster van zijn vader een kruiplijncoaster was, die ook binnenlands voer waardoor hij geen problemen met zijn vaartijd had. ‘Het komt erop neer dat ik de twee vakken navigatie en reglementen moest doen voor mijn vaarbewijs. Daarnaast moest ik mijn ondernemer binnenvaart halen en mijn radardiploma, want mijn radardiploma voor op zee is een ander diploma dan op de Rijn. Mijn Rijnpatent heb ik achteraf gehaald.’

Voorop het schip wordt momenteel ook flink gestudeerd, vertelt Johan. ‘Mijn zwager en zusje willen voor zichzelf beginnen. Zij zitten heel de dag met hun neus in de boeken.’

Rond de kerktoren

De Maria-Jeanet vaart normaalgesproken veel op de Rijn, maar vanwege de crisis vaart zij momenteel niet zoveel of volgens de begrippen van de familie Koning Gans rond de kerktoren. Het gezin zou dolgraag weer een keer naar Bazel gaan, zeggen ze. In hun vaargebied op de Rijn zouden ze bij voorkeur meer lig- en overnachtingsplaatsen zien. Het liefst op de Bovenrijn, maar ook boven Bonn.

‘In die omgeving is niks. Voorzieningen als IJzendoorn kennen de Duitsers niet. Meestal lig je langs de Rijn op laad- en losplaatsen en moet je afwachten of je er mag blijven liggen. Boven Bonn zou volgens ons handig zijn, want aan Bonn zelf kun je niet liggen.’

De toekomst voor hun scheepstype zien ze in principe als goed. ‘Het is nu lastig, omdat de economie tegenzit, maar als dat voorbij is zal het beter gaan. Voor de crisis ging het hartstikke goed en was er veel vraag naar het schip. Dit schip is voor de rest gewoon goed,’

De eigenaren van de Maria-Jeanet zijn lid van het CBOB. Ze kozen voor die bond, omdat het een Christelijke bond is. ‘We wilden ergens lid van zijn. Het CBOB zet zich in voor de scheepvaart. Je hebt er niet altijd direct wat aan, maar indirect wel. Daar willen we graag aan mee betalen.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Maria-Jeanet
Lengte: 110 m
Breedte: 10 m
Diepgang: 3,48 m
Tonnage: 2762 ton
Europanummer: 2315557
Motor: SKL 1160 pk
Bouwjaar: 1979
Thuishaven: Hasselt
Eigenaar: VOF De Koning Gans – Würsten

Neem nu een gratis abonnement op de Nieuwsbrief. U krijgt dan twee keer per week alle maritieme nieuws in uw emailpostbus.

 

Binnenvaart praktischer met gezin dan zeevaart | Schuttevaer.nl

Binnenvaart praktischer met gezin dan zeevaart

Johan en Marian de Koning Gans-WĆ¼rsten varen met hun kinderen Arend (3) en Boaz (20 mnd) plus het zusje en de zwager van Johan en hun kind op de 2700-tonner Maria-Jeanet. Johan is afkomstig uit de kustvaart en koos voor de binnenvaart, omdat het praktischer is met een gezin.

Binnenvaart praktischer met gezin dan zeevaart

Johan denkt dat zijn moeder een van de laatste vrouwen was, die fulltime aan boord zat op de kustvaart. ‘Voordat ik op de binnenvaart terecht kwam voer ik bij mijn vader aan boord op de coaster Zwarte Water. Mijn ouders zaten fulltime aan boord. Ze voeren op de Oostzee. Toen wij op school zaten voeren ze veel op Denemarken. Ook nu is het mogelijk om met een gezin op zee te varen, maar het komt niet veel meer voor.’

Marian heeft een heel andere achtergrond. Ze komt van de wal en studeerde HBO Godsdienst en pastoraal werk. In het laatste jaar van haar studie ging ze naar boord. ‘Mijn scriptie heb ik aan boord geschreven. Ik heb de opleiding dus afgemaakt, maar die er momenteel niks meer mee, misschien later.’

Breed opgeleid

Hun twee kinderen zijn nu nog altijd aan boord. Met betrekking tot de toekomst hebben ze nog geen plannen gemaakt. Of de kinderen naar het internaat gaan is nog niet zeker. ‘Het kan zijn dat ze naar het internaat gaan, maar misschien is het schip dan wel verkoopbaar en kiest Johan ervoor om naar zee te gaan. Wat dat betreft ligt alles open. We hebben er momenteel geen concrete plannen over gemaakt. We weten het echt nog niet’, zegt Marian.

Johan is binnen de maritieme wereld breed opgeleid en heeft behalve zijn binnenvaartpapieren ook de Marof-opleiding. Het is na de Marof-opleiding vrij eenvoudig om je binnenvaartpapieren te halen, herinnert hij zich. Dat komt deels doordat de coaster van zijn vader een kruiplijncoaster was, die ook binnenlands voer waardoor hij geen problemen met zijn vaartijd had. ‘Het komt erop neer dat ik de twee vakken navigatie en reglementen moest doen voor mijn vaarbewijs. Daarnaast moest ik mijn ondernemer binnenvaart halen en mijn radardiploma, want mijn radardiploma voor op zee is een ander diploma dan op de Rijn. Mijn Rijnpatent heb ik achteraf gehaald.’

Voorop het schip wordt momenteel ook flink gestudeerd, vertelt Johan. ‘Mijn zwager en zusje willen voor zichzelf beginnen. Zij zitten heel de dag met hun neus in de boeken.’

Rond de kerktoren

De Maria-Jeanet vaart normaalgesproken veel op de Rijn, maar vanwege de crisis vaart zij momenteel niet zoveel of volgens de begrippen van de familie Koning Gans rond de kerktoren. Het gezin zou dolgraag weer een keer naar Bazel gaan, zeggen ze. In hun vaargebied op de Rijn zouden ze bij voorkeur meer lig- en overnachtingsplaatsen zien. Het liefst op de Bovenrijn, maar ook boven Bonn.

‘In die omgeving is niks. Voorzieningen als IJzendoorn kennen de Duitsers niet. Meestal lig je langs de Rijn op laad- en losplaatsen en moet je afwachten of je er mag blijven liggen. Boven Bonn zou volgens ons handig zijn, want aan Bonn zelf kun je niet liggen.’

De toekomst voor hun scheepstype zien ze in principe als goed. ‘Het is nu lastig, omdat de economie tegenzit, maar als dat voorbij is zal het beter gaan. Voor de crisis ging het hartstikke goed en was er veel vraag naar het schip. Dit schip is voor de rest gewoon goed,’

De eigenaren van de Maria-Jeanet zijn lid van het CBOB. Ze kozen voor die bond, omdat het een Christelijke bond is. ‘We wilden ergens lid van zijn. Het CBOB zet zich in voor de scheepvaart. Je hebt er niet altijd direct wat aan, maar indirect wel. Daar willen we graag aan mee betalen.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Maria-Jeanet
Lengte: 110 m
Breedte: 10 m
Diepgang: 3,48 m
Tonnage: 2762 ton
Europanummer: 2315557
Motor: SKL 1160 pk
Bouwjaar: 1979
Thuishaven: Hasselt
Eigenaar: VOF De Koning Gans – Würsten

Neem nu een gratis abonnement op de Nieuwsbrief. U krijgt dan twee keer per week alle maritieme nieuws in uw emailpostbus.